GlS Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 Hei, jeg leste akurat teknisk ukeblad og støtte på ett problem med mattenøtten deres. oppgaven er: vi har to like store tannhjul, det ene skal rotere en gang rundt det andre, som står stille. hvor mange ganger vil det første rotere rundt sin egen akse. siden de er like store vil jeg gå ut i fra at det vil rotere en gang rundt sin egen akse, men det virker bare litt for opplagt. kan noen hjelpe meg?? Lenke til kommentar
Loerand Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 Vil det ikke være to ganger? Siden to tannhjul som går hver sin vei roterer en gang om hverandre, vil ikke da et stillestående hjul medføre at det ene hjulet må rotere to ganger? Lenke til kommentar
Doffar Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 Det blir vel bare en gang. Hvis omkretsen er lik så skal kan ikke det hjulet som skal gå rundt det andre gå mer enn en gang siden det ikke har mer/mindre lengde. Eller? Lenke til kommentar
3raz3r Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 Jeg ville tro at det er bare en runde, men er nå ikke noe mattegeni. går jo an å finne to tannhjul som er like store og prøve da Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 Jeg tok frem Lego Technics og fant ut at det bevegelige hjulet roterer én gang på en halv reise rundt det stillestående. Altså vil det bevegelige rotere to ganger på én reise rundt det stillestående. Når jeg tenker over det virker det litt logisk. Når begge to roterer tar det én rotasjon for å fullføre én rotasjon, men når det kun er ett av to som roterer, må bevegelsen fra begge hjulene utføres av det ene, altså dobbelt så mye som ved to bevegelige deler. Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 Hjulet roterer en gang for å rulle langs omkretsen til hjulet som er i ro, men det roterer også en gang til siden banen den går i svinger rundt i en sirkel. Grunnen til at mange misforstår her er nok at de sammenligner med å rulle et hjul langs en vannrett bane som er like lang som omkretsen til hjulet som det ruller rundt. Illustrasjon vedlagt. = med strek igjennom betyr "er ikke lik". Lenke til kommentar
Lucifer89 Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 jeg tokk to doruller o holdt den ene stille og rullet den andre rundt den brukte to rotrasjoner. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 19. mars 2006 Del Skrevet 19. mars 2006 Svaret står her: http://www.tu.no/snadder/mattenotter/article49709.ece Lenke til kommentar
simes Skrevet 19. mars 2006 Del Skrevet 19. mars 2006 (endret) Jeg er herved opplyst. Endret 19. mars 2006 av simes Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 19. mars 2006 Del Skrevet 19. mars 2006 Animasjonen til JeffK viser til hva jeg trodde; at det kun vil gjøre én omdreining. 5776941[/snapback] På animasjonen gjør det da vitterlig to rotasjoner? Det blå punktet er på topp både ved start og halvveis rundt. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 19. mars 2006 Del Skrevet 19. mars 2006 (endret) Nei, på den animasjonen så roterer faktisk rundingen to ganger .. Når rundingen er på høyre og venstre siden, så er den blåe prikken vendt nedover, og når den er øverst og nederst, så er prikken oppover. Må ikke se på hvor mange ganger prikken er borti den innerste rundingen. Edit; Hadde jeg bare trykt oppdater, så hadde jeg sett innlegget til klilleng Endret 19. mars 2006 av BeFs Lenke til kommentar
simes Skrevet 19. mars 2006 Del Skrevet 19. mars 2006 Takk. Noen ganger må det inn med teskje. Lenke til kommentar
Oldie Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 (endret) Fortsatt en del som langt fra er overbevist: http://www.tu.no/snadder/mattenotter/article49709.ece Endret 21. mars 2006 av Oldie Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå