Gå til innhold

7900GTX vs X1900XTX

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

dx10 kort?når kommer det? grunnen til at jeg må kjøpe nytt er at hovedkortet mitt driver henger seg opp hele tiden å jeg er drit lei det,så jeg tenkte hvorfor ikke gå over til pcie med en gang men må da ha nytt skjermkort,kanskje jeg bare skal holde meg til 7900 gt da så kan jeg kjøpe et av de kortene du nevnte senere?

Lenke til kommentar

vel da fant jeg et kort i oslo trodde det var helt umulig å finne,freste ut kapret taxi å fikk tak i et xfx 7900gt extreme som har litt høyere klokk enn de vanlige freste hjem i taxi,vet ikke helt hvorfor,siden jeg ikke får hovedkortet før på tirsdag :cry: så det var vel unødvendig,men gleder meg som en liten unge.

Endret av (ODIN)
Lenke til kommentar
vel da fant jeg et kort i oslo trodde det var helt umulig å finne,freste ut kapret taxi å fikk tak i et xfx 7900gt extreme som har litt høyere klokk enn de vanlige freste hjem i taxi,vet ikke helt hvorfor,siden jeg ikke får hovedkortet før på tirsdag :cry:  så det var vel unødvendig,men gleder meg som en liten unge.

5767820[/snapback]

vi er sånn, må ha nå.

Lenke til kommentar
Vet ikke om bildet under kom med, men fant dette på Xtremesystems.

http://www.xtremesystems.org/forums/showth...?t=92038&page=2

5766853[/snapback]

- Oblivion ser ut til å være klart GPU-begrenset siden forskjellige GPU'er gir forskjellig resultat.

- Med tanke på ytelse for pengene virker Radeon X1900-serien å score veldig mye bedre enn geforce 7900-serien.

- Trådstarter sier han vil spille Oblivion på en 19" LCD med 1280x1024. Hvis vi antar at ytelsen har en direkte sammenheng med oppløsning så vil en reduksjon fra 1600x1200 4xAA 16xAF til 1280x1024 4xAA 16xAF gi en økning i FPS på 46%. F.eks at Radeon X1900XT vil gi 50 FPS i stedet for 34 FPS i denne oppløsningen.

- I følge linken og en test av Radeon X1900XT i oppløsninga 2048x1536 4xAA så stemmer ikke antagelsen om at ytelsen har en direkte sammenheng med oppløsninga. I følge den vil en halvering av oppløsninga ikke gi dobbelt så mye FPS, men bare et sted midt i mellom ingen ytelseøkning og en dobling. Ved reduksjon fra 1600x1200 til 1280x1024 kan man altså ikke forvente så mye som 46% ytelseforbedring likevel. Rundt 20-25% er mer realistisk. Altså en økning fra 34 til ca 40-43 FPS.

- For meg virker det som Oblivion er litt for krevende for dagens skjermkort på 1280x1024 4xAA 16xAF, noe som vil gi dårlig spilleopplevelse. Jeg vil anbefale å enten vente med kjøpet av dette spillet til skjermkortene klarer å dra det skikkelig, eller å satse på 2x radeon X1900XT i Crossfire, eller kjøpe 1 stk Radeon X1900XT og redusere fra 4xAA til f.eks 2xAA eller slå helt av AA.

Lenke til kommentar

Hvis man skal ha med HDR, som nok vil utgjøre en nokså stor forskjell i Oblivion, kan man uansett bare glemme AA, også med X1k serien. Men jeg er redd for dette kommer til å gi et enda større ytelsetap enn INT8 bloom+AA.

Oblivion har blitt demostrert på et X1900 kort med HDR i 1280x1024, dette gikk visnok tålig greit med enkelte framerate drops.

Lenke til kommentar

Ville ikke trukket konklusjoner basert på den testen av Oblivion

Uten å gå mer inn i det nå så kan jeg bekrefte at den nyeste driveren som ligger ute for 7900-serien har et par bugs som går ut over ytelsen i Oblivion. Dette vil bli fikset i neste release.

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

Klarer disse aa dra unna HL2, Q4 og lignende spill i 1920x1080 i 60 eller 30fps? Har en 42" HD LCD skjerm jeg skulle hatt noe eye-candy paa. Greit nok med XBox 360'en, men jeg tror at disse spillene paa full fyring tar kaka. .

Endret av Flippo
Lenke til kommentar
Har også tenkt å gå over til DX10, etter sommeren. men orket ikke og vente siden Oblivion kommer snart. :dribble:

5767072[/snapback]

Hvorfor i all verden skal du vente til DX10 kortene kommer?

Spill vil neppe begynne og bruke DX10 funksjoner før til langt ut i neste år uansett.

- punk

Lenke til kommentar

Hva med 7900GT nå, og G80 til sommern?

Ellers er 7900GTX og x1900xtx ganske gjevne i utgangspunktet, men ATI har en veldig god implementering av AA/AF, dermed yter de best med sånt på. I denne klassen er jo det ganske viktig...

(det er de funksjonene som gjør ATI GPUer 2-3 ganger større enn nVidia, tar noe faderlig med plass...)

Lenke til kommentar
(det er de funksjonene som gjør ATI GPUer 2-3 ganger større enn nVidia, tar noe faderlig med plass...)

Die til ATi (R580) er omtrent 1.46%-poeng større enn nvidia (G71), med andre ord ATi's die er 46% større enn die til nvidia. 2 / 3 var å ta hardt i, da hadde vi snakket om en die på størrelse med kavli sine havre kjeks ;)

Overall: X1900XTX > 7900GTX, period.

Lenke til kommentar
Du trenger ikke noe kraftigere enn 7900GT.

CPUen vil nok ikke greie å gi nok til de to andre. Samt at du ikke får brukt mer oppløsning enn det du nevner. GT versjonen vil gi mer enn nok eyecandy, men koster opptil 1500,- mindre

5765428[/snapback]

Kan du forklare den uttalelsen der?

En X2 4400 er for "dårlig" for 7900GTX/X1900XTX?

Ved høye oppløsninger/eyecandy er det da vitterlig GPU(skjermkort) som gjør mesteparten av jobben..eller?

Spill som "tyner" system (buss/CPU/RAM) ved lave oppløsninger utnytter knapt skjermkortet i det hele tatt.. og da er det CPU som evt. skalerer..

Ett eksempel på det er f.eks. den *elendige* scoren i profilen din for 3DMark01..(som kanskje kan tyde på at du ikke har klart å tune systemet overhodet)..

Bare en tanke/inspill.. :)

5765950[/snapback]

X2 4400+ er rask nokk for de raskeste gpuer fra ati/nvidia

er jo dobbelkjerne da så

min X2 3800+ er rask nokk for min X1800 XT 512MB ^^

i tillegg nyter jeg av multi tasking ;D

Lenke til kommentar

vel, begge korta tar alle dagens og kommende spill i ræva i lave oppløsninger og med lite AA, AF osv. med et så dyrt kort vil man kjøre på maks med alt, og det er 1900xtx som er best til å holde FPS oppe med AA\AF\HDR osv. så når du skrur på alt som er av eyecandy trekker nok x1900xtx det lengste strået.

MEN: 7900 GTX er stillere og bruker mindre strøm.

et X1900XTX kort blir som en volvo 240, tuna til det usannsynlige. greit nok, det er drag som faen, og den kan sikkert ta det meste av fabrikklagde sportsbiler, men det er ikke tatt så mange andre hensyn.

7900 gtx blir som en rå mercedes eller no sånt. kanskje ikke like rask som 240`en som er tuna så den omtrent sprekker, men den er mer gjennomført sportsbil.

selv sitter jeg på x1900xtx

Lenke til kommentar
et X1900XTX kort blir som en volvo 240, tuna til det usannsynlige. greit nok, det er drag som faen, og den kan sikkert ta det meste av fabrikklagde sportsbiler, men det er ikke tatt så mange andre hensyn.

7900 gtx blir som en rå mercedes eller no sånt. kanskje ikke like rask som 240`en som er tuna så den omtrent sprekker, men den er mer gjennomført sportsbil.

:D akk disse sammenligningene hehe

Nå har det jo seg også slik at Nvidia durer videre med sin gammle teknologi (dog krympet kjernen på 7900gtx) mens Ati viste en kjerne sammensatt på en helt ny måte med sitt 1800xt kort. Så rent bortsett fra selve viften stemmer jo ikke tankegangen din helt. Men uansett god underholdning.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

haha, jeg veit. sammenligningen blir jo dårlig og stemmer ikke i det hele tatt sånn teknologisk. det som var poenget var å få fram hvordan brukeren kanskje kan oppleve det. men det er riktig at nVidia ikke har gjort så store forandringer fra 6800-korta. blir som med ATi`s 9700-serie som ble "brukt" helt til x800-serien. men å snakke om hva som er best å kjøpe av 7900GTX og X1900xtx blir som å spørre om det er høyre eller venstre rumpeballe som er mest nyttig... :p (enda en sammenligning)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...