Gå til innhold

Nikon D50 i hus - men bruksanvisning har vi ikke..

Anbefalte innlegg

Hadde jo vært greit å sett såvidt på noen av kameraets funksjoner mens det står på lading... Mannen i kassa sa det lå på en cd - og det gjorde den nesten. Det lå en quick reference guide på to sider i pdf format.

Noen som kan fortelle meg i korte trekk de viktigste tingene jeg burde vite om kameraet? Som f.eks hvordan manuell fokus. Er visstnok noe på objektivet jeg kan snu på men har ikke funnet det enda jeg har sett hvor det er før.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hadde jo vært greit å sett såvidt på noen av kameraets funksjoner mens det står på lading... Mannen i kassa sa det lå på en cd - og det gjorde den nesten. Det lå en quick reference guide på to sider i pdf format.

Noen som kan fortelle meg i korte trekk de viktigste tingene jeg burde vite om kameraet? Som f.eks hvordan manuell fokus. Er visstnok noe på objektivet jeg kan snu på men har ikke funnet det enda jeg har sett hvor det er før.

5767307[/snapback]

http://www.nikonusa.com/pdf/manuals/noprin..._en_noprint.pdf

Håkon

Lenke til kommentar

Jeg fikk det siste de hadde igjen men de sa ikke at noe skulle mangle. Han i butikken tok opp pakka og sjekka at alt som skulle være med var med. Han sa ifra om bruksanvisning på CD men som sagt, det var bare en Quick Reference guide.

Men jeg klarer meg uansett med pdf'en men det er en annen ting jeg lurer på om mangler:

Kompisen min fikk med en "skjermbeskytter" i plast slik at du ikke snørrer ned skjermen mens du tar bilder samt en liten pose til objektivet med sitt D70s, syns det var rart dette ikke fulgte med D50 egentlig. Ikke at jeg ser noe feste for en plastskjerm på D50'n min men savner objektivpose.

Noen som vet om jeg skulle hatt noe mer?

Lenke til kommentar

Objektivet som foelger med d70 er et mye dyrere enn det som foelger med d50, saa mangel paa objektivpose kommer vel derifra.

Skjermbeskytter foelger ikke med d50, og er heller ikke aa faa tak i.

Ellers vet jeg ikke hva du mangler :wee: men gratulerer med nytt kamera.

Lenke til kommentar
Du har visst rett angaaende prisforskjellen, men det er fordi det egentlig bare "skal" selges som kit. Hvis du kjoeper en d50 koster jo 18-55 500 eller noe.

18-55 var foroevrig virkelig dyrt! 2000 er ganske mye. Canon sitt koster vel halvparten.

5770797[/snapback]

mpx har priset både 18-55 og 55-200 kunstig høyt.

Lenke til kommentar
grei gjennomgang med lyd og bilder:

http://www.nikondigitutor.com/eng/d50/index.shtml

5771147[/snapback]

Virket veldig grei men det hakker. Later til at siden er overbelastet, netlimiter viser ikke DL på mer enn 30kB/s. Ellers kan jeg the basics nå, fokus, objektiv, lukkertid, blender, blitzstyring o.l.

Er en knapp jeg enda ikke helt har forstått hvordan funker: Denne AF-L, AE-L. Tipper det står for Autofocus Lock eller noe i den duren men det skjer ikke annet enn at det lyser et grønt AE (elns) på "HUD'en" i søkeren når jeg trykker på den. Skal lese litt mer i manualen men fint om noen kunne forklare. :wee:

Lenke til kommentar

Auto-focus lock/Auto-exposure lock. Går ut ifra at denne virker likt som på D70.

Flere måter å programmere kombinasjonen av knapper i menyen. Denne kan programmeres slik at ved å fokusere og måle lyset trykker du eller holder den inne for at fokus og lysmåling blir låst til du tar bildet. Kan velge om begge eller bare en skal låses og om knappen må holdes inne eller bare gi et trykk for å låse.

Personlig synes jeg det blir for tungvint å bruke tommel i tillegg før bildet skal tas og har justert menyen slik: Veksler mellom sentrumsdominert- og punktmåling av lyset. Et fokuspunkt, og når utløser trykkes halvveis ned måles lys og fokus og holdes låst så lenge utløser holdes halvveis nede. Dropper helt AE-L/AF-L knappen.

Vanskelig å forklare bedre............ :blush:

Endret av dhjerp
Lenke til kommentar
Dropper helt AE-L/AF-L knappen.

Det er andre forhold der knappen er nyttig. F.eks. kan det være greit å låse eksponeringen hvis du skal ta panoramabilder, for å unngå at alle 20 bildene har helt ulike farger o.l... Alternativet er naturligvis å bruke kameraet manuelt, og da er ikke knappen like nyttig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...