Gå til innhold

mattenøtt i TU

GlS

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg leste akurat teknisk ukeblad og støtte på ett problem med mattenøtten deres.

oppgaven er:

vi har to like store tannhjul, det ene skal rotere en gang rundt det andre, som står stille. hvor mange ganger vil det første rotere rundt sin egen akse.

siden de er like store vil jeg gå ut i fra at det vil rotere en gang rundt sin egen akse, men det virker bare litt for opplagt. kan noen hjelpe meg??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tok frem Lego Technics og fant ut at det bevegelige hjulet roterer én gang på en halv reise rundt det stillestående. Altså vil det bevegelige rotere to ganger på én reise rundt det stillestående.

Når jeg tenker over det virker det litt logisk. Når begge to roterer tar det én rotasjon for å fullføre én rotasjon, men når det kun er ett av to som roterer, må bevegelsen fra begge hjulene utføres av det ene, altså dobbelt så mye som ved to bevegelige deler.

Lenke til kommentar

Hjulet roterer en gang for å rulle langs omkretsen til hjulet som er i ro, men det roterer også en gang til siden banen den går i svinger rundt i en sirkel.

Grunnen til at mange misforstår her er nok at de sammenligner med å rulle et hjul langs en vannrett bane som er like lang som omkretsen til hjulet som det ruller rundt.

Illustrasjon vedlagt. = med strek igjennom betyr "er ikke lik".

post-41953-1142617077_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Nei, på den animasjonen så roterer faktisk rundingen to ganger .. Når rundingen er på høyre og venstre siden, så er den blåe prikken vendt nedover, og når den er øverst og nederst, så er prikken oppover.

Må ikke se på hvor mange ganger prikken er borti den innerste rundingen.

Edit; Hadde jeg bare trykt oppdater, så hadde jeg sett innlegget til klilleng

Endret av BeFs
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...