Gå til innhold

SATA kontroller + HD - umulig å boote fra CD

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt SATA PCI kontroller og SATA harddisk til en eldre PC (celeron 500)

Det heter SATA3112-150R (raid utgave, men bruker ikke raid)

Silicon Image SIL3112A Serial ATA (SATA) host controller chipset

Planen er å bruke SATA disken som C: for windows XP. Problemet er at hver gang jeg prøver å boote fra CD med harddisk tilkoblet SATA kontrolleren får jeg kun fram teksten "kontrollerer maskinvarekonfigurasjon" og ingenting mer skjer. Kommer ikke engang inn i der det normalt blir blå bakgrunn og trykk F6 for SCSI osv.

Kobler jeg fra harddisken (uten å ta vekk kontrolleren) kommer jeg inn i programmet, men da har jeg jo plutseling ingen harddisk å legge windows på.

Det fungerer fint å boote fra CD med IDE harddisk tilkoblet hovedkortet.

Noen tips?

(siste utvei er å koble harddisken til en annen PC og kopiere inn innstallasjonsfilene der, så flytte harddisken over til min PC men vil helst slippe det)

Endret av Ivan Drago
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvis det ikke er noen hardwarekonflikter, kan jo det være løsning å lage din egen personlige windows -cd ved hjelp av nlite progammet og legge inn allle drivere i den ved hjelp av driverpacks programmet, da går det kanskje bedre, litt tungvint løsning kanskje men den enset jeg kommer på akkurat nå

Lenke til kommentar

Jeg kommer aldri så langt at jeg får mulighet til å trykke F6 (har laga diskett med drivere for SATA kortet)

Får kun beskjeden "kontrollerer maskinvarekonfigurasjon" med svart bakgrunn, virker som om det henger seg der.

Vet også at jeg må sette SCSI som boot device i BIOS når jeg skal boote fra SATA harddisk tilkoblet SATA PCI kontroller, men jeg må jo uansett få boota fra CD først for å starte win XP installasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...