Forumforumforum Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 Har noen en sjekkliste, evt. kan skrive opp hva man burde gå igjennom på en scooter/mc/moped om våren?! Lenke til kommentar
VegardStr Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 det er ikkje vits i å lage en skjekkliste. du må gå gjennom ALT. ;P vertdall med moped Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 17. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2006 joda, men jeg som ikke kan mopeden ut og inn er det greit med en slags sjekkliste.. fort gjort å glemme noe.. Lenke til kommentar
VegardStr Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 (endret) stramme Bremser justere clutsh bytte stempel (blir masse bedre ned nytt) nytt luftfilter skjekke skjedet. skjekke batteriet lys systemet rense forgasseren ellers ta en vår rengjøring med en skikkelig vask Endret 17. mars 2006 av vegis Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 17. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2006 ok! batteriet ble tatt inn i vinter, og er akkurat nå til lading stramme bremser gjorde jeg i formiddag! men la merke til en ting.. blinklysene blinket helt villt.. er det pga at det var lite strøm på batteriet ? Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 tenk om bremsene er for stramme da? skal man da løsne på dei eller? Lenke til kommentar
VegardStr Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 er det lit ebatteri, så lyser dei svakere. og til slutt ingenting. har du koblet dei feil til rêleet kanskje? Lenke til kommentar
VegardStr Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 tenk om bremsene er for stramme da? skal man da løsne på dei eller? 5769505[/snapback] You see my point Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 17. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2006 er det lit ebatteri, så lyser dei svakere. og til slutt ingenting. har du koblet dei feil til rêleet kanskje? 5769508[/snapback] neida, ordnet seg med nyladet batteri! var heeelt klikk før jeg ladet batteriet :S Lenke til kommentar
daim Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 1.Bensintanken: Dra på bensinstasjonen å fyll opp bensintanken. (Dette er viktigst for de som ikke har plastikk- tank, det kan legge seg rust inni tanken hvis det ikke er bensin på den.) Fyll opp oljetanken bredfull med 2-t olje (helsyntetisk) fordi den gir bedre smøring ved hardkjør og soter mindre. 2.Gearoljen: Når du er kommet hjem fra bensinstasjonen, (motoren bør være varm) stopper man mopeden, skrur opp bunntappen og tapper av all girolje på den. La mopeden stå i ca 10minutter å renne i fra seg. Når det er gjort, tapper man på ny girolje. (sommer 20w50, vinter 10w40).Se Skru igjen bunntappen og sørg for at du treffer gjengene. (se egen veileder for olje) 3.Vask: Når alt dette er gjort, tar man en skikkelig kraftvask på hele mopeden, med avfetting og det hele. Spray på med avfettingsmiddel og la mopeden stå å godgjøre seg i noen minutter. Så er det bare å spyle det av. Deretter tar du fram en bøtte med varmtvann, heller oppi litt zalo, så kan du begynne å såpe inn hele mopeden. Vask alle kriker og kroker på mopeden. IKKE slurv ! Inni skjermer, bak sidedekslene, under motor, under forgasser, bak beskyttelsen for bremseskiva, bak beskyttelsen for framdemperne er steder det nesten aldri blir rengjort Når mopeden er ferdigvaska, lar du den stå å renne i fra seg. Så tar du en gammel t-skjorte og tørker av den med. Speilene vaskes med JIF for blanke flater 4.Kjeda : Etter det er gjort, tar man av kjeda på mopeden og legger den i diesel. (legg også kjedelåset i diesel.) La det hele ligge i noen minutter, rør om av og til. Er drevene slitt, byttes de ut med nye (ekstra forsterka drev anbefales). Når kjeda skal monteres, bør den henges på en spiker på forhånd, så all dieselen kan renne av den. Spray deretter inn hele kjeda med kjedespray på boks. (klebespray.) NB ! NB ! Kjedelåset (ytterste skiva) MÅ monteres slik > , det vil si at den skal peke den veien kjeda går. Åpningen skal peke bakover. På denne måten sitter kjedelåset som det skal, og den vil ikke falle av . Dette gjør mange feil. 5.Kjedestrammeren: [/b] På nyere mopeder er det kjedestrammer som strammer kjeda så den ikke er slakk og skal hoppe av. På kjedestrammeren er det en gummiklosse, som kjeda går over. Dette er den absolutt største slitedelen på hele mopeden. Den bør så absolutt byttes med jevne mellomrom, så man ikke ødelegger kjeda. Når den klossen slites, slites den ned til skruvene den festes til, og da går det hardt utover kjeda. Jeg kjøpte denne klossen til RMX’en min, den kosta 175,- (bare for en gummiklosse!) med hylser og skruver, dette er dyrt. Mc-deler har ikke denne delen til salgs, jeg har iværtfall ikke funnet den. 6.Polering: Når dette er gjort, tar du med dekslene inne, vasker de på baksida og polerer de på framsida. Setet settes inn i varmen. 7.Toppakninga: Hvis det ikke er byttet toppakninga på lenge (500-600mil) bør dette gjøres. Tapp av kjølevæska. Ta av alle slangene fra radiator og ekspansjonstank (RMX). Så er det bare å begynne. Skru av tennpluggen, deretter skruves topplokksmuttrene av diagonalt. Kople ut termostaten. Nå er det bare å løfte toppen av (kan sitte godt). Ta bort den gamle toppakninga. Fjern eventuelle pakningsrester som ligger igjen på topp og sylinder for å sikre at det blir helt tett når den nye pakninga kommer på. Hvis det er mye sot på toppen av stemplet, og oppunder topplokket, bør dette pusses/skrapes vekk. Sett på ny toppakning (IKKE bruk den gamle, skal alltid bytte toppakning når toppen er av.) Stram til topplokksmuttrene diagonalt, hvis du har momentnøkkel, bruk den! Sett deretter på ledninga til termostaten, kople slangen fra radiatoren, så setter man på ny tennplugg (RMX = NGK BPR8ES, FURIA-03 = NGK BPR9ES). Når man er av med toppen, kan man kjenne etter om sylinderen er rom ved å bevege stemplet fra side til side. Kjenn nedi sylinderen med fingrene for sjekke om det er noe riper eller hakk. Hvis det er, anbefaler jeg å plukke av sylinderen for evt, hone den eller borre. 8.Sylinderen: Hvis det er kommet noen riper (med litt størrelse) Lønner det seg å home opp sylinderen og bytte stempelringer. Er det original sylinder, bør du kjøpe originale stempelringer til den. Suzuki har originale stempelringer som fåes kjøpt hos forhandler, det er SGP ringer (Suzuki Genuie Part) . Disse koster 260,- med er absolutt verdt det. Er sylinderen av hardcrome, kan den hones VELDIG forsiktig så ikke nikasil- belegget forsviner. Kjøp deretter nye ringer, kjør inn forskiktig (det er ringene som skal kjøres inn) Er det vanlig støpjern sylinder, kan den borres hvis den er rom, eller skjært. Mc-deler borrer inntil 0.75 millimeter. Sylinderen bør hones etter den er blitt borret. Kjøp nytt stempel, og kjør inn 25mil. Bytt bunn, toppakninga, fisring og forgasserpakning (TSX) og kryssboltlager når sylinderen er av. Da er man helgardert. 9.Triks: Et annet tips, i stede for å plukke av toppen for å sjekke riper, og om pakninga er gåen, er å plukke av eksosanlegget og lyse med lommelykt inn i gjennom utblåset. Lys opp så langt det går, for å se om det renner noe fra toppakninga. Tråkk ned kicken for å se om det er noen riper (på den ene sida) og for å se hvordan ringene oppfører seg. Til med rant det brun gugge fra toppakninga. Det var også litt brunt rundt stemplet. Jeg plukka umiddelbart av toppen- bytta toppakninga og pussa bort alt sot på toppen av stemplet. Det var heller ingen riper inni sylinderen, den har heller ikke blitt rom og nå soter den minimalt (kjører på helsyntetisk 2-t olje). 10.Vask: Når alt dette er gjort, sprayer man på CRC eller WD40 på motoren for å få den blank og fin. Vask også under tanken på RMX, der ligger det mye støv som legg kommer nedi veivhuset hvis man plukker av sylinder. 11. Gris: Alle skruver som er blitt skruvd ut, rengjores med CRC og gjengene smøres inn i gris. (Dette for å bevare gjengene så de varer lengre) Også på gjengene på tennpluggen smøres det inn med gris eller kobberpasta. Et annet tips er å smøre inn sylinderstag og topplokksmuttrene med kobberpasta. Hindrer at sylinderen og muttrene ruster fast i stagene grunnet høy temperatur- nedkjøling- høy temperatur – nedkjøling over tid. 11.Luftfilteret: Luftfilteret må også vaskes. På RMX er det et grovfilter helt ytterst, og et ¨fint¨ luftfilter inni selve boksen. Vask begge filtrene i bensin og tørk de godt før du ettertørker med mamma’s hårføner. Også selve boksen vaskes godt både utvendig og innvendig med CRC eller WD40. Sørg også for at mopeden ikke suger falsluft mellom forgasser og luftfilter. Stram til slangeklemmene godt rundt både forgasser og luftfilterboks. 12. Hærjing : Gå over alle skruver å sjekke om de sitter som de skal. Alle skruver som skrus ut, rengjøres i CRC og smøres gris på gjengene. Ødelagte skruver byttes med nye i syrefaste. 13. Montering : Så er det bare å montere igjen. Dette er det beste med hele arbeidet, hvor en får se hvor fint resultatet blir. 14.Forgasseren: Forgasseren bør også rengjøres, skru den av mopeden og legg den i en balje med bensin eller diesel og vask den godt utvendig med en gammel tannbørste. Deretter skrur man av bunnen og topplokket på den. Når det er gjort , tar du ut flottøren, og begge dysene. (Bruk riktig skruvjern når dette utføres, så ikke dysene blir ødelagt). Blås i gjennom dysene og sørg for at de er åpne. Vask godt på innsiden av forgasseren, spesielt i bunnen på den, der ligger det gammel dritt som ligner på snus. OBS! hvis ikke blandeskruven eller tomgangsskruen blir smurt opp, vil den eire fast etter en stund. Spray på litt CRC og vri den litt fram og tilbake. 15.Clutchdekselet: Hvis du har TSX/RMX er det et kjent fenomen at det er mye dritt bak clutcdekslet (bak drevet). Der ligger det en hel potetåker med alt mulig ¨stæsj¨ fra hver kjøretur. Skru av det beslaget som ligger der clutchpin går neddi, vask deretter godt inni selve dekslet med CRC/WD40.Smør opp med gris eller 10w40 olje. Ta ut den ¨tappen¨ som går inni dekslet og smør den inn med gris. Håper du fikk noen tips Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 21. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2006 noe kan jeg nok få brukt for! skal skifte motorolje og sette i ny plugg hvertfall! jeg har en scooter, så gjør vel ikke alt det du har skrevet ;P men skal skifte olje i kardangen osv.. (er vel olje der..) desutten trenger bremsene mer/ny olje.. og luftes litt! tar det på lørdag tipper jeg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå