locoboy Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 Hei HAr en amd opteron 165 som sitter på en gigabyte Ga-k8n pro sli, og trenger litt hjelp til overklokking (vær så snill folkens, ikke gi meg link til oc guiden, fordi jeg skjønte ikke noe av det, er en noob når det gjelder overklokking) Nå har jeg overklokket cpu til 2,26, men har noen spørsmål. i biosen bruker jeg følgene alternativer til å oc cpu'en ORGINALT STÅ DET... HT FREQUENCY RATIO..............Auto..................har skiftet til x1,5 CPU FREQUENCY......................200...................har skiftet til 250 K8 CPU CLOCK..............................Auto..................Har ikke forandret noe Har ikke kjørt noen tester bortsett fra 3DMark05, og og har gått opp fra 8030 til 8633, systemet virker stabilt. Temperaturen på cpuen ligger lå på 34 grader etter 3DMark var ferdig, ved vanlig windows bruk ligger den på 26 gader. Mine spørsmål: Hva er egentlig HT FREQUENCY ?? Kan jeg gå opp høyere enn 1,5? Er 34 grader mye på en cpu? Overklokker jeg riktig egentlig? Vil ikke blotrimme pc'en så ram og volt instillingene lær jeg være i fred, har dere noen tips om hva jeg kan gjøre bedre, evt om jeg gjør noe feil? I begynnelsen hadde jeg FT FREQUENCY RATIO på AUTO og prøvde å skru opp CPU frequency til 220, og K8 CPU clock 220, men det gikk ikke så bra, pcen restartet bare heletiden, måtte dra ut batteriet fra biosen. Lenke til kommentar
odd2k Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 Er usikker selv på hva HT frequency egentlig er for noe, så kan ikke hjelpe deg der. Men 34 grader på load er jo en utmerket temperatur! Som en sammenligning ligger min på ca. 41 grader idle nå. Finnes mange ekstreme "kjøle-guruer" som vil insistere på at 34 er for varmt, men ikke hør på dem. Det er de samme folkene som betaler titusener for flytende nitrogen kjøling osv osv kun for å få den siste prosenten med ytelse ut av cpu. Så vidt jeg vet skal CPU tåle ihvertfall 70 grader ved load, men det vil selvfølgelig redusere levetiden en god del. Lenke til kommentar
locoboy Skrevet 17. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2006 Er usikker selv på hva HT frequency egentlig er for noe, så kan ikke hjelpe deg der. Men 34 grader på load er jo en utmerket temperatur! Som en sammenligning ligger min på ca. 41 grader idle nå. Finnes mange ekstreme "kjøle-guruer" som vil insistere på at 34 er for varmt, men ikke hør på dem. Det er de samme folkene som betaler titusener for flytende nitrogen kjøling osv osv kun for å få den siste prosenten med ytelse ut av cpu. Så vidt jeg vet skal CPU tåle ihvertfall 70 grader ved load, men det vil selvfølgelig redusere levetiden en god del. 5770036[/snapback] ok:) Pcen min er stabil ved 265, går jeg lenger opp da krasjer den etter noen minutt i windows, hva kan det komme av? Skru opp vcor? har vcor1 på 1,34v og vcore2 2,58V Lenke til kommentar
LG_91 Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 For Athlon 64 prosessorer er max die temp satt til 65 grader av AMD. HT står for Hyper Transport. Denne skal ikke overstige 1000. Formelen er slik: HTT x HT. Da får vi i dette tilfelle: 250 x 1,5 =375. Dette har ingenting med HTT X Multiplier å gjøre. Men du må kjøre Prime95 eller Occt (søk i google) for å finne en stabil CPU hastighet. Og V core kan du øke litt dersom tempen ikke er altfor høy. Men du har en fin temp. Men ikke øk v core for mye. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå