Gå til innhold

ghz? forstår ingen ting

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det som er med AMD-prosessorer i forhold til intel er at AMD bruker en annen "filosofi"(om jeg skal bruke det ordet :D ). Deres prosessorer er ikke like avhengige av høy hastighet som intel, fordi intel bruker andre ting(tilgi meg for crappy forklaring).

Uansett, dagens intelprosessorer har 3-4GHz, mens amd ligger vel på 2-2.8GHz.

Lenke til kommentar

Ikke nødvendigvis. Si det hadde funnes en CPU som fikk gjort ca 1000 ganger mer enn en intel pr klokkeslag, da kunne man jo rent teoretisk hatt 1000 ganger lavere klokkehastighet og fått tilnærmet lik ytelse. Iallefall slik jeg ser det.

Lenke til kommentar

Hz er en måleenhet for svingninger. Giga er en angivelse av hvor mange det er, feks som kilo i kilogram. Det sier ingenting om ytelsen.

Den enkleste måten å finne ytelsen er å se på PR-Ratingen til AMD. Feks 4200+, er det du kunne ha forventet av en 4,2GHz, når det gjelder Intel, ville jeg sett på prisklassen, og sammenlignet med tilsvarende AMD. Dog dette er veldig unøyaktig, og vil du har mer nøyaktig bør du ta en titt på CPU Chartet til Toms Hardware. http://www23.tomshardware.com/cpu.html.

Lenke til kommentar

På tide at folk får det inn en gang for alle:

Ytelse gjenspeiles ikke i ghz.

La oss ta en enkel sammenligning her;

Det er ikke turtallet en motor kan ha som er viktig, men jobben den gjør.

Akkurat det samme med CPUer, ikke klokkefrekvensen som er avgjørende, men jobben den gjør.

Lenke til kommentar

4200+ - Athlon 1400

PC Mark(Poeng):

4454 - 1792

Doom 3(FPS):

100.9 - 46.1

Multitasking(WinRar+Lame, sek):

01:50 - 05:27

Multitasking(WinRar+Lame+Ogg+wmv, sek):

06:09 - 25:00

Utdrag fra Cpu chartet til Toms Hardware. Som du ser er det ganske stor forskjell, ikke minst i multitasking.

Lenke til kommentar

amd har kortere pipelines i sin cpu arkitektur har jeg blitt fortalt, som eksempel

35% kortere, så hvis du ganger ghz med 35% så får du tilnærmet intel sine høy ghz.

ta denne med en klype salt.

amd har kortere vei til skolen derfor bruker den god tid og kommer allikevel tryggere, raskere og mer uthvilt til skolen.

intel må gå nokså langt, burde egentlig hatt sykkel. så blir intel veldig stresset, varm og svett av den ekstra avstanden, av og til går Intel feil og må gå tilbake et steg for å gå til skolen, fordi den gikk i feil gate. så når Intel har kommet på skolen så har sandalene brennt opp. og Intel krever større ransel med vifte en amd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...