tunam85 Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 Kjøpte Hitachi 32pd5200(plasma TV).Det står annonsert at den er HD-ready,men dette er jeg veldig usikker på nå.Oppløsningen er 852 x 1024 iflg tekniske spes.Kan noen av dere sjekke ut om dette er riktig? Lenke til kommentar
Manx Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 HD er vel minimum 1280x720 og etter et par sjappe søk på nettet så finner jeg ingen steder som sier at den er hd-ready... Så jeg hadde vel tatt en liten prat med expert: Hva slags skjerm trenger man?For å kunne dra størst nyte av en Media Center-PC, vil vi anbefale en skjerm som er HD-klar/-kompatibel. Fordelen med et HDTV-klart apparat, er at det klarer å produsere et bilde med en oppløsning på enten 1280x720 eller 1920x1080 piksler. Disse oppløsningene blir ofte forkortet ned til 720 og 1080, som angir antall piksler i høyden. TV-er som støtter disse oppløsningene er ofte merket HD-ready, eller HD-compatibel. Merk at det vi kaller "ekte HDTV" er apparater som takler oppløsningen 1920x1080, som foreløpig gjelder til dels dyre modeller, men prisene synker stadig Fra en av de siste artikklene til hw... Lenke til kommentar
Vikdal Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 er du helt sikker på at den er annonsert som HD-Ready og ikke HD-Kompatibel ?? Har ikke sett annonsen selv, så jeg vet ikke. Det er i så fall en forskjell på de to begrepene, hvor HD-Ready er skjermer som kan vise HDTV-signalene i HD, mens HD-kompatibel betyr at den fortsatt vil kunne vise TV signalene når de blir lagt om til HD, men bildekvaliteten vil ikke bli i HD. Lenke til kommentar
tunam85 Skrevet 17. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2006 Jeg spurte 2 selgere og begge sa at den var hd-ready,men jeg så ingen hd-ready klisterlapper,bare at det stod hd-et-eller-annet på den oransje lappen.Tror jeg må ta en tur ned dit og sjekker det igjen. Lenke til kommentar
tunam85 Skrevet 17. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2006 Lurer på om jeg kan kreve heving av kjøp eller rabatt? Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 når du først er i siget kan det vel være best å få deg en hdready skjerm om det ikke koster mye. Men du kan iallefall kreve pengene tilbake pga feilinformering. Men som tidligere evnt kan de jo ha sagt hdkompatibel Lenke til kommentar
Ko_deZ Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 Stort sett alle som kjøper plasma idag kjøper HD ready skjermer. Dette betyr at de klarer å nedskalere fra HD oppløsninger til sin egen oppløsning. Altså verdiløst. Det får man til å gjøre til sin gamle TV også. Det virker for meg som at skjermen din har en oppløsning på 1024x852, , men med ikke kvadratiske pixler (de er bredere enn de er høye) noe som er akkurat nok til å kunne takle vanlig PAL signal (pal widescreen er 1024x576). Du vil miste endel bildekvalitet der også riktignok, siden bildet må interpoleres i høyden. Denne skjermen har altså litt bedre oppløsning enn den vanlige plasma skjermen, som har 848x480. Det er jo tross alt ikke nok til å vise den oppløsningen vi har på TV her hjemme idag engang. Jeg jobber med TV til daglig, og er lei av folk med plasma som klager over bildekvalitet. Plasma suger bildekvalitetsmessig, det er det ikke noe man får gjordt noe stort med. Eneste fordelen de har over LCD er størrelse/pris. For meg teller kvalitet mer enn kvantitet, og var jeg deg hadde jeg forsøkt å levere inn i igjen skjermen og forsøkt å bytte mot en LCD skjerm. Skal man kjøpe skjerm idag så er det fysisk oppløsning som teller, og den bør være minst 1280x720. De aller fleste LCD skjermer har mer enn dette, de aller fleste plasma har som regel vesentlig mindre. For de som kan leve med lerret, er beste pris/ytelse på projektor. Disse er billigere, tar mindre plass, bedre bildekvalitet, større bilde, mindre strømforbruk, bedre til å vise PC bilder osv osv. Det vil være min utlimate anbefaling, men det er jo ikke alle som vil ha noe slikt i stua. -Ko_deZ- Lenke til kommentar
tunam85 Skrevet 17. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2006 Tror du de tar imot den siden det var oppryddingssalg?Men jeg kan jo argumentere med feilinfo fra selger. Lenke til kommentar
Ko_deZ Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 At de har oppryddingssalg påvirker ikke dine rettigheter som forbruker uansett. På web sidene til expert står det ikke HD-ready, men enhanced definition. Kan være et godt argument det. -Ko_deZ- Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 Flyttes fra annet om hardware til webshop og butikkdiskusjoner. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 Stort sett alle som kjøper plasma idag kjøper HD ready skjermer. Dette betyr at de klarer å nedskalere fra HD oppløsninger til sin egen oppløsning. Altså verdiløst. Det får man til å gjøre til sin gamle TV også. Jeg jobber med TV til daglig, og er lei av folk med plasma som klager over bildekvalitet. -Ko_deZ- 5769344[/snapback] Der har vi vel problemet i ett nøtteskall? Den allmenne definisjonen for "HD ready" er vel at TV'en er Klar for HDTV, altså at den klarer en oppløsning som er definert som HDTV... Hvis en som jobber med TV til daglig tar feil så... Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 tunam85: Dette er det du har krav på, dersom det viser seg at skjermen IKKE er hd-ready. Om det ikke følger med noe dokumentasjon eller klistremerke på hd-ready osv så vil jeg gå ut ifra at skjermen ikke er det. For det første - forbrukerkjøpsloven sier at varen skal svare til det du som forbruker har grunn til å forvente ved kjøp av varen, samt svare til det selgeren forteller deg. Om varen IKKE gjør dette så har den en mangel ifølge forbrukerkjøpsloven. Det betyr at du kan kreve AVHJELP - altså retting av mangelen. Dette kan enten foretas ved reparasjon av varen (umulig her da dette er slik tven er), eller omlevering til vare som ER hd-ready og like god ellers uten at du betaler noe mellomlegg. Dersom dette ikke gjøres så har du krav på prisavslag - ELLER, dersom mangelen er vesentlig (noe jeg helt klart vil si den er her), så har du krav på heving av kjøpet. Sitat fra forbrukerkjøpsloven, ta gjerne dette med ned til butikken: . § 16. Mangel Tingen har en mangel dersom a) den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15 b) selgeren ved kjøpet har forsømt å opplyse om forhold ved tingen eller dens bruk som han eller hun burde kjenne til, og som forbrukeren hadde grunn til å regne med å få, dersom unnlatelsen kan antas å ha virket inn på kjøpet c) den ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen eller dens bruk, dersom selgeren ikke viser at opplysningene før kjøpet er rettet på en tydelig måte, eller at de ikke kan ha innvirket på kjøpet. d) nødvendige opplysninger om installering, montering, bruk, stell og oppbevaring ikke følger med tingen. Som dere ser er det punkt C. som interesserer oss her, da varen ikke svarer til det selgeren har sagt. Vi går videre: § 27. Reklamasjon Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen. -SNIP- § 29. Retting og omlevering (avhjelp) Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Igjen, her ser du at siden varen har en mangel, kan kreve den rettet. § 30. Gjennomføring av avhjelp Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. Her ser du at retting av mangelen skal være gratis for deg. § 31. Prisavslag Dersom mangelen ikke rettes eller tingen omleveres i samsvar med §§ 29 til 30, kan forbrukeren kreve et passende prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstiden. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for forbrukeren. Forbrukeren kan ikke kreve prisavslag ved salg av brukte ting på auksjon hvor han eller hun har anledning til å være til stede. § 32. Heving I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig. Som du ser her - dersom expert ikke vil rette mangelen din, kan du kreve heving av kjøpet - og gå å kjøpe deg en skikkelig hd-ready tv et annet sted feks . Håper dette har vært godt satt opp - har forsøkt å gjøre det så enkelt så mulig.. Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 (endret) Stort sett alle som kjøper plasma idag kjøper HD ready skjermer. Dette betyr at de klarer å nedskalere fra HD oppløsninger til sin egen oppløsning. Altså verdiløst. Det får man til å gjøre til sin gamle TV også.HD Ready stiller krav til oppløsning også, nærmere bestemt minimum 720 fysiske linjer. Plasmaskjermer med HD Ready-merket under 50" har ikke HD-oppløsning, men alle(?) andre skjermer merket HD Ready har det. Endret 18. mars 2006 av Rikky Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 Stort sett alle som kjøper plasma idag kjøper HD ready skjermer. Dette betyr at de klarer å nedskalere fra HD oppløsninger til sin egen oppløsning. Altså verdiløst. Det får man til å gjøre til sin gamle TV også. Jeg jobber med TV til daglig, og er lei av folk med plasma som klager over bildekvalitet. -Ko_deZ- 5769344[/snapback] Der har vi vel problemet i ett nøtteskall? Den allmenne definisjonen for "HD ready" er vel at TV'en er Klar for HDTV, altså at den klarer en oppløsning som er definert som HDTV... Hvis en som jobber med TV til daglig tar feil så... 5772386[/snapback] Altså - hd ready er standard på en skjerm - å si at en skjerm er HD-ready (altså bruke definisjonen "HD-ready"), når den ikke er det er feilinformasjon fra selger - og da har varen en mangel UANSETT . Samme om han som jobber til daglig med tver tar feil pga at "alle" tror det er sånn..det er likefult feilinformasjon . Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 En Hd-ready skjerm skal vel også ha en hdmi inngang(ifølge selgeren på elkjøp). Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 Nei. Den skal ha en HDCP-kompatibel inngang, for kopibeskyttelse av hd-signalet. Mulig den selgeren blander begreper . HDCP kan være DVI, HDMI og komponent-kabel om jeg ikke tar helt feil. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 Ah, korrekt - HDMI eller DVI. Men tven må også ha komponentinngang, selv om denne ikke har HDCP. Lenke til kommentar
FpsStu Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 Jeg mener at for at en TV skal kunne klassifiseres som HD-tv, trenger den å være MINST 40" og støtte 1080i Lenke til kommentar
Vikdal Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 Stort sett alle som kjøper plasma idag kjøper HD ready skjermer. Dette betyr at de klarer å nedskalere fra HD oppløsninger til sin egen oppløsning. Altså verdiløst. Det får man til å gjøre til sin gamle TV også.HD Ready stiller krav til oppløsning også, nærmere bestemt minimum 720 fysiske linjer. Plasmaskjermer med HD Ready-merket under 50" har ikke HD-oppløsning, men alle(?) andre skjermer merket HD Ready har det. 5772404[/snapback] Da kan jeg opplyse om at min 43" har 768 linjer... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå