mBBS_Rules Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 Jeg tar mye bilder av biler for publisering på web. Bl.a. finn.no og lignende sider. Jeg tar stort sett bilder utendørs på forskjellige tider på dagtid, ofte under dårlige lysforhold, og ofte med snø og andre lyse bakgrunner. Jeg bruker i dag et HP Photosmart 850 kamera, men det har dårlig vidvinkel, og fargene blir veldig kalde ved fotografering på snø. Jeg vurderer Nikon D50 med D50 kit linsen (18-55mm). Hva tror dere om den for mitt bruk? Finnes det "diffuser" til blitzen på D50 slik at jeg kan unngå skarpe skygger ved fotografering av bil-intereøret? Hvis man kan sette på ekstra blitz på D50, hvilken anbefaler dere for bil-intereørfotografering? Også, finnes det noen artikler el.l. ang. fotografering av biler? Lenke til kommentar
ovrebekk Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 D50 bør fungere fint til det du beskriver. Angående blitz tviler jeg på det finnes en diffuser som kan festes på den innebygde blitzen. Skal du kjøpe en ekstern blitz er nok SB-600 eller SB-800 det beste valget. De utnytter de nyeste blitzstyringsfunksjonene til nikons digitale speilreflekskameraer. Begge koster riktignok en del. SB-600 koster vel i overkant av 2000. SB-800 koster ca en tusenlapp ekstra, er kraftigere og har mange fler funksjoner. Lenke til kommentar
mBBS_Rules Skrevet 17. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2006 Hvordan fungerer den medfølgende linsen til bilfotografering? Vil ikke ha fiskebolleeffekt på bildene. Jeg har brukt maskeringstape på linsen på HP kameratet mitt med en viss suksess. Går er det mulig på D50? Lenke til kommentar
bjornkn Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 Maskeringstape på linsa ?? Hørtes ikke bra ut.. Hvorfor? For bilinteriør vil du nok trenge noe kortere brennvidde enn 18mm (27mm ekv?) Vet ikke om det er fisheye du kaller fiskebolle, men det er nedover i det området du må, kanskje 8-10mm på en D50? Lenke til kommentar
haakonts Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 Jeg vurderer Nikon D50 med D50 kit linsen (18-55mm). Hva tror dere om den for mitt bruk? 5766637[/snapback] Jeg tror dette burde duge bra til ditt behov. For interiørbilde inne i bilen så ville det kanske hjelpe med mer "ekstrem" vidvinkel. Den videste for øyeblikket er vel Sigma 10-20mm (ca 3500-4000kr), men både Nikon, Tokina og Tamron har linser i dette området. Disse linsene er alle gode, men du trenger å lese litt om teknikk for å bruke med slike ekstremlinser (særlig for å unngå at perspektivet blir gærnt). Finnes det "diffuser" til blitzen på D50 slik at jeg kan unngå skarpe skygger ved fotografering av bil-intereøret? Hvis man kan sette på ekstra blitz på D50, hvilken anbefaler dere for bil-intereørfotografering? 5766637[/snapback] Det finnes vel neppe diffuser til internblitzen, men kjøper du en av de anbefalte SB600 eller SB800 så finnes det eksterne diffusere til disse å få kjøpt (STOFEN er en, søk på nett ca $30 fra USA). Blitz blir jo også en utfordring, men det er mulig å bruke flere blitzer og fjernstyre disse (det er jo litt avansert og koster litt, men du kan få spektakulære resultat). Håkon Lenke til kommentar
joostein Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 Du får tak i diffuser til den innebygde blitsen på D70, regner med at denne også fungerer på D50. Denne linken er til en som selger på ebay, men mener jeg har funnet en slik på en norsk nettside også. Lenke til kommentar
Ottern Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 (endret) Som allerede nevnt så er D50 et meget godt valg til ditt bruk. Skal du ta bilder som skal legges ut på nett for å selge biler, vil du klare deg lenge med kit objektivet som følger med. En ting som ingen har nevnt her, som er nesten uvurderlig når du skal ta bilde av biler er et polarisasjons filter. Dette er designet for å fjerne reflekser, og gir samtidig fargemetningen i bildene dine et skikkelig boost. Reflekser er et gjennomgående problem, og nesten umulig å unngå når du tar bilde av biler. Det er her et polarisasjonsfilter er en meget god investering. Dette med blitz er et vanskelig område, da et blitz blink uansett vil gi deg en "hotspot" (refleksjon av blitzen) en eller annen plass på bilen. Litt tape over blitzen på kameraet er en løsning, som du forsåvidt allerede har nevnt. En annen løsning er å kjøpe en ekstern blitz med ledning som du kan få vekk fra kameraet. Ved å vinkle blitz blinket inn fra en av sidene, vil du unngå noe av de flate lyset som den innebygde blitzen i kameraet gir. for å gjøre blitz blinket enda "softere", kan du peke blitzen vekk fra det du tar bilde av, og bruke en hvit kartong bit e.l. til å reflektere lyset tilbake. Dette gir et mye mykere og mer flatterende lys enn direkte blitz lys. Problemet her blir da at du trenger en forholdsvis kraftig blitz for å få brukbare resultater, og de koster fort mye penger. Så langt det er mulig ville jeg unngått å bruke blitz, og heller økt lukkertiden for å få tilstrekkelig eksponering. Biler er en fin ting å ta bilde av med tanke på at de står rolig, og de blir ikke lei om du bruker lang tid heller. Konklusjonen her må vel bli at du ikke trenger å investere dyre dommer i vidvinkel objektiver og blitz, men heller kjøp deg et polarisasjonsfilter og et brukbart stativ så er du meget langt på vei. Husk at med litt kreativitet kommer du veldig langt, samtidig som lommeboka ikke trenger å lide så mye. Tar selv en del bilder av biler, så hvis du er interessert kan du ta en titt på www.fuelphotos.com som er min personlige hjemmeside, der jeg legger ut det jeg pusler med. Håper dette hjalp litt! -Ottern Endret 17. mars 2006 av Ottern Lenke til kommentar
mBBS_Rules Skrevet 17. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2006 Takk for masse bra info! Angående polarisasjonsfilter, vil ikke dette ta vekk gjenskinn av omgivelsene i lakken, slik at den ikke ser så blank ut? Jeg heller mye mot D50 med standardlinse nå. Dekker den behovet godt nok, eller skal jeg gå opp til D70? Lenke til kommentar
engekri Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 Polarisering funker ikke på lakk, kun på ikke metalliske overflater, som glass og vann... Lenke til kommentar
Ottern Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 (endret) Polarisering funker ikke på lakk, kun på ikke metalliske overflater, som glass og vann... 5770993[/snapback] Dette er direkte feil. Svaret på spørsmålet til mBBS_Rules blir at, JA, et polarisasjonsfilter vil fjerne omgivelsene i lakken slik at den ikke ser så blank ut. Et polariseringsfilter fjerner reflekser fra lakk overflater som dugg for solen. Når du setter på filteret og vrir fronten (fiteret er todelt), kan du faktisk se at refleksjonene forsvinner. En refleksjon er i praksis en brytning av lyset som er forskjellig fra hvordan lyset treffer andre ting rundt den refleksive flaten. Polarisasjonsfilteret er designet for å kansellere denne brytningen og "rette" ut lyset og dermed fjerne refleksene. Du vil imidlertid ikke klare å fjerne alle refleksene på en bil, fordi den har kurver og buer og lyset vil da treffe / bryte på flere forskjellige måter. Men de store flatene på bilen går greit, og det er der refleksjonen er mest sjenerende også. Et polarisasjonsfilter fungerer også best når bildet blir tatt på skrå mot motivet (har blitt fortalt at 45 grader er det ideelle, men har selv erfart at det virker godt ved mindre / mer også) Her er et par eksempler der polarisasjonsfilter er brukt til å fjerne reflekser (så du ikke tror jeg farer med tullprat): Du lurer også på om du bør koste på deg litt ekstra for å få deg en D70 i stedet for en D50. Jeg anbefaler deg å ta deg en titt på bruktmarkedet på foto.no, der er det mulig å gjøre et varp i ny og ne. Du får glatt en D70 med kit objektiv og 1 gig minnekort rett i overkant av 6000 kroner. Disse ser ut til å være pent brukte maskiner, med mange tusen bilder igjen av levetiden sin. Om du bør oppgradere i fra D50 til D70 ved nykjøp kommer vel mest an på lommeboka. D70 er et kamera med mere avanserte funksjoner, men rent bildekvalitetsmessig er ikke forskjellene store og de bruker samme objektivene. -Ottern Endret 18. mars 2006 av Ottern Lenke til kommentar
mBBS_Rules Skrevet 18. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2006 Hei Jeg kjøpte D50, blir artig å dra ut og ta bilder i morgen. Kosta 5555,- på japanphoto, og da fikk jeg med 300 små print. Angående polariseringsfilter, hvor bør jeg kjøpe dette og hvilken type? Dette er noe jeg ikke har peiling på i det hele tatt. Og er det noen som kjenner til en butikk som selger blitz-diffuser i Norge? Lenke til kommentar
Ottern Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 Hei Jeg kjøpte D50, blir artig å dra ut og ta bilder i morgen. Kosta 5555,- på japanphoto, og da fikk jeg med 300 små print. Angående polariseringsfilter, hvor bør jeg kjøpe dette og hvilken type? Dette er noe jeg ikke har peiling på i det hele tatt. Og er det noen som kjenner til en butikk som selger blitz-diffuser i Norge? 5773364[/snapback] Ta turen tilbake til japanfoto butikken du, der bør de ha det meste. Hoya har filtre av meget god kvalitet, de koster litt men er etter min mening verdt det. Spør i butikken, de bør ha greie på det der. En ting du må være obs på er at du må ha et sirkulært polariserings filter. Ellers er det fint lite du får gjort galt. Gratulerer med nykjøpet! -Ottern Lenke til kommentar
haakonts Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 Hei Jeg kjøpte D50, blir artig å dra ut og ta bilder i morgen. Kosta 5555,- på japanphoto, og da fikk jeg med 300 små print. Angående polariseringsfilter, hvor bør jeg kjøpe dette og hvilken type? Dette er noe jeg ikke har peiling på i det hele tatt. Og er det noen som kjenner til en butikk som selger blitz-diffuser i Norge? 5773364[/snapback] Sånn ca 2 timer etter at jeg sa det ikke fantes så jeg selvsagt en i vinduet på en butikk Det var på Oslo Kameraservice (Foto Knutsen) nederst i Karl Johan. Polarisasjonsfilter får du hos de fleste fotohandlere. Har du lyst å spare penger og har god tid så kan du handle de mye billigere fra e-bay/Hong Kong. Håkon Lenke til kommentar
Svein_Jarle Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 Polarisering funker ikke på lakk, kun på ikke metalliske overflater, som glass og vann... 5770993[/snapback] Dette er direkte feil. Svaret på spørsmålet til mBBS_Rules blir at, JA, et polarisasjonsfilter vil fjerne omgivelsene i lakken slik at den ikke ser så blank ut. Et polariseringsfilter fjerner reflekser fra lakk overflater som dugg for solen. Når du setter på filteret og vrir fronten (fiteret er todelt), kan du faktisk se at refleksjonene forsvinner. En refleksjon er i praksis en brytning av lyset som er forskjellig fra hvordan lyset treffer andre ting rundt den refleksive flaten. Polarisasjonsfilteret er designet for å kansellere denne brytningen og "rette" ut lyset og dermed fjerne refleksene. Du vil imidlertid ikke klare å fjerne alle refleksene på en bil, fordi den har kurver og buer og lyset vil da treffe / bryte på flere forskjellige måter. Men de store flatene på bilen går greit, og det er der refleksjonen er mest sjenerende også. Et polarisasjonsfilter fungerer også best når bildet blir tatt på skrå mot motivet (har blitt fortalt at 45 grader er det ideelle, men har selv erfart at det virker godt ved mindre / mer også) Her er et par eksempler der polarisasjonsfilter er brukt til å fjerne reflekser (så du ikke tror jeg farer med tullprat): Du lurer også på om du bør koste på deg litt ekstra for å få deg en D70 i stedet for en D50. Jeg anbefaler deg å ta deg en titt på bruktmarkedet på foto.no, der er det mulig å gjøre et varp i ny og ne. Du får glatt en D70 med kit objektiv og 1 gig minnekort rett i overkant av 6000 kroner. Disse ser ut til å være pent brukte maskiner, med mange tusen bilder igjen av levetiden sin. Om du bør oppgradere i fra D50 til D70 ved nykjøp kommer vel mest an på lommeboka. D70 er et kamera med mere avanserte funksjoner, men rent bildekvalitetsmessig er ikke forskjellene store og de bruker samme objektivene. -Ottern 5771605[/snapback] Beklager, men her tar du nok feil. Som utdannet fotograf kan jeg uttale meg om saken Når lyset reflekteres i en metallisk overflate, sendes lysbølgene i en bølgeform som polariseringsfilteret ikke fjerner. Vann og andre overflater reflekterer lys på en annen måte enn metall, og derfor kan pola-filtret fjerne akkurat disse lysbølgene. Det at polafilter fjerner refleksjoner fra metall er en oppskrytt myte. Den bør avlives en gang for alle. Bare google litt rundt, og du vil se mange, mange som backer meg opp. Om du skal ta bilde av bil, er polafiltret bare i veien. Eneste grunnen til å ha polafilter når du skal fotografere bil, er at himmelen bak skal få en dypere blåfarge. mvh Svein Jarle Lenke til kommentar
Ottern Skrevet 19. mars 2006 Del Skrevet 19. mars 2006 (endret) Beklager, men her tar du nok feil. Som utdannet fotograf kan jeg uttale meg om saken Når lyset reflekteres i en metallisk overflate, sendes lysbølgene i en bølgeform som polariseringsfilteret ikke fjerner. Vann og andre overflater reflekterer lys på en annen måte enn metall, og derfor kan pola-filtret fjerne akkurat disse lysbølgene. Det at polafilter fjerner refleksjoner fra metall er en oppskrytt myte. Den bør avlives en gang for alle. Bare google litt rundt, og du vil se mange, mange som backer meg opp. Om du skal ta bilde av bil, er polafiltret bare i veien. Eneste grunnen til å ha polafilter når du skal fotografere bil, er at himmelen bak skal få en dypere blåfarge. mvh Svein Jarle 5775530[/snapback] Hei Sven Jarle. Jeg må nok igjen si meg uenig i påstanden din, basert på egen erfaring. Jeg kan ikke kalle meg utdannet fotograf før om 3 måneder (Ferdig med 3 årig universitetsutdannelse innen foto), men jeg drar aldri på bil shoot uten å ha med meg polarisasjonsfilteret. Jeg er godt fornøyd med hvordan det fjerner størstedelen av uønskede reflekser på mine bilder, og samtidig gir himmelen og resten av fargene i bildet et løft. Beklager hvis jeg virker litt krass, men jeg synes det blir feil å gi meg på noe jeg vet virker ut i fra egen erfaring. Når jeg fysisk har sett refleksjonen forsvinne fra lakkoverflaten på bilen når jeg vred på filteret foran på kameraet (Ble ganske overrasket over hvor tydelig det var første gangen også), så får det ikke hjelpe hvor mange en kan finne på på nettet som er uenige med meg, jeg kommer fortsatt til å stå på mitt. Legger også ved to bilder som jeg akkurat var ute i garasjen og tok av min gamle slitne Toyota Camry. Bildene er tatt på stativ, ett er med polarisasjonsfilter og det andre er uten. Bortsett fra montasjen og en lett cropping for å de til å passe sammen er bildene ubehandlet rett fra kameraet. Kameraet er et Canon EOS 300D med 18 - 55 mm kit linse. Polarisasjonsfilteret er et HOYA 58mm sirkulært filter. Du kan fremdeles se litt av refleksjonen der døra buer seg, men ellers er de så godt som forsvunnet. - Fredrik Endret 19. mars 2006 av Ottern Lenke til kommentar
Doogle Skrevet 19. mars 2006 Del Skrevet 19. mars 2006 (endret) Bare et lite apropos angående bilfotografering; skjønner godt at du vil ha vidvinkel til å ta interiørbilder, men unngå i det lengste å bruke vidvinkel når du tar bilder av (hele) bilen utenfra. Profesjonelle bilfotografer bruker gjerne brennvidder på langt over 100mm for å ta gode bilder av biler. Her gjelder en del av de samme reglene som ved portrettfotografering; for vid vinkel gir for eksempel feil proporsjoner/perspektiv. Bare en tanke jeg hadde; hadde vært moro å se bra bilder i nett/avisomtaler av biler for en gangs skyld, det er så mye elendig (unntakene er stort sett de tilfellene der produsenten selv har levert bilder til artikkelen). Er forøvrig enig med Ottern når det gjelder polafilter; det er ikke tvil om at det blir mer 'punch' (og mindre reflekser) i et bilde av f.eks. en lakkert metalloverflate når man bruker ett polafilter selv om det heter seg at det er ikke-metalliske overflater som primært blir påvirket av filteret. Jeg har selv testet dette mange ganger og det er ikke tvil om at det er forskjell på om man bruker polafilter eller ikke - om det rent teknisk er refleksene som reduseres eller det primært er fargen på bilen som det blir ekstra trøkk i skal jeg ikke si på stående fot, men det er en merkbar forskjell hvis man tar bilder av biler i sol slik man ofte må gjøre på utendørs treff o.l. der man ikke har mulighet til å flytte bilene til en mer egnet plassering for fotografering. Endret 19. mars 2006 av Doogle Lenke til kommentar
modin Skrevet 19. mars 2006 Del Skrevet 19. mars 2006 Bare tenkte på en ting, bilak er vel egentlig ikke en metalisk overflate da den er lakket.... La merke til at polafilteret ikke påvirker reflekser i kromen, men bare i lakken. Så det skyldes vel kanskje ikke det at polafilter fungerer på metalliske flater (noe det ikke gjør), men rett og slett at en lakket metal overflate ikke lenger bryter lyset som en metalisk overflate. Lenke til kommentar
Ottern Skrevet 20. mars 2006 Del Skrevet 20. mars 2006 Bare tenkte på en ting, bilak er vel egentlig ikke en metalisk overflate da den er lakket.... La merke til at polafilteret ikke påvirker reflekser i kromen, men bare i lakken. Så det skyldes vel kanskje ikke det at polafilter fungerer på metalliske flater (noe det ikke gjør), men rett og slett at en lakket metal overflate ikke lenger bryter lyset som en metalisk overflate. 5778680[/snapback] Her tror jeg du er inne på noe modin, ser det samme når du nevner det. Billakk blir jo på en måte ikke en ren metallisk flate lenger når den er lakkert. Da stemmer det nok at pola filteret ikke fjerner reflekser på rene metalliske overflater, og at mine påstander tidligere ikke blir helt riktige. Så jeg står ved at det har sin effekt på billakk, men får vel gi meg på refleksjoner i metall! -Fredrik Lenke til kommentar
mBBS_Rules Skrevet 20. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2006 Men blir det penere bilder av biler med polariseringsfilter? I såfall, hva koster det og hvilket passer til D50? Lenke til kommentar
berland Skrevet 20. mars 2006 Del Skrevet 20. mars 2006 (endret) Takk for masse bra info! Angående polarisasjonsfilter, vil ikke dette ta vekk gjenskinn av omgivelsene i lakken, slik at den ikke ser så blank ut? Jeg heller mye mot D50 med standardlinse nå. Dekker den behovet godt nok, eller skal jeg gå opp til D70? 5770663[/snapback] For interiøret vil du ha et vidvinkelobjektiv i tillegg til 18-55, her er eksempel med sigma 10-22 (satt på 10mm) og blitz SB-600. Fortegning har du i hjørnene, det finnes ikke vidvinkelobjektiv som ikke har det (på 10mm). Hvis det er kritisk kan det sikkert rettes opp noenlunde med programvare. Endret 20. mars 2006 av berland Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå