Gå til innhold

Blitt lurt av Expert?

Anbefalte innlegg

Jeg mener at for at en TV skal kunne klassifiseres som HD-tv, trenger den å være MINST 40" og støtte 1080i

5773420[/snapback]

Men det mener ikke de som har satt standarden...

Det som er kravet er 720 linjer og å støtte diverse plugger osv...

(som f.eks. HDMI/DVI med HDCP og i 50 og 60 Hz)...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hitachi`s 5200-skjerm er høyoppløselig men ikke HD-klar. Den har en oppløsning på inntil 1024x1024 punkter, og gir ett av markedets beste bilder etter mitt syn (mener personlig den er klart bedre enn f.eks. Pioneers 43" når det gjelder bildekvalitet, men dette er det delte meninger om). Problemet med skjermen er at den har DVI, men uten støtte for HDCP såvidt jeg vet. Så når HD-signaler kommer vil du få problemer med å få vist HD p.g.a. kopisperrene, dersom du ikke finner en løsning forbi sperren.

Lenke til kommentar
HD Ready stiller krav til oppløsning også, nærmere bestemt minimum 720 fysiske linjer. Plasmaskjermer med HD Ready-merket under 50" har ikke HD-oppløsning, men alle(?) andre skjermer merket HD Ready har det.

5772404[/snapback]

Da kan jeg opplyse om at min 43" :love: har 768 linjer...

5773464[/snapback]

Ja, men oppløsningen er bare 1024*768. Altså ikke HD, som starter på 1280*720. ;)

Lenke til kommentar

Må ikke være 40" eller større.

HD-ready merket er der for oppløsning (1280x780) eller høyere og at TV`en må ha en HDCP inngang for signal. De fleste nye LCD tv`er er HD-ready. Så om man skal kjøpe skjerm må man passe på å ikke kjøpe "gårsdagens" plasma eller LCD.

Lenke til kommentar
Jeg mener at for at en TV skal kunne klassifiseres som HD-tv, trenger den å være MINST 40" og støtte 1080i

5773420[/snapback]

Totalt tullball! Det er jo HELT på jordet.

Her er spesifikasjonene fra EICTA:

"Kravene for å være ”HD-ready”

Kravene fra Eicta for å få HD-Ready merket innebærer i korte trekk:

* Minimum 720 fysiske linjers oppløsning (dagens standard PAL-oppløsning er 576i)

* Analog komponent video inngang og

* HDMI eller DVI digital video inngang. Merk deg at disse må være kompatible med HDCP kopibeskyttelse

* Må være kompatibelt med formatene 720P 50hz og 60hz (1280x720) og 1080i 50hz og 60hz (1920x1080) "

Lenke til kommentar
Må ikke være 40" eller større.

HD-ready merket er der for oppløsning (1280x780) eller høyere og at TV`en må ha en HDCP inngang for signal. De fleste nye LCD tv`er er HD-ready. Så om man skal kjøpe skjerm må man passe på å ikke kjøpe "gårsdagens" plasma eller LCD.

5774324[/snapback]

Nei, ikke oppløsning - det går på antall fysiske linjer, altså over 720 fysiske linjer - ikke piksler :).

Trådstarter: Bra det løste seg! :). Hva sa de i butikken nå da?

Lenke til kommentar
HD Ready er et markedsførings-triks og har ingenting med HDTV-standaren eller de tekniske aspektene ved HDTV å gjøre.

5782030[/snapback]

Den kan du få lov til å forklare nærmere før jeg gidder å tro på deg :).

Jeg er enig i at det brukes heftig i markedsføringen og langt i fra avgjør hvor bra skjermen er, MEN - det er en standard, en fastsatt standard tilogmed med klare spesifikasjonskrav til en skjerm.

Dermed tar du feil.

Lenke til kommentar
HD Ready er et markedsførings-triks og har ingenting med HDTV-standaren eller de tekniske aspektene ved HDTV å gjøre.

5782030[/snapback]

Det er nettopp de tekniske aspektene det stilles krav til. Det eneste ankepunktet jeg har er at det ikke er krav til horisontal oppløsning. Dette er selvsagt fordi de ikke ville fått solgt noen plasmaskjermer hvis minstekravet var native 720p. ;)

Bortsett fra det er kravene veldig bra. Før dette merket ble lansert, strødde produsentene og forhandlerne om seg med HD-ditt og HD-datt på TV-er som på langt nær hadde oppfylt kravene til HD Ready.

Endret av Rikky
Lenke til kommentar

Er greit nok at HD Ready har sine spesifikasjoner. Men et HD Ready TV-apparat er ikke nødvendigvis et HDTV-apparat. Selv om det kanskje oppfyller HD Ready-spesifikasjonene, så oppfyller det nødvendigvis ikke HDTV-spesifikasjonene til oppløsning og framerate.

HDTV og HD Ready er to forskjellige sett med spesifikasjoner, hvor HD Ready bl.a er kompatibel og kan lese HDTV-signaler.

Hadde det ikke vært for innføringen av HD Ready, så hadde man nok heller ikke trengt å innføre begrepet "ekte HDTV" for de apparatene som faktisk oppfyller HDTV-spesifikasjonene for oppløsning og framerate. :)

Derfor synes jeg HD Ready er misvisende for de som kjøper HD Ready TV-apparat i god tro om at de faktisk kjøper et HDTV-apparat.

Min teori er at HD Ready bare skal selge HDTV-kompatible flatskjermer med høyere oppløsning enn bilderørs-TV'er fram til ekte HDTV-apparater blir modent for mannen i gata.

Endret av skag1
Lenke til kommentar
Er greit nok at HD Ready har sine spesifikasjoner. Men et HD Ready TV-apparat er ikke nødvendigvis et HDTV-apparat. Selv om det kanskje oppfyller HD Ready-spesifikasjonene, så oppfyller det nødvendigvis ikke HDTV-spesifikasjonene til oppløsning og framerate.

HDTV og HD Ready er to forskjellige sett med spesifikasjoner, hvor HD Ready bl.a er kompatibel og kan lese HDTV-signaler.

Hadde det ikke vært for innføringen av HD Ready, så hadde man nok heller ikke trengt å innføre begrepet "ekte HDTV" for de apparatene som faktisk oppfyller HDTV-spesifikasjonene for oppløsning og framerate. :)

Derfor synes jeg HD Ready er misvisende for de som kjøper HD Ready TV-apparat i god tro om at de faktisk kjøper et HDTV-apparat.

Min teori er at HD Ready bare skal selge HDTV-kompatible flatskjermer med høyere oppløsning enn bilderørs-TV'er fram til ekte HDTV-apparater blir modent for mannen i gata.

5786018[/snapback]

Vel, det er en utvikling som går framover...

Det er jo prisen det står på her, og jeg har faktisk sett flere ekte HDTV-apparater som gir MYE dårligere bilde enn en grei Hitachi 42" eller Pioneer 43" så ikke la deg lure av kun at det kan vise ekte HDTV!

Lenke til kommentar

Her var det mye rare svar..Hitachien er en gammel modell som ikke er hd-ready fordi den ikke kan vise hd signaler i 60hz gjennom komponentinngangen. Den kan bare vise det i 50hz...Derfor har den ikke hdready merket.

Jeg som jobber i en elektrobutikk var veldig glad i den modellen og vi solgte veldig mange av den. Og jeg fikk litt panikk da vi hørte om hdcp og ringte da rett opp til hitachi som sa at alle hitachi modeller med dvi-inngang hadde det.

Så den er ikke hd-ready men kan vise alt av hdtv signaler. Kvaliteten er også veldig bra..Det store spørsmålet er nok hvor mye han måtte betale for den skjermen som nå er gammel. Kunne ha gjort et bra kjøp der, tror jeg.

Lenke til kommentar

Det er jo prisen det står på her, og jeg har faktisk sett flere ekte HDTV-apparater som gir MYE dårligere bilde enn en grei Hitachi 42" eller Pioneer 43" så ikke la deg lure av kun at det kan vise ekte HDTV!

5786182[/snapback]

Men så var det forskjellen på HDTV og HD Ready vi diskuterte - ikke kvaliteten på panelet som brukes i de forskjellige TV-apparatene! :)

Lenke til kommentar

5786182[/snapback]

Men så var det forskjellen på HDTV og HD Ready vi diskuterte - ikke kvaliteten på panelet som brukes i de forskjellige TV-apparatene! :)

5786390[/snapback]

Men da er jo poenget ditt totalt bortkastet... eller hva?

For hvorfor kjøpe en HDTV til 5.000 kr. mer enn en vanlig HD-Ready 42" som er dårligere?

Er jo en grunn til at ikke alt lages i fullt format enda...

Lenke til kommentar
Her var det mye rare svar..Hitachien er en gammel modell som ikke er hd-ready fordi den ikke kan vise hd signaler i 60hz gjennom komponentinngangen. Den kan bare vise det i 50hz...Derfor har den ikke hdready merket.

Jeg som jobber i en elektrobutikk var veldig glad i den modellen og vi solgte veldig mange av den. Og jeg fikk litt panikk da vi hørte om hdcp og ringte da rett opp til hitachi som sa at alle hitachi modeller med dvi-inngang hadde det.

Så den er ikke hd-ready men kan vise alt av hdtv signaler. Kvaliteten er også veldig bra..Det store spørsmålet er nok hvor mye han måtte betale for den skjermen som nå er gammel. Kunne ha gjort et bra kjøp der, tror jeg.

5786385[/snapback]

Hmmm, ja du har faktisk helt rett, den har faktisk DVI m/HDCP (sjekket på Hitachi.com). Hitachi fortalte faktisk oss at den ikke hadde det, men da har de trolig blingset litt. HD-klar er den dog ikke som du skriver, men i praksis vil den støtte det helt greit. Ser for øvrig at trådstarter hadde 32"-eren, mulig det er litt annerledes på den enn på 42" eller om han rett og slett skrev feil.

Lenke til kommentar
Er jo en grunn til at ikke alt lages i fullt format enda...

5786459[/snapback]

(...) fram til ekte HDTV-apparater blir modent for mannen i gata.

5786018[/snapback]

Som jeg sa tidligere, teknologien må modnes.

I mellomtiden melkes HD-hypen med HD Ready.

Og akkurat som jeg sa tidligere, så er det misvisningen av HD Ready iforhold til HDTV jeg ville påpeke. Hvorfor dere absolutt skal blande inn bildekvaliteten på de forskjellige produsentene og prisen, ser jeg ikke relevansen i.

Selv om kanskje HD Ready-apparatene har bedre bildekvalitet enn ekte HDTV-apparater pr dags dato, så synes jeg det er feil å kalle HD Ready for HDTV slik som mange kanskje får inntrykk av når de blir fortalt TV'en er HD Ready.

Ta f.eks trådstarter som et eksempel. Han kjøpte en HD Ready-TV som er på 852 x 1024 piksler. Kanskje det er HD Ready, men ikke HDTV :)

Var nettopp dette jeg ville påpeke!

Edit: Jeg kan tilføye at de apparatene som klarer ekte HDTV 720p-format fint kan ha HD Ready-merket på seg uten å være spesielt misvisende.

Men i mine øyner er ekte HDTV 1080i :)

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Edit: Jeg kan tilføye at de apparatene som klarer ekte HDTV 720p-format fint kan ha HD Ready-merket på seg uten å være spesielt misvisende.

Men i mine øyner er ekte HDTV 1080i

Hva med 1080P :dribble:

eller 3600x2498 feks. det er i mine øyne ekte hd :tease:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...