Gå til innhold

Bios resetter seg

nobody

Anbefalte innlegg

Ser av tidligere diskusjon vedrørene bios som resetter seg hver gang maskinen starter opp. Plutselig nå i det siste (mars 2006)starter maskinen min opp med default-innstillinger, samt at jeg må stille både klokka og datoen hver gang. Antar at det kan være batteriet?. Jumperen for å "nullstille" har jeg ikke rørt (siden sist), så den står på riktig plass. Hvor lang levetid har slike cmos-batteriet?. Jeg kjøpte hovedkortet, et Epox EP-8rda+ nForce2 i januar 2003. Kan slike cmos-batterier kjøpes hvor som helst? Mange spørsmål fra en uvitende.

Håper noen der ute ser dette.

Med vennlig hilsen

Helge

:hmm::hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Batteriet er der for ta vare på ''minnet'' til BIOS når maskinen er skrudd av. Noe må da resette det. Hmm, kan du ikke sjekke jumper da?

Isåfall kan du bare kjøpe et nytt batteri. Ta med deg det til et sted det selges liknende ting, som batteri.

Lenke til kommentar

Batteriet sørger for å ta vare på bios-innstillinger samt drive klokken når PCen er slått av. Levetiden er vanligvis 1-3 år avhengig av hvordan maskinen brukes.

Forsøk hos Clas Ohlson, Biltema eller en urmaker. Også andre type forretninger kan ha batterier. Typen skal stå på batteriet (bokstav/tallkode).

Lenke til kommentar
Batteriet sørger for å ta vare på bios-innstillinger samt drive klokken når PCen er slått av. Levetiden er vanligvis 1-3 år avhengig av hvordan maskinen brukes.

Forsøk hos Clas Ohlson, Biltema eller en urmaker. Også andre type forretninger kan ha batterier. Typen skal stå på batteriet (bokstav/tallkode).

5770233[/snapback]

Jeg må bare takke for overveldende respons fra alle sammen. Da er det bare å løpe til nærmeste aktuelle butikk. Jeg trenger vel et spesialverktøy til å få ut batteriet - har jeg lest.?

mvh

Helge alias "nobody"

Endret av nobody
Lenke til kommentar

PerB: Bare 1-3 år? Jeg var ganske overbevist om at det var skjeldent batteriet ble tømt på under 5 år.

nobody: Du trenger ikke noe spesialverktøy til å ta ut batteriet. Det er ganske lett å få det ut med bare fingrene, evt. hjelpe litt til med tuppen på et lite flatskrujern.

Nytt batteri koster ca 15-20 kr.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
PerB: Bare 1-3 år? Jeg var ganske overbevist om at det var skjeldent batteriet ble tømt på under 5 år.

Sjelden feil, men batterier generelt kan være ganske tomme på nytt hk også (dårlig serie) - feilen kan tyde på det, men tilstanden/ spenningen på batteri er vel mulig å se i BIOS (+/- 3v)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...