kimoajaj Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Heisann! Jeg har ofte blitt fasinert av hvordan fotografer klarer å få forskjellige objekter (som har forskjellig avstand) til å være klarere enn andre objekter på bildet. Jeg fant derfor ut at jeg skulle teste dette litt , legger ut resultatet her. Det fungerte jo faktisk!. Blender på 3.5 Blender på 4.5 Blender på 5.6 Blender på 6.3 Blender på 7.1 Blender på 8.0 Blender på 9.0 Blender på 10 Blender på 11 Blender på 13 Ville resultatet blitt akkurat det samme om jeg hadde brukt blits?. Jeg burde vell kanskje brukt blits. Lukkertiden påvirker vell IKKE dybdeskarpheten ?. Forøvrig tatt med EOS350D m/ 18-55 på 18mm La oss si at jeg hadde vært ute å hatt 10 biler oppstilt på samme måten, ville det blitt på samme måten da?. Hva skjer med dybdekarpheten når man zoomer ?. Vellvell Lenke til kommentar
Kjekssjokolade Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 (endret) Liker også det der, sånn uklart langt bak, å sylskarpt lengre fram... nei, elsker det hehe, øl for den kresne ser jeg Endret 16. mars 2006 av kt600 Lenke til kommentar
kimoajaj Skrevet 16. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2006 Sånn i ettertid så ser jeg at jeg SKULLE brukt blits for å få frem effekten bedre, angrer på at jeg ikke tok flere bilder med mindre blender for å til slutt se at alt ble klart. Forøvrig så var det ikke mine ølbokser, er nok mor/far sine, jeg drikker ikke;). Lenke til kommentar
riktig Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Alltid moro å leke med dette ja. Effekten blir større jo nærmere motivet er. Tar du et bilde av biler som står oppstilt vil det nok ikke bli like uskarpt utenfor fokuspunktet. Prøv å ta nærbilder (veldig nær, populært kalt makro, men dropp ekte/uekte makro-diskusjonen her), så blir effekten enda tydeligere. Lenke til kommentar
kimoajaj Skrevet 16. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2006 okei SirMaximus det må jeg prøve:). Den ultimate blender effekten syns jeg er når et objekt i "midten" av bildet er i fokus, og punkter foran/bak er uklar. På de ølboksene kom ikke det noe særlig fram.. . Lenke til kommentar
Tdale Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Nei, lukkertiden påvirker ikke dybdeskarpheten direkte. Men om du velger veldig kort lukkertid, vil det som regel være nødvendig med stor blenderåpning, og dermed liten dybdeskarphet. Velger du veldig lang lukkertid, vil du mest sannsynelig trenge liten blender, og dermed få stor dybdeskarphet. Dette avhenger selvsagt av lysforholdene, men med normale lysforhold vil det være slik. Tommy Lenke til kommentar
Kigulu Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 hvis du havde skrevet lukketiden ned ville du se at for hver gang blænden bliver et trin mindre bliver lukketiden dobbelt så hurtig. blits er lidt anderledes fordi lukketiden ikke kan komme over 1/200 del (på 350D) pga. lukkerens opbygning - to gardiner kører forbi brikken og da blitzlyset er så kort kan det ikke belyse motivet al den tid det tager gardinerne at køre forbi brikken med meget kort lukketid muligvis kan gode blitzer tilpasse lysudladningen til den valgte lukketid og blænde, men det er der nok nogle andre der må fortælle om. håber det er til at forstå Lenke til kommentar
ovrebekk Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 Det er tre ting du kan gjøre får å få liten dybdeskarphet: 1. Zoome inn ( høy brennvidde ) 2. Stor blender 3. Fokusere så nær som mulig Kjør testen en gang til, men på 55mm istedet, så ser du enda bedre forskjell. Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 Det er tre ting du kan gjøre får å få liten dybdeskarphet:1. Zoome inn ( høy brennvidde ) 2. Stor blender 5766719[/snapback] Her lurer jeg litt: Mitt D50 har 5.6 blender med maks zoom. (høyeste/største brennvide som du skrev). Får å få minst dybdeskarphet, bør jeg ha blender 3.5 uten zoom eller blender 5.6 med maks zoom? Lenke til kommentar
Kigulu Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 Jeg kan huske det på Jo større blændetal, jo største dybdeskarphed og jo større behov for lys - og omvendt. men ja du har ret, bortset fra bændebegrænsningen ikke ligger i kameraet men i optikken. Lenke til kommentar
modin Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 (endret) Her lurer jeg litt: Mitt D50 har 5.6 blender med maks zoom. (høyeste/største brennvide som du skrev). Får å få minst dybdeskarphet, bør jeg ha blender 3.5 uten zoom eller blender 5.6 med maks zoom? 5772028[/snapback] Jeg tror nok at du vil oppnå mindre dybdeskarphet ved 55mm og f5.6 enn 18mm og f3.5. Husk at det er brennvidden på objektivet uavhengig av brikkestørelsen som skaper dybdeskarphetsegenskapene. 18mm som er temmelig moderat vidvinkel på DX gir like mye dybdeskarphet som på 35mm hvor den er en ekstrem vidvinkel på grensen til fullframe fisheye. Men for virkelig å oppleve hva blenderen kan gjøre med dybdeskarpheten feks til portrett bør du nok ha et lysterkt fastobjektiv med feks 55mm eller 85, en lysterk normalzoom på f2.8 vil også gi en bra effekt. Kitzoomen er rett og slett ikke lysterk nok til at man kan få virkelig uklar bakgrunn. Endret 18. mars 2006 av modin Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 (endret) .............. Endret 3. mai 2007 av Govassa Lenke til kommentar
unknown14725 Skrevet 1. april 2006 Del Skrevet 1. april 2006 (endret) Ja, avstand og brennvidde er viktige faktorer her Har laget en bildeserie her selv... f2.8 90mm f3.5 90mm f5.6 90mm f8 90mm f14 90mm f32 90mm Endret 1. april 2006 av Irios Lenke til kommentar
CWalken Skrevet 1. april 2006 Del Skrevet 1. april 2006 (endret) Den ultimate blender effekten syns jeg er når et objekt i "midten" av bildet er i fokus, og punkter foran/bak er uklar. 5765795[/snapback] Absolutt (større versjon) AF Nikkor 80-200mm f/2.8 ED, 92mm, f/2.8, 1/100s. Brennvidden og blenderen her gjør at jeg kan sitte noen meter unna og fortsatt få effekten jeg er ute etter. Liten dybdeskarphet er en av de viktigste våpnene man har for å utheve hovedmotivet fra omgivelsene, og en av grunnene til at jeg er ivrig på å promotere god lysstyrke som et krav til et godt objektiv. Endret 1. april 2006 av CWalken Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 1. april 2006 Del Skrevet 1. april 2006 Der er jeg enig med deg, CWalken. Tok et lignende bilde av DeLillos for en regionsavis for 20 år siden, og det har altid vært blant mine favoritteffekter. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 Denne hører bedre hjemme i "Fotografering". Så den flyttes dit fra digitale speilrefleks. Lenke til kommentar
foton Skrevet 5. april 2006 Del Skrevet 5. april 2006 Her lurer jeg litt: Mitt D50 har 5.6 blender med maks zoom. (høyeste/største brennvide som du skrev). Får å få minst dybdeskarphet, bør jeg ha blender 3.5 uten zoom eller blender 5.6 med maks zoom? 5772028[/snapback] Nikon D50 og 55mm ved 5.6 gir 29cm depth of field ved avstand 2m Nikon D50 og 18mm ved 3.4 gir 198cm depth of field ved avstand 2m Depth of field kalkulator for mange forskjellige kamera finnes her: http://www.dofmaster.com/dofjs.html Lenke til kommentar
Åkken Bom Skrevet 7. april 2006 Del Skrevet 7. april 2006 Her er en liten serie på 3 bilder av hvordan man kan endre bildet totalt ved å endre blenderen på kameraet http://foto.no/cgi-bin/bildegalleri/vis_bilde.cgi?id=168262 Ved macrofotografering er det veldig ofte et problem med rotete bakgrunner, så å bruke riktig blender er vel så viktig når man ligger med rumpa i været og ser ut som om man gresser Nå begynner det heldigvis snart å bli vår og småkryp og blomster mm. dukker frem igjen Her er en smakebit på vårkåtheten til etpar småkryp i fjor vår: Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 8. april 2006 Del Skrevet 8. april 2006 Velkommen tilbake, Åkken Bom. Hva med å dele noen av dine fabelaktige makrobilder av småkryp på bildekritikken? Våren er jo i anmarsj... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå