Gå til innhold

7900GTX vs X1900XTX

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen Skal oppgradere Pcen til Oblivion og trenger litt hjelp til valg av nytt grafikkort, det står mellom de to i Emnetittelen. her er en oppramsing av resten av systemet mitt:

AMD X2 4400+

Asus A8N-SLI premium

250GB WD 16MB

Club3d 6600GT 128 mb

Samsung SyncMaster 930BF 1280*1024

OCZ 2048 MB Dual Channel Platinum Edition

(Har også en 450watt strømforsyning, men hivs det ikke holder får jeg bytte)

Det jeg lurer mest på er vel hvem som vil gi best ytelse og kvalitet i Oblivion og andre spill og generelt hva som gir mest for pengene. har ikke tenkt og Overklokke siden jeg selger det etter sommeren, da jeg planlegger og bytte ut det meste av dataen.

(Hvis dette er feilpost eller blir sett på som spaming av forumet må moderator bare flytte eller slette det)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ok takker for svar, hvis noen andre vil kaste mer lys over saken vil jeg gjerne høyre det. vi kan vel egentlig se bort i fra CPU siden den kan byttes, og kanskje heller fokusere på hvem av kortene dere brukere mener gir mest for pengene. Ta gjerne også med tekniske forskjeller som TMU-er osv.

Endret av Computerwolf
Lenke til kommentar

Haddet valgt 1900xtx av disse to om du kan leve med noe støy fra viften. Grunnen er at 7900gtx er helt lik 7800gtx 512 om man ser bort fra at de har krympet kjernen (90mm) .

Mitt 1900xtx har vist seg å være genial på høye oppløsninger med aa og af på (støtter også aa-hdr).

7900gtx på sin side har stabile drivere der blant annet purevideo (etter min erfaring) og linux fungerer bedre, kortet har også en mer kvalitets føleslelse over seg med tanke på den forsegjorte stille viften (her sammenligner jeg med mitt 7800gtx 512)

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Han kjøper vel bare det beste kortet og selger det når det kommer noe nytt for litt mindre en han kjøpte det for opprinelig... Eller han kan være en flittig kar som sliter fingra av seg på jobben eller sparer mye...

Endret av Computerwolf
Lenke til kommentar

Ville nok gått for et 7900GT. Det gir definitivt mest for pengene. De koster mellom 2500 og 3000 og yter bra, når du alikevel skal bytte ut alt til sommeren.

x1900xtx er kanskje marginalt raskere enn 7900gtx, men det er ikke i alle spill, og 7900gtx krever mye mindre strøm, og er mye mer stillegående.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Du trenger ikke noe kraftigere enn 7900GT.

CPUen vil nok ikke greie å gi nok til de to andre. Samt at du ikke får brukt mer oppløsning enn det du nevner. GT versjonen vil gi mer enn nok eyecandy, men koster opptil 1500,- mindre

5765428[/snapback]

Kan du forklare den uttalelsen der?

En X2 4400 er for "dårlig" for 7900GTX/X1900XTX?

Ved høye oppløsninger/eyecandy er det da vitterlig GPU(skjermkort) som gjør mesteparten av jobben..eller?

Spill som "tyner" system (buss/CPU/RAM) ved lave oppløsninger utnytter knapt skjermkortet i det hele tatt.. og da er det CPU som evt. skalerer..

Ett eksempel på det er f.eks. den *elendige* scoren i profilen din for 3DMark01..(som kanskje kan tyde på at du ikke har klart å tune systemet overhodet)..

Bare en tanke/inspill.. :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Av alle testene jeg har lest så slår XFX GeForce 7900GTX  XXX 700/1800 radeon x1900xtx, så jeg vet ikke hvorfor noen sier x1900xtx er bedre  :dontgetit:

Det glelder også sli.

5766110[/snapback]

X1900XT/X holder FPS-en mer stabil selv med alt av eyecandy slått på. Personlig ville 7900GTX vært det klare valget, men jeg tenkte det kunne vært verdt å nevne.

Til du som skal kjøpe dette kortet, ta pris med i regningen; 7900GT koster 2000kr (!) mindre enn 7900GTX og er fortsatt et habilt spillkort. Faktisk utklasserer det de fleste 7800GTX 256MB, og er i tilllegg mindre strømkrevende.

Så, mitt tips er: gå for 7900GT.

Lenke til kommentar

Ja der ser du litt av hva jeg snakker om ;)

1900xtx er utrolig stabil å fin på 1600*1200 med full aa-af. Så igjen, skal du spille settings som nevnt ville jeg personlig kjøpt 1900xt (og så flashet til 1900xtx)

edit

Ser nå at kilden ikke er kjent så må med andre ord ta det med en klype salt, men tror selv at tallene blir noe slikt på den settingen på Oblivion, mens 7900gtx muligens scorer bedre på standard test oppsett.

Om man ser bort fra noen Opengl spill.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...