Gå til innhold

Hvordan bruke sessions?

Anbefalte innlegg

Har lyst til at brukere på siden må være innlogget for å poste shoutboxen. Da vil brukernavnet bli brukt i shout'en slik at folk ikke kan skrive inn hvilket navn de vil. De som ikke er logget inn skal se shoutboxen men ikke få lov å poste. Må jeg lage 2 sider for dette, en innlogget og en ikke? Eller er det mulig å disable-shout knappen hvis du ikke er logget inn?

Vil også at de med høyere tillgang skal få tillgang til admin-panelet når de er logget inn. Når man trykker på Admin-linken (og ikke er logget inn) skal man få beskjed om å logge seg på.

Nå bruker jeg et include script for å include linkene.

Til å poste news bruker jeg i dag CuteNews. Tenkte at man bla. skulle få tilgang til Cutenews hvis man var logget inn.

Hvordan skal jeg legge dette til index filen min? Må jeg lage flere versjoner av siden, en for de som er logget inn og en for de som ikke er logget inn?

Jeg har ikke mySQL, er det mulig å lagre bruker/pass i fil?

Er det mulig å la brukere registrere seg, og bekrefte med feks mail?

Håper noen kan gi meg et svar på dette, eller en link hvor jeg kan lese meg opp, eller enda bedre en guide :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du hadde hatt mysql, har jeg en liten chat liggende.

Anbefaler at du skaffer deg det, jeg brukte flatfiler før, så gikk jeg over til mySQL, og nå HATER jeg flatfiler =P

Skal vel heller ikke være så vanskelig og modifisere en liten gjetebok, men det kommer jo ann på hvor mye du kan da.

Min mening er såfall at brukersystem på flatfiler kan bli litt tungvidt, men det kan jo hende det er noen som har noe liggende.

Men om du får tar i MYsql skal jeg poste koden =)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1374861

er alt det du spør om mulig? ja.

hvordan lager du det? det er en mye lenger og mye mer innviklet historie.

du trenger ikke å lage to versioner av noe som helst, bare bruke if/elseif/else.

if($_SESSION["loggedin"] == "yes") { echo 'FOO'; }

else { echo 'BAR'; }

går det å lagre i fil? ja. er mysql bedre? ja.

kan kun administratorer få tilgang til kontrollpanel? ja.

dette vil ta meget lang tid å forklare hvis du ikke gir noe grunnlag for dine kunnskaper på dette stadiet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...