LiamH Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 (endret) Har prøvd å skifte ut eksosanlegget på min Opel Kadett '86 1.3l, sedan. Før hengte det og slengte og dunket i karosseriet på bilen (bl.a. også bensintanken) p.g.a. at det var hjemmesveiset av den forrige eieren. Jeg har derfor skiftet ut bakpotta og mellompotta og eksosanlegget tar nå ikke borti noen ting lenger, men det henger for høyt på midten. Gummidemperne på midten henger helt løst og faller av etter en stund. Det som da ikke er skiftet ut er rørene fra manifolden til torpedoveggen og det lange røret som går videre til mellompotta. Det jeg ikke skjønner er om rørene som ikke er skiftet, som står skrudd fast i motorfestet rett under torpedoveggen, der det lange røret og og rørene fra manifolden møtes, ikke står i rett vinkel?!? Hvis rørene fra manifolden står fast i festet må jo de røreene stå slik de skal, med mindre der går ann å regulere festet opp og ned... Noen som vet om dette er mulig? Hvis dette ikke går ann å regulere festet, må det lange røret være skeivt oppover, men det ser helt rett ut... Noen ideer? Endret 16. mars 2006 av LiamH Lenke til kommentar
d4d Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Slik jeg forstår det så henger eksosanlegget for høyt på midten, men dette hadde ikke vært noe problem om det ikke var for at eksosanlegget løsner fra " gummidemperne " Har du prøvd å kjøpe nye "gummidempere" ? Kan være at de gamle har strekt seg litt og er sprø og at nye vil gjøre at det sitter bedre ? Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 28. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2006 Slik jeg forstår det så henger eksosanlegget for høyt på midten, men dette hadde ikke vært noe problem om det ikke var for at eksosanlegget løsner fra " gummidemperne " Har du prøvd å kjøpe nye "gummidempere" ? Kan være at de gamle har strekt seg litt og er sprø og at nye vil gjøre at det sitter bedre ? 5828179[/snapback] Gummidemperne er helt nye. Midt-potta henger så høyt at den slår opp i dørken på bilen... Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Du kan jo alltids få bøyd det til da? Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 29. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2006 Du kan jo alltids få bøyd det til da? 5829780[/snapback] Jepp, tror det må bli den eneste løsningen... Lenke til kommentar
eab Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Kjøp så lange oppheng at de presser eksosanlegget ned Lenke til kommentar
Eirzik Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Jeg har det samme problemet... skal prøve å få laget en patent med en klemme som ligger rundt eksosen - som igjen har et stag som går oppover.. dette fester jeg i understellet:p må bore litt hull, men satser på at det går bra:).. vet det går an å kjøpe slike regulerbare fester på biltema o.l - men de er ikke store nok til meg.. men med en slik så får du presset anlegget så langt ned du vil ha det.. er utrolig lei av skranglelyder... Lenke til kommentar
Lada2103 Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Takk for tipset. Vet om dem. Har hatt kontakt med dem i forbindelse med restaurering av min 1500 S i fjor, men de kunne ikke hjelpe meg da. Har hatt kontakt med dem i år, skal muligens kjøpe en del av deres gamle lager av Lada-deler. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 29. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2006 Jeg har det samme problemet... skal prøve å få laget en patent med en klemme som ligger rundt eksosen - som igjen har et stag som går oppover.. dette fester jeg i understellet:p må bore litt hull, men satser på at det går bra:).. vet det går an å kjøpe slike regulerbare fester på biltema o.l - men de er ikke store nok til meg.. men med en slik så får du presset anlegget så langt ned du vil ha det.. er utrolig lei av skranglelyder... 5833128[/snapback] Fikk beskjed fra Opel om at de var plaget av at eksosanleggene ofte var dårlig tilpasset fra fabrikken, så jeg blir nok å be verkstedet om å tilpasse det, siden feilen ligger på deres side... Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 1. april 2006 Del Skrevet 1. april 2006 Kan du ikke mekke noe slags spacere selv da? Du trenger bare noe som tvinger eksosen i ønsket høyde, og det er vel noe slikt verkstedet vil gjøre også. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 1. april 2006 Forfatter Del Skrevet 1. april 2006 Kan du ikke mekke noe slags spacere selv da? Du trenger bare noe som tvinger eksosen i ønsket høyde, og det er vel noe slikt verkstedet vil gjøre også. 5849721[/snapback] Jo, enig i det, men Opel-verkstedet snakket om å bøye det til, så det skal de få gjøre selv. Har ikke utstyr til det og heller ikke tålmodighet. Har allerede skrudd på den bilen i 6 dager for å få den EU-godkjent (støtdempertopper x2, støtdempere x2, endeledd på styrestag x2, bærekule, bremseskiver, bremseklosser, bremsecarnipler ++++) og i tillegg skal jeg skifte motor. Så hvis Opel melder seg frivillig til å ordne eksosanlegget, så skal de få lov til det... Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 1. april 2006 Del Skrevet 1. april 2006 Måtte du også skru litt på Opel'n din :O ? Hehe, stadig litt å henge fingrene i når du har en litt eldre Opel (hadde kliss lik den du har), men det er jo litt av sjarmen med de.. Jeg må innrømme at jeg savner den Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 1. april 2006 Forfatter Del Skrevet 1. april 2006 Måtte du også skru litt på Opel'n din :O ? Hehe, stadig litt å henge fingrene i når du har en litt eldre Opel (hadde kliss lik den du har), men det er jo litt av sjarmen med de.. Jeg må innrømme at jeg savner den 5850634[/snapback] Hehe... Jepp, mye å gjøre, men hjelp meg så artig det er å skru! Måtte vrake min gamle Opel Kadett D '82 p.g.a. store rust-skader. Savner den noe veldig! Det er mye sjarm med gamle biler! Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 1. april 2006 Del Skrevet 1. april 2006 Det er noe eget med å mekke biler ja. Vel, eneste store minuset med Opel er rusta. Ja jeg merker det på Daewooen min. Ser jo ikke ut etter vinterens salting huff. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 1. april 2006 Del Skrevet 1. april 2006 Sorry mer OT. Det er noe eget ja med gamle biler ja Den Kadett'en jeg hadde dro damer så det joma etter! (vet ikke om det var fordet de syns synd på sjåføren (Meg) eller om de likte bilen da ) Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 2. april 2006 Forfatter Del Skrevet 2. april 2006 (endret) Sorry mer OT. Det er noe eget ja med gamle biler ja Den Kadett'en jeg hadde dro damer så det joma etter! (vet ikke om det var fordet de syns synd på sjåføren (Meg) eller om de likte bilen da ) 5851817[/snapback] Etter min egen erfaring var det nok en blanding av begge deler! Fikk i hvertfall den forklaringen av min nåværende samboer... :!: Endret 2. april 2006 av LiamH Lenke til kommentar
M.B. Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 Sorry mer OT. Det er noe eget ja med gamle biler ja Den Kadett'en jeg hadde dro damer så det joma etter! (vet ikke om det var fordet de syns synd på sjåføren (Meg) eller om de likte bilen da ) 5851817[/snapback] Etter min egen erfaring var det nok en blanding av begge deler! Fikk i hvertfall den forklaringen av min nåværende samboer... :!: 5855403[/snapback] Liker dere gamle damer med farts-striper i trynet også. :!: Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 2. april 2006 Forfatter Del Skrevet 2. april 2006 Liker dere gamle damer med farts-striper i trynet også. :!:5855550[/snapback] Når man sjekker opp damer med en Opel Kadett, så sier det seg selv at vi ikke kan være så kravstore! :!: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå