Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Eksosanlegg henger for høyt på Opel Kadett (sedan)


LiamH

Anbefalte innlegg

Har prøvd å skifte ut eksosanlegget på min Opel Kadett '86 1.3l, sedan. Før hengte det og slengte og dunket i karosseriet på bilen (bl.a. også bensintanken) p.g.a. at det var hjemmesveiset av den forrige eieren. Jeg har derfor skiftet ut bakpotta og mellompotta og eksosanlegget tar nå ikke borti noen ting lenger, men det henger for høyt på midten.

 

Gummidemperne på midten henger helt løst og faller av etter en stund. Det som da ikke er skiftet ut er rørene fra manifolden til torpedoveggen og det lange røret som går videre til mellompotta.

 

Det jeg ikke skjønner er om rørene som ikke er skiftet, som står skrudd fast i motorfestet rett under torpedoveggen, der det lange røret og og rørene fra manifolden møtes, ikke står i rett vinkel?!?

 

Hvis rørene fra manifolden står fast i festet må jo de røreene stå slik de skal, med mindre der går ann å regulere festet opp og ned... Noen som vet om dette er mulig?

 

Hvis dette ikke går ann å regulere festet, må det lange røret være skeivt oppover, men det ser helt rett ut... :dontgetit:

 

Noen ideer? :cry:

Endret av LiamH
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Slik jeg forstår det så henger eksosanlegget for høyt på midten, men dette hadde ikke vært noe problem om det ikke var for at eksosanlegget løsner fra " gummidemperne " Har du prøvd å kjøpe nye "gummidempere" ? Kan være at de gamle har strekt seg litt og er sprø og at nye vil gjøre at det sitter bedre ?

Lenke til kommentar
Slik jeg forstår det så henger eksosanlegget for høyt på midten, men dette hadde ikke vært noe problem om det ikke var for at eksosanlegget løsner fra " gummidemperne " Har du prøvd å kjøpe nye "gummidempere" ? Kan være at de gamle har strekt seg litt og er sprø og at nye vil gjøre at det sitter bedre ?

5828179[/snapback]

 

Gummidemperne er helt nye. Midt-potta henger så høyt at den slår opp i dørken på bilen... :cry:

Lenke til kommentar

Jeg har det samme problemet... skal prøve å få laget en patent med en klemme som ligger rundt eksosen - som igjen har et stag som går oppover.. dette fester jeg i understellet:p må bore litt hull, men satser på at det går bra:).. vet det går an å kjøpe slike regulerbare fester på biltema o.l - men de er ikke store nok til meg.. men med en slik så får du presset anlegget så langt ned du vil ha det.. er utrolig lei av skranglelyder...

Lenke til kommentar
Jeg har det samme problemet... skal prøve å få laget en patent med en klemme som ligger rundt eksosen - som igjen har et stag som går oppover.. dette fester jeg i understellet:p må bore litt hull, men satser på at det går bra:).. vet det går an å kjøpe slike regulerbare fester på biltema o.l - men de er ikke store nok til meg.. men med en slik så får du presset anlegget så langt ned du vil ha det.. er utrolig lei av skranglelyder...

5833128[/snapback]

 

Fikk beskjed fra Opel om at de var plaget av at eksosanleggene ofte var dårlig tilpasset fra fabrikken, så jeg blir nok å be verkstedet om å tilpasse det, siden feilen ligger på deres side... :mad:

Lenke til kommentar
Kan du ikke mekke noe slags spacere selv da?

 

Du trenger bare noe som tvinger eksosen i ønsket høyde, og det er vel noe slikt verkstedet vil gjøre også.

5849721[/snapback]

 

Jo, enig i det, men Opel-verkstedet snakket om å bøye det til, så det skal de få gjøre selv. Har ikke utstyr til det og heller ikke tålmodighet.

 

Har allerede skrudd på den bilen i 6 dager for å få den EU-godkjent (støtdempertopper x2, støtdempere x2, endeledd på styrestag x2, bærekule, bremseskiver, bremseklosser, bremsecarnipler ++++) og i tillegg skal jeg skifte motor. Så hvis Opel melder seg frivillig til å ordne eksosanlegget, så skal de få lov til det... :D

Lenke til kommentar
Måtte du også skru litt på Opel'n din :O ?

 

Hehe, stadig litt å henge fingrene i når du har en litt eldre Opel (hadde kliss lik den du har), men det er jo litt av sjarmen med de..

 

Jeg må innrømme at jeg savner den :cry:

5850634[/snapback]

 

Hehe... Jepp, mye å gjøre, men hjelp meg så artig det er å skru! :D

 

Måtte vrake min gamle Opel Kadett D '82 p.g.a. store rust-skader. Savner den noe veldig! :cry:

 

Det er mye sjarm med gamle biler! :yes:

Lenke til kommentar
Sorry mer OT.

 

Det er noe eget ja med gamle biler ja :)

 

Den Kadett'en jeg hadde dro damer så det joma etter!

(vet ikke om det var fordet de syns synd på sjåføren (Meg) eller om de likte bilen da :p )

5851817[/snapback]

 

Etter min egen erfaring var det nok en blanding av begge deler! Fikk i hvertfall den forklaringen av min nåværende samboer... :!:

Endret av LiamH
Lenke til kommentar
Sorry mer OT.

 

Det er noe eget ja med gamle biler ja :)

 

Den Kadett'en jeg hadde dro damer så det joma etter!

(vet ikke om det var fordet de syns synd på sjåføren (Meg) eller om de likte bilen da :p )

5851817[/snapback]

 

Etter min egen erfaring var det nok en blanding av begge deler! Fikk i hvertfall den forklaringen av min nåværende samboer... :!:

5855403[/snapback]

Liker dere gamle damer med farts-striper i trynet også. :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...