cmi Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Hallo! Lest mange tips og triks for natt foto, idag skulle jeg prøve meg på fotografering av månen, men den gang ei, hva har jeg gjort galt av det dere kan se på bildene nedenfor?? brukte stativ og selvutløser! Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Her står det noen gode tips: http://www.nightscapes.net/techniques/Phot...aphingMoon.html AKIRA Lenke til kommentar
TomSchr Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Heisan Jeg antar at du har brukt altfor lang lukkertid under eksponeringen. Månen avgir såpass mye lys, at du må ta bildet på manuell lukkertid og prøve deg fram. Mest sannsynlig 1/60s, eller enda raskere. Dette bildet tok jeg på 1/250s med blender 3.7, men da hadde jeg zoomet ganske mye. Stativ er uansett en selvfølge. Tom Lenke til kommentar
reyerd Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Et slikt bilde som ovenfor, kan jeg ta noe slikt med et digitalkamera? eller må jeg opp på et mye mer avansert sak en et Digital IXUS750? om det er mulig, eller hvordan er det mulig å ta et bilde i mørket og få det fint? har forsøkt å ta bilde ute der det er mørkt men det blir ikke noe bra. Lenke til kommentar
cmi Skrevet 16. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2006 Her kommer sikkert noe fra meg som kommer til og vekke oppsikt, folk kommer sikkert til og tro jeg er stokk stein dum, men det gjør ikke noe Når du sier 1/60 sek. etc, der stopper det endel for meg. Det kommer jo opp lukkertiden og blender og slikt, men ikke 1/60, er det tallet etter skråstreken lukkertiden?? altså det tallet som står foran blenderen?? så f.exp i sollys ville jeg hatt 1/240 f.eks.?? Eller har jeg bæsja på leggen big time her?? Lenke til kommentar
Doogle Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 hva har jeg gjort galt av det dere kan se på bildene nedenfor??5766306[/snapback] De er jo helt opplagt overeksponert. Still inn manuelt, eller bruk ihvertfall eksponeringskompensasjon i forhold til det som kameraet måler lyset til. Lenke til kommentar
Doogle Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 (endret) ...men ikke 1/60, er det tallet etter skråstrekenlukkertiden?? . 5766493[/snapback] Jepp, det er lukkertiden. I dette tilfellet burde du ha brukt mye kortere lukketid, eventuelt en mindre blender med samme lukkertid. Dette er tatt med blender 8 og lukkertid 1/250 og vil nok med litt justering i Photoshop (dette er filen rett fra kameraet) bli ganske ok. Så hvis du kjører manuell eksponering på noe rundt dette (ta alltid noen lukkerhakk over og under for sikkerhets skyld på bilder som dette) burde du få noe som er brukbart. Med digitalt er det jo uansett enkelt å dobbeltsjekke i displayet om resultatet er helt på bærtur Endret 17. mars 2006 av Doogle Lenke til kommentar
TomSchr Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 Heisan Bildet som jeg tok på 1/250s kan alle ta som har mulighet for å stille inn kameraet manuelt. Jeg har ett Panasonic FZ30, med 12xzoom. Men, dersom kameraet står innstillt på full automatikk, vil bildet bli overeksponert (for lyst) uansett. Det er ikke alle digitalkameraene som kan stille inn hastigheten (lukkeråpningen), men da må man ihvertfall kompensere med det som kameraet har mulighet for. Tips, bruk noen timer med menyene og innstillingene i kameraet, gjerne med brukerhåndboken oppe. Prøv deg fram og gå ut og knips.... Tom Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 (endret) Hvis du vil bruke automatikk, kan du velge spot-lysmåling. Slå opp i bruksanvisningen for å finne det. Da vil kameraet kunne måle lyset kun i området i midten av søkeren, der du gjerne plasserer månen (ihvertfall når du skal måle lyset), og du slipper at alt det mørke rundt lurer lysmålingen din til å gi deg alt for lang lukkertid... NB! Legg merke til at spotfokus er noe helt annet enn spot-lysmåling. Begge deler kan imidlertid brukes når du skal ta bilde av månen, men lysmålingen er nok hovedproblemet her... Endret 17. mars 2006 av anderfo Lenke til kommentar
cmi Skrevet 17. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2006 I slike tilfeller som dette her bruker jeg full manuelt, men da skjønner jeg mer, jeg kjørte på 1/1sek. jeg Lenke til kommentar
TomSchr Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 Lykke til videre.. 1/1 sekund blir nok alfor lang lukkertid. Dersom du kan øke denne, må du gjøre det. Derimot på Nordlys-bilder og fyrverkeri, må du ta slike bilder på henholdsvis 10-15 og 4-8 sekunder. Tom Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 Måtte bare legge inn litt inspirasjon fra et annet forum da trådene dukket opp nesten samtidig.. http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=17636156 Mvh Kjetil Lenke til kommentar
modin Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 (endret) Måtte bare legge inn litt inspirasjon fra et annet forum da trådene dukket opp nesten samtidig.. http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=17636156 Mvh Kjetil 5767457[/snapback] Var noen skikkelig lekre månebilder på det forumet, hadde vært gøy med teleskop og kamera-overgang... Jeg var ute å knipsa noen med månebilder i går, men ingen av dem var av en slik kvalitet at jeg har noe lyst til å poste dem her, brukte en gammel Nikkor + 2x telekonverter og Nikon/EOS overgang klarte ikke å få det helt sylskarpt. Endret 17. mars 2006 av modin Lenke til kommentar
cmi Skrevet 17. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2006 Skal ut og prøve nå Se om jeg greier det... poster resultatet Lenke til kommentar
cmi Skrevet 17. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2006 Ja da er jeg inne igjen, med et MYE bedre resultat en sist :!: Hva syns dere?? (mitt første vellykkede nattfoto! Lenke til kommentar
hendelsesløysa Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 Hvorfor så gult? 5771300[/snapback] Månen er gul. "Gul og rund som en ost". Du kjenner vel ordtaket? Lenke til kommentar
cmi Skrevet 18. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2006 Den var sånn i går Fikk ikke gjort noe med det Lenke til kommentar
modin Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 Mine måner er ikke gule 5771903[/snapback] Jeg tok månebilder i går og hos meg var den helt rødgul, men hvilken farge man vil ha på den velger man jo i photoshop. Jeg tok autolevels på et av bilden og vips var månen hvit, litt dumt da jeg i utgangspunktet gikk ut for å ta bilder av den røde månen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå