Grape Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 En anbefalling, ikke ment som kritikk. Dersom man vurderer kjøp av bærbar pc, ikke velg en _pc_. Gå for Apple maskin. Hvorfor? Fordi du antagelig ikke skal bruke den som spillmaskin. (selv om spill begynner å komme mer og mer nå pga Intel-prosessorer i maskinene) Operativsystemet er _mye_ mer stabilt enn XP, pluss vakrere og mer moderne. Ligger foran Vista før det en gang har blitt lansert Batteritiden er vesentlig bedre. Skjermene er vesentlig mer lyssterke og klarere. Kvalitetsfølelsen, og design er årevis foran pc. Man får en komplett maskin med nødvendig software. Hvorfor sier jeg noe slikt? Ikke for å irritere eller kaste en brannfakkel, men snakker av erfaring. Jeg har jobbet mange år med pc'er, bærbare og stasjonære. De bærbare er veldig plastikk, veldig stygge (se på IBM haha!), dårlig konstruert, dårlige batterier, dårlig innsynsvinkler og farger på skjermene. Gikk over til Mac ifjor, ikke angret et eneste sekund. I tillegg er hverdagen virusfri, man trenger ikke tenke på det Lenke til kommentar
tomin Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 hmm. ikke noe problem med batteri , innsynsvinkel og ikke dålige farger på min laptop , så du har vel hatt noe søppel av noen bærbare pcer siden du har disse tingene å klage på . kan ikke huske sist jeg hadde virus heller Lenke til kommentar
Grape Skrevet 17. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2006 hmm. ikke noe problem med batteri , innsynsvinkel og ikke dålige farger på min laptop , så du har vel hatt noe søppel av noen bærbare pcer siden du har disse tingene å klage på .kan ikke huske sist jeg hadde virus heller 5769501[/snapback] Har så og si aldri virus selv på min pc, men greia er at man slipper virusprogram og annet til å ha kontroll og sinke pcen. Var som deg før, veldig skeptisk til Apple og deres profeter. Men det er som en oppvåkning når man først får en Mac og ser hvor mye bedre en datamaskintilværelse kan være Dette er bare et innlegg fra en som har gått over til "den andre siden" og skriver hjem om hvor bra det er Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 Jeg anbefaler ingen å kjøpe seg laptop basert på grunnløse påstander. Mine erfaringer er ikke alltid i overensstemmelse med dine, så jeg kan ikke si meg helt enig i din konklusjon. Dessuten kjøper man ikke laptop på grunnlag av hva som er "best", man kjøper etter behov. Lenke til kommentar
Grape Skrevet 17. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2006 Dessuten kjøper man ikke laptop på grunnlag av hva som er "best", man kjøper etter behov. 5769539[/snapback] Grunnløst var et meningsløst poeng fra deg. Men grunnen til at jeg kom på dette var at en bekjent av meg kjøpte seg nettopp en laptop av som du sier "et behov". Dette var lett surfing, e-post, bilder inn fra kamera på turer osv. Enkel bruker, med enkle behov. Kjøpte seg en maskin til 6-7lapper. Angrer nå som en hund, pga dårlig skjerm, utrolig dårlig batteri osv. Greia er at folk er så innbitt hjernevaska med XP at de ikke engang tenker på alternativer. Vi er alle Microsoft's bitcher Lenke til kommentar
josteinsen Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 Har både en Powerbook og en Thinkpad. De utfyller hverandre perfekt, og jeg kunne ikke klart meg uten windows eller osx nå. Bare SE kunne fått fart i sine fabrikker og sendt P990i på markedet så hadde mitt elektroniske liv blitt tilnærmet perfekt Lenke til kommentar
Pera86 Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 Dessuten kjøper man ikke laptop på grunnlag av hva som er "best", man kjøper etter behov. 5769539[/snapback] Grunnløst var et meningsløst poeng fra deg. Men grunnen til at jeg kom på dette var at en bekjent av meg kjøpte seg nettopp en laptop av som du sier "et behov". Dette var lett surfing, e-post, bilder inn fra kamera på turer osv. Enkel bruker, med enkle behov. Kjøpte seg en maskin til 6-7lapper. Angrer nå som en hund, pga dårlig skjerm, utrolig dårlig batteri osv. Greia er at folk er så innbitt hjernevaska med XP at de ikke engang tenker på alternativer. Vi er alle Microsoft's bitcher 5769571[/snapback] hovedgrunnen til at jeg ikke kjøper apple er at det fortsatt er mange programmer som ikke finnes til mac. jeg spiller f.eks en del poker, og de færreste sidene har en klient til mac. men de beynner å komme, så kanskje en dag... Lenke til kommentar
:chribruu Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 En anbefalling, ikke ment som kritikk. Hvorfor sier jeg noe slikt? Ikke for å irritere eller kaste en brannfakkel 5769334[/snapback] hm? du vet vel at det er galskap å komme med sånne påstander i et forum som det her? Lenke til kommentar
Grape Skrevet 17. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2006 (endret) En anbefalling, ikke ment som kritikk.Hvorfor sier jeg noe slikt? Ikke for å irritere eller kaste en brannfakkel 5769334[/snapback] hm? du vet vel at det er galskap å komme med sånne påstander i et forum som det her? 5769633[/snapback] Ja klart vet jeg det, måtte bare, kjeder meg på en fredagskveld (...altså det var en brannfakkel) Endret 17. mars 2006 av Grape Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 Grunnløst var et meningsløst poeng fra deg. Å? Ser ingen begrunnelse for dine påstander jeg. Jeg pleier ikke stole på påstander uten en begrunnelse. Men grunnen til at jeg kom på dette var at en bekjent av meg kjøpte seg nettopp en laptop av som du sier "et behov".Dette var lett surfing, e-post, bilder inn fra kamera på turer osv. Enkel bruker, med enkle behov. Kjøpte seg en maskin til 6-7lapper. Angrer nå som en hund, pga dårlig skjerm, utrolig dårlig batteri osv. Dette burde han ha sjekket før han gikk til innkjøp. Hvis det var et behov for en god skjerm, og godt batteri har han ikke kjøpt en laptop som innfrir hans behov, noe han burde sjekket før han betalte for maskinen. Man kan ikke konkludere med at en laptop er dårlig fordi noen betaler for en maskin som ikke innfrir de krav en har satt. Greia er at folk er så innbitt hjernevaska med XP at de ikke engang tenker på alternativer. Vi er alle Microsoft's bitcher Har jeg nevnt Microsoft? Jeg sier ikke at noe er bedre en noe annet, men jeg synes det blir feil å fraråde folk fra å kjøpe et produkt, bare fordi du liker noe annet. Jeg vet ikke hva ditt sammenligningsgrunnlag er, men jeg finner det vanskelig å ta det for god fisk at dine påstander er troverdige, når du ikke har noe annet å vise til en ditt ord. Lenke til kommentar
Grape Skrevet 17. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2006 Det ang min bekjente og hans kjøp av laptop er et av flere eksempler jeg har opplevd opp gjennom årene. Sjekket jo seff specs på flere maskiner før kjøp. PC-laptop til en billig penge er absolutt ikke å anbefalle. Når det gjelder min erfaring så snakker jeg på vegne av flere bekjente som har gjort det samme som meg, og ikke en har angret. Igjen, ville dele min erfaring, ikke påtvinge noe. Det er moro å fyre litt oppunder for å få litt reaksjoner, fordi Mac vs PC vil være som i Midt-Østen, ingen parter vil noen gang være enig. Jeg er fullstendig klar over hvordan du ser på dette innlegget, var litt av meningen også Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 (endret) Det ang min bekjente og hans kjøp av laptop er et av flere eksempler jeg har opplevd opp gjennom årene. Sjekket jo seff specs på flere maskiner før kjøp. PC-laptop til en billig penge er absolutt ikke å anbefalle.Når det gjelder min erfaring så snakker jeg på vegne av flere bekjente som har gjort det samme som meg, og ikke en har angret. Igjen, ville dele min erfaring, ikke påtvinge noe. Det er moro å fyre litt oppunder for å få litt reaksjoner, fordi Mac vs PC vil være som i Midt-Østen, ingen parter vil noen gang være enig. Jeg er fullstendig klar over hvordan du ser på dette innlegget, var litt av meningen også 5769710[/snapback] Jeg har ingen personlig formening om saken, jeg er av det syn at man skal kjøpe det som oppfyller de krav man har satt, uavhengig av merket på varen. Om det er en Mac eller en PC spiller liten rolle, da det ikke er merket som skaper et bra produkt. Det jeg derimot stiller meg kritisk til er måten du sier det på. Hva du og dine venner har erfart er interessant å lese, og forteller hva dere har opplevd, men det slutter også der. Man bør ikke gjøre kjøp basert på hva andre mener, og sier de har erfart. Man bør undersøke ting fra mange kilder, og ikke stole blindt på annet en håndfast bevis. Å fraråde noen å kjøpe det ene eller andre, med begrunnelsen av at det ikke innfrir de krav du har satt er etter min mening helt feil. Min bestefar har en laptop til 6000kr, den fungerer ypperlig til hans bruk, og han er strålende fornøyd. Det betyr allikevel ikke at jeg anbefaler folk å kjøpe PC fremfor Mac. Ser du hvor jeg vil hen? Edit: Dersom man vurderer kjøp av bærbar pc, ikke velg en _pc_. Gå for Apple maskin.Hvorfor? Fordi du antagelig ikke skal bruke den som spillmaskin. (selv om spill begynner å komme mer og mer nå pga Intel-prosessorer i maskinene) Hva vet du om hva maskinen skal brukes til? Jeg ser uansett ikke på dette som et argument for å velge Mac. Operativsystemet er _mye_ mer stabilt enn XP, pluss vakrere og mer moderne. Ligger foran Vista før det en gang har blitt lansert Hva som er mest stabilt er en diskusjon i seg selv, som jeg ikke ønsker å ta del i. Det er flott at du vet hvordan Vista blir før det har kommet ut, og mtp designet vil jeg påstå at det er en smakssak. Batteritiden er vesentlig bedre.Skjermene er vesentlig mer lyssterke og klarere. Jeg vil påstå at dette varierer fra modell til modell. Kvalitetsfølelsen, og design er årevis foran pc. Igjen, dette er vel en smakssak? Og hvis ikke, hvilket grunnlag har du til å komme med en slik påstand? Man får en komplett maskin med nødvendig software. Det gjør man ikke med en pc? ------------------------------------------------------------------------------ Nåvel, dette er ment som direkte kritikk mot dine påstander, og jeg hadde satt pris på om du kunne komme med noen argumenter for/mot det jeg nettopp har ytret. Igjen må jeg bare si at jeg ikke favoriserer verken det ene eller det andre, jeg ønsker bare en god debatt. Endret 17. mars 2006 av fargoth Lenke til kommentar
aleh Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 (endret) De bærbare er veldig plastikk, veldig stygge (se på IBM haha!), dårlig konstruert, dårlige batterier, dårlig innsynsvinkler og farger på skjermene. 1. Jeg hadde alltid valgt en IBM fremfor en Apple laptop. 2. Vi som lever i PC verdenen kan velge fra et rikt mangfold, alt fra billige plastikk laptoper til maskiner som er skikkelig konstruert ved feks. bruken av karbon, aluminium og magnesium. 3. Når det gjelder maskinvare, skjermer o.l så får man det man betaler for. PC brukere er heldige på akkurat dette punktet fordi det er så mye å velge imellom. Vi kan velge hva vi vil prioritere så budsjettet ikke blir sprengt. 4. Når det gjelder design så har alle forskjellig smak. (I PC verdenen har heldigvis igjen et stort utvalg). Hvis vi likevel ikke finner det vi leter etter i PC verdenen så kan vi vel kjøpe oss en Apple laptop særlig nå som den er nesten blitt en PC. En PC som koster en del mer... Endret 17. mars 2006 av aleh Lenke til kommentar
kaffi Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 man kan jo for all del bruke et gratis alternativ da, Linux ;) Lenke til kommentar
px Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 (endret) man kan jo for all del bruke et gratis alternativ da, Linux ;) 5769839[/snapback] I second that, siden det uansett er en liten OS-krig på gang.. Apple må være ganske fornøyd med de frelste som oppfører seg som en ubetalt utvidelse av PR-avdelingen. Man må velge det som passer best til formålet og smaken. Grunnen til at man blir misfornøyd er enten at man blir løyet til av selger eller ikke kjenner sine egne krav til maskinen. Da har en bare seg selv å skylde på.. Endret 17. mars 2006 av px Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 Dessuten kjøper man ikke laptop på grunnlag av hva som er "best", man kjøper etter behov. 5769539[/snapback] Grunnløst var et meningsløst poeng fra deg. Men grunnen til at jeg kom på dette var at en bekjent av meg kjøpte seg nettopp en laptop av som du sier "et behov". Dette var lett surfing, e-post, bilder inn fra kamera på turer osv. Enkel bruker, med enkle behov. Kjøpte seg en maskin til 6-7lapper. Hvilken Mac får man til 6 - 7 lapper? Angrer nå som en hund, pga dårlig skjerm, utrolig dårlig batteri osv.Greia er at folk er så innbitt hjernevaska med XP at de ikke engang tenker på alternativer. Vi er alle Microsoft's bitcher 5769571[/snapback] Nå vet jeg ikke hvem du vi'er deg med, men det er ikke alle som bruker Microsoft sine produkter selv om vi ikke bruker Mac. Lenke til kommentar
mr_lf Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 Har både en Powerbook og en Thinkpad. De utfyller hverandre perfekt, og jeg kunne ikke klart meg uten windows eller osx nå. Bare SE kunne fått fart i sine fabrikker og sendt P990i på markedet så hadde mitt elektroniske liv blitt tilnærmet perfekt 5769615[/snapback] Perfekt i ca 1mnd? :!: Jeg har ikke mye erfaring fra Apple-verden i det siste, men stabilitetsproblemene du nevner med XP kan jeg ikke si at jeg kjenner meg igjen i. Har kjørt 2 pcer 24/7 med XP i nesten et år. Har kun hatt reboots når jeg skal oppgradere hardware eller på ferie. Dell X1en min har gått uten problemer i ca et halvt år. Begge mine stasjonære har stått uten virusprogram, og når jeg kjørte en sjekk for en stund siden hadde jeg ingen virus, trojanere og to adware-filer. Forøvrig så vil Vista ha en annen måte å håndtere drivere. Så hvis en driver krasjer vil ikke systemet krasje, siden driverene ikke vil ligge integrert i de systemkritiske-prosessene. Dvs at driveren kan restartes, uten restart av pcen. Tror folk har fått intrykket av at Windows er ustabilt på grunn av de eldre OSene(Merk: Windows ME) og IE. Når jeg brukte Mac for et par år tilbake krasjet det hvertfall en gang om dagen. Jeg liker sånne "Jeg-har-mac-og-alle-andre-må-kjøpe-mac-fordi-Microsoft-suger"-tråder, eller "Jeg-har-kjøpt-noe-som-er-SUPERT-og-DU-MÅ-kjøpe-det-også!". Pleier ikke komme mye fornuftig ut av tråder som dette. Mulig det ble litt rotete post, og dårlig forklart Men men! Lenke til kommentar
lundvegard Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 Hvis man sammenligner hva du får, hvor bra det funker, og til hvilken pris -mellom vanlig bærbar og mac? Hvem stikker av med seieren hver gang da? Jeg ser jo selvfølgelig bort ifra IBM. Kun dårlige erfaringer fra det merket der! Men f.eks : asus, acer, hp, fs, toshiba og selvsagt alle bygge laptoper? Har fulgt litt med på nett om bærbare maskiner fra jeg gikk over fra stasjonær (pc) for 1 år siden, og jeg tror nemlig man bestandig får mest for pengene ved kjøp av vanlig bærbar(pc). Og som en nevnte har man masse mere muligheter på programmvare, spill osv. Fra jeg en gang bynte å kjøre med xp så har jeg ikke hatt store problemer med at maskinen krasjer! Spesielt ikke med de laptopene jeg har hatt. De har vært dønn stabile etter en liten bios oppdatering! Lenke til kommentar
catosim Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 Jeg har en killerlaptop-en skrivebordserstatter. den brukes ene og alene til musikkproduksjon, og må derfor yte bra. Kunne likesågodt kjøpt en mac - den anbefales til musikk og grafikkjobbing. Prismessig havnet jeg noenlunde likt mellom pc og mac, fordi en kraftig pc (laptop) koster like mye som en mac. Valgte pc for å være kompatibel med kollegaer, og den enkle grunn at det er like mye plunder med mac og hardwareproblemer på dette feltet. Fordelen med pc fremfor mac er at det er mange flere prissegmenter, og mange billige maskiner. Billige maskiner ofte nokså dårlig, og med "gårsdagens" teknologi. Allikevel må en kunne hevde at billige maskiner fører til at flere kjøper - flere som lærer seg med datateknologi - øker den generelle kunnskapen om data. Hvis mac skulle vært enerådende med sine dyre maskiner ville kanskje bare 1/5 av antallet maskiner blitt kjøpt. Det vil føre til høyere terskel for den allmene datakunnskapen og beherskelsen. PC er mao mer samfunnsøkonomisk. Blir nesten det samme som å hevde at alle må kjøpe toyota forran huyndai, fordi det er en generelt bedre bil, men akk så mye dyrere. (La oss IKKE starte en bildiskusjon). Ca2 Lenke til kommentar
PerB Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 I tillegg er hverdagen virusfri, man trenger ikke tenke på det 5769334[/snapback] Også MAC har sine virus og OS X har sine sikkerhetshull. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå