Gå til innhold

Bærbart til 3d?


jtillnes

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Lurte på om det er noen med gode forslag til en bærbar maskin som jeg skal bruke en del til 3d (3d studio max), 2d (Photoshop) og litt videoredigering (Firewire ikke nødvendig)

 

Har sett litt på Zepto 2002'ern... virker bra.

 

Har ca. 25000 kr. ink. mva som jeg kan brenne på en bærbar om 3-4 ukers tid.

 

Følgende Zeptoer peker seg ut: 1 konfigurert med P4 1.7 Ghz og 1024 ram eller P4 2 Ghz med 512 ram

 

Synes kanskje ram'en frister mest, men med 2 ghz versjonen kan jeg jo oppgradere med en 512 brikke til senere når jeg har råd.

 

Utseende og sånt er ikke viktig, men det må være en P4 1.6 Ghz+ og minimum 512 ram, og helst vekt under 3 kilo (Har en 3 år gammel Dell Inspiron 7500 som veier en del og har VELDIG lyst på noe lettere) Har oxo hatt en haugevis av problemer med Dell'ern så jeg har mistet litt lyst på Dell... men 4150 virker jo ganske kjekt da.

 

Som sagt, Firewire er ikke så viktig, skjermen bør vel helst være 14.1" 1400x1050 tenker jeg. Det finnes vel ikke "lette" 15 tommere, eller?

 

Noen synspunkter?

 

Mvh.

 

Jørn Tillnes

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom batterilevetid og støynivå har lite å si for deg, så har http://www.multicom.no en meget kraftig maskin å tilby deg:

 

 

IBUDDIEP42400

i-Buddie P4-2400 15" 40GB 512MB DVD/CDRW

 

Pris pr. stk: 15 995,00 inkl. mva. Frakt kommer i tillegg.

 

 

Beskrivelse: Elitegroup i-Buddie P4 er en bærbar datamaskin beregnet for deg som ønsker krefter tilnærmet en stasjonær datamaskin uten å betale ekstra. i-Buddie serien er beregnet som en portabel erstatning for den vanlige stasjonære PC'en og har alt det siste av teknologi puttet inn i en meget liten bærbar datamaskin med TFT skjerm.

 

* 15" TFT skjerm, 1024x768 oppløsning

* Intel Pentium-4 2400MHz prosessor

* 512MB PC266 DDR minne

* 40GB harddisk

* Kombinert 8x DVD-ROM leser / 8x/4x/32x CDRW-brenner

* 64MB skjermkort AGP 4X SMA

* Innebygget lydkort og høyttalere

* 56k modem

* 10/100Mbit nettverkskort

* 4x USB 2.0 porter 1.5Mbps/12Mbps/480Mbps

* FireWire IEEE1394 port

* IrDA 1.3 (4.0Mbps) infrarød port

* Synaptics touchpad m/scrollknapp

* Parallell port

* Hodetelefonuttak

* Utgang for ekstern skjerm

* TV-utgang (SVHS), kabel følger med

* 220V strømforsyning/lader følger med

* Eksternt ladbart li-ion batteri følger med

* Driftstid på batteri ca. 1 time

* Leveres uten operativsystem

* Størrelse: 330 x 281 x 40 mm

* Vekt kun 3,2kg

Lenke til kommentar

Ikke p4-mobile på denne da, så batterilevetiden er vel lik null.

 

Du kan også sjekke acer maskinene i samme prisklasse (20 000+) så kan det hende du finner noe som du mener vil passe der.

 

Fordel med acer er at acer-spesifisert minne ikke koster sjorta slik som compaq sine brikker gjør.

 

du finner acer maskiner på psdata.no

 

Veldig godt tastatur på de dyreste modellene.

Lenke til kommentar

Jepp... Skjermen bør ha minimum 1400x1050 til grafisk bruk mener jeg, så det er et minimumskrav...

 

Acer sine virker greie, eneste negative er skjermkortet (geforce 2 go). Tenker på Travelmate 6xx serien. Kanskje Acer kommer med noe nytt snart? Ellers så ser jeg at de har klart å få en 15" skjerm på maskina som veier ca. 2.6 kg.. ikke verst!

 

Acer Aspire blir litt for tung synes jeg. I-Buddi'en er vel litt dum når man tenker på støy og batteritid som det var nevnt ovenfor. Er ikke så viktig, men når det finnes andre alternativer...

 

Jørn Tillnes

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-24 08:28, skrev jtillnes:

Det finnes vel ikke "lette" 15 tommere, eller?


Hvis du synes 3 kg er greit, kan du jo vurdere en Compaq N800v. Den har 15" skjerm med oppløsning 1400*1050. PC World Norge har testet den nesten identiske N800c (samme maskin, men litt forskjellige specs og garantiforhold, samt ingen livssyklus-garanti), og den ble testvinner. Da kjøper du også et merke som er kjent for høy kvalitet på sine bærbare.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Acer vil om ikke lenge lansere en ny modell som blir en maskin som blir noe midt i mellom 630 serien og Aspire 1400 serien.

 

Acer Travelmate 420 med Desktop CPU på 2 > 2,4 GHZ og Radeon 7500 skjermkort.

 

mer info: http://www.acer.com/ca

 

Pris i norge er ikke kjent enda.

 

Det som kan være noe negativt her er at det er desktop CPU. Litt mer vifte støy en mobile og mindre batteri levetid.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-24 22:18, skrev C. Alshus:

Hei larseko!


Så du mener det? Javel, så Eizo sin L375 for eksempel er bare drit til grafisk arbeid? :???:


Jeg mener at det holder med 1024*768 til grafisk arbeid. Og jeg jobber daglig med det.


 

Ok, skal ikke krangle på det. Driver ikke selv med grafisk arbeid, men har fått det inntrykk at man helst vil ha høyere oppløsninger og/eller store skjermer. Men det er altså viktig at man ser den enkelte piksel godt, da, siden man skal ha så stor skjerm for lav oppløsning?

Lenke til kommentar

Kjøp en Compaq EVO N800V (eller helst C)

 

Anbefaler følgende:

Minst 1400x1050 oppløsning

Geforce 440 GO, 32-64 mb ram, eller helst ATI Radeon 7500 32-64 mb

 

Rask harddisk (5400 rpm).

 

Aktuelle maskiner kan da være:

Compaq EVO N800C

Zepto 2002

Dell Inspiron 4150

 

Disse maskinene leverer meget god ytelse, og er behagelig å jobbe med :smile:

Lenke til kommentar

Jeg har selv en Compaq EVO N800v, 1.6GHz P4-m med 30GB hd, 512MB DDR (oppgradert med 3.partsminne, billig&bra), ATI radeon mobility M7 (7500) 32 mb DDR, 15.1" skjerm på 1400x1050.

Fungerer fint til spill som GTA3. Skal legge inn Mafia, har hørt at det funker bra også.

Litt treg harddisk, men batteritiden er til gjengjeld meget bra (over 4 timer til forelesningsbruk). Fikk maskinen litt billigere, men mener den fortsatt er verdt rundt 20k.

Du må ha port-replikator hvis du skal bruke serie og ps/2 porter. Ellers er den utstyrt med 2x USB 2.0, som er fortsatt noe uvanlig for bærbare.

Vekten er ca 2.8 kg.

 

PS: Meget stillegående!

Lykke til med valg og kjøp

--

 

[ Denne Melding var redigert av: NiteEye på 2002-09-26 01:10 ]

Lenke til kommentar

Har en 800C, 512 MB RAM, 64 MB Radeon 7500. 40 GB (5400). Meget godt fornøyd, svært bra ytelse (også harddisk). Absolutt å anbefale, men prisen er nok litt stiv fortsatt. Jeg ga 21000,- inkl. mva inkl. 512 ram, wireless og Compaq ryggsekk, så jeg kan ikke klage på det :smile:

 

Mener Radeon 7500 skal være raskere enn 420 go, og ca. på høyden med 440 GO. Litt vanskelig å sammenligne før man setter kortene i samme maskin, men på diverse ytelsestester rundt forbi kommer disse to ca. likt ut. Så hvilken av disse du velger spiller liten rolle. Personlig foretrekker jeg ATI pga. bildekvalitet i 2D osv, men tror det blir stort sett det samme.

Lenke til kommentar

jeg har også nettopp anskaffet meg EVO N800v, og jeg syns egenlig ikke prisen på 20k er så stiv, med tanke hva en får av utstyr....

 

brenner/dvd combo er en ting som er utelatt, og det er ikke så mange "billigmaskiner" som blir levert med både norsk og engelsk win xp pro, noe som i allefall jeg satte pris på, da jeg bare bruker engelsk selv

 

maskinen er liten og kompakt (uten å være ultraportabel), har et meget pent design, og den har til og med magnesiumchassi i skjerm slik at denne er meget stiv og stabil

 

når det gjelder 3d ytelse fikk jeg 4500 poeng i 3dmark2001, noe som er 4% mindre enn GF4 440GO (tror ikke det er merkbart)

 

her som jeg sitter (med litt ventilasjonstøy i bakgrunnen) klarer jeg faktisk ikke høre compaqen..

 

har ikke angret kjøpet en eneste gang.....sammenlign med hvem du vil, og jeg tror ikke at du finner en annen med tilsvarende spec til bedre pris (ikke mye i allefall)

 

mvh

morten

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte min gjennom studentavtale på NTNU, så prisen på 21.000,- inkl. 256 mb ekstra ram, wirelesskort, og sekk er nok relativt bra ja.. Samme utstyr ligger vel fort på 36000,- hvis du skal kjøpe gjennom vanlige forhandlere.

 

Prisen er nok ikke den laveste på 800V heller, f.eks vil nok en Zepto 2002, Acer 632 eller en Dell Inspiron 4150 være lavere - dette er vel også maskiner det er nautrlig å sammenligne med både størrelsesmessig og ytelsesmessig. Men jeg er ikke i tvil om hva jeg ville valgt om jeg kunne velge en uavhengig av pris - compaq'en er nok en klar vinner der. Så da får du vurdere hvor mye du vil legge i det - personlig ville jeg nok gått for en 800V m/ 15" SXGA, Combo DVD/CDRW hvis jeg ikke hatt fått tilbudet på 800C som jeg rett og slett ikke kunne gå fra meg.. Fikk jo da både 5400 rpm disk, 512 ram, 64 mb skjermkortminne, raskere prosessor + alt tilleggsutstyret, og ikke minst 3 års internasjonal garanti :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...