Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Volvo B30A fusker. Forgasserproblem?

Anbefalte innlegg

Karer:

Bilen småfusker/hoster litt ved "mellom"-gass. Altså i punktet mellom gasspåtrykk og gass-slipp. (håper dere skjønner hva jeg mener)

Jeg har nytt luftfilter, nye plugger, nye pluggkabler, fordelerlokk, rotor, stifter. Bilen starter uten problemer, og går generelt bra.

Rufsete på tomgang, og gassresponsen er litt sein (nøler litt) når man tar løs i 1 gir fra stillstand

Har stilt blandingsskruene på begge forgasserne ca 2 1/2 gang ut, og merker egentlig ingen stor forskjell når jeg justerer disse med motoren i gang. Har lagt omm veivhusventilasjonen og tettet hullet i filterboksen.

Ingenting er gjort med forgasserne, har bare kontrollert at det finnes nok olje i kammeret.

Noen tips til hvor jeg skal begynne? ALT er interessant!

(har nye membraner liggende)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du sjekket om den er rett på tenninga? og at stiftåpningen

er rett juster?

5768629[/snapback]

Niks og nei. Men jeg antar at om dette var feil, så ville det ha oppstått mer merkbare feil, og mer eller mindre konstant.... bilen går som sagt bra med unntak av et og annet "host"

Lenke til kommentar

Stiften kan lage de merkeligste feil, Jeg kan fortelle om en iaff.

For 2 år siden så fikk jeg en mildt sagt merkelig feil, jeg kunne

starte bilen og kjøre men etter hvert som bilen begynte å bli

varm så gikk den dårligere og dårligere og til slutt stoppet den

helt og ville ikke starte igjen, jeg demonterte forgasseren helt og

satte på nye pakninger og monterte ny membran på akselerasjonspumpa, renset dysene men nix akkurat samme feilen

og det værste av alt coilen laget en høy hylelyd i tillegg! jeg forstod ikke

en døyt, men kom etter en stund til å tenke på at stiften og kondensatoren var de eneste tingene igjen og sjekke, jepp kodensatoren var ødelagt som igjen hadde ført til at stiften hadde brent seg. bytta stift og kondensatoren og problemet var borte, en helt usansynlig feilkilde som ikke var nevnt i verkstedhåndboka, der stod

det at forgasseren skulle være synderen ved nevnte feilsymptomer.

Lenke til kommentar

Ved for lav co vil bilen små lugge hele tiden ved jevn speed.Det er jo enkelt å måle.Mange verksted måler kun co ved tomgang noe som blir fustendig feil.Hvis du mener alt annet er riktig ta en co måling på 2000 omdreininger.Bør ligge på ca 1.2.

Lenke til kommentar
Ved for lav co vil bilen små lugge hele tiden ved jevn speed.Det er jo enkelt å måle.Mange verksted måler kun co ved tomgang noe som blir fustendig feil.Hvis du mener alt annet er riktig ta en co måling på 2000 omdreininger.Bør ligge på ca 1.2.

5769644[/snapback]

Nja...co (blandinga) er justert uten måling, men riktig i følge boka (antall omdreininger på justeringsskruene), og bilen lugger bare en sjelden gang, i grenseland mellom på-gass og av-gass. Co får jeg jo sjekka uansett ved PKK i april.....(på Volvo-verksted fullt av gamle karer som sukker henført når de ser bilen)

Sånn ellers: Bilen er 38 år gammel, 175' km, har ikke gjort annet enn å skifte alt av tenningsdeler (uten å sjekke stiftåpning, som sagt).

Skal oppdatere når jeg får kontrollert stiftåpning.

Lenke til kommentar

Da er stiften riktig justert. Ingen merkbar forskjell, bortsett fra at bilen går noe "tyngre". Må justere tenninga også, tenker jeg. Har ikke lampe, men det duger vel med noe ræl fra Biltema, vel?

Så får jeg vente på bedre vær, så jeg kan demontere gasserne og sjekke flottørene og nåleventilene. Skifta membraner i dag før det begynte å hagle.

Bilen "hikker" fremdeles en sjelden gang.

Og forresten, hvordan høres egentlig tenningsbank ut? Noen som kan beskrive det godt? Så jeg vet hva jeg skal høre etter når jeg har justert tenning. (gammel bil, ment for 98 bly, så det er mulig jeg må "ned" noen grader i forhold til boka)

Endret av Tumbleweed
Lenke til kommentar

Når du har tenningsbank så hører du en lav metallisk klingende lyd

som går i takt med motoren, Biltema tenningslampe funker, bruker

faktisk en selv fra 80 tallet :p

B30A fakta:

Antall Cyl: 6

Motorvolum: 3000ccm

Kompresjon: 9,3

Effekt: 145hk @ 5000rpm

Moment: 220nm @ 3000rpm

Kamvinkel: 40 grader

Tomgangsturtall: 900rpm

Tenningsrekkefølge: 1-5-3-6-2-4

Fortenning BTDC: 10 grader @ 700rpm

Stiftåpning: 0.25mm

Pluggåpning: 0,7 eller 0,8mm

Endret av zandro
Lenke til kommentar

5769644[/snapback]

Nja...co (blandinga) er justert uten måling, men riktig i følge boka (antall omdreininger på justeringsskruene), og bilen lugger bare en sjelden gang, i grenseland mellom på-gass og av-gass. Co får jeg jo sjekka uansett ved PKK i april.....(på Volvo-verksted fullt av gamle karer som sukker henført når de ser bilen)

Sånn ellers: Bilen er 38 år gammel, 175' km, har ikke gjort annet enn å skifte alt av tenningsdeler (uten å sjekke stiftåpning, som sagt).

Skal oppdatere når jeg får kontrollert stiftåpning.

5769770[/snapback]

Vil bare nevne at to forskjellige biler med samme motor har forskjellige omdreining på co skruen.Det som står i bøker om antall omdreininger gjelder som pekepinn på en motor som er 100% i orden.

Lenke til kommentar
Vil bare nevne at to forskjellige biler med samme motor  har forskjellige omdreining på co skruen.Det som står i bøker om antall omdreininger gjelder som pekepinn på en motor som er 100% i orden.

5789314[/snapback]

Yes, er klar over det. Stusset bare over at det ikke ble noen endring ved å justere ut over/under standardsettingen, så da var det like greit å holde seg til boka.

Har justert stift og tenning, og bilen starter lettere og blir fortere varm. Går mye jevnere også. Har ikke merket noe "hikk" enda, men har ikke fått kjørt så mye.

Tenker det får holde til denne helv...vinteren er over. Er så mye mer stas å skru når det ikke hagler og snør og regner og hagler. Mens det snør. Og regner. Og snør. Og etter en god del snø begynner det som regel å hagle. Og regne. Og det er snart april.

Til høsten blir det garasje.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...