ieei Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Hei. De siste 18 mnd har jeg jobbet i et firma som selger maskinvare og egenutviklet programvare for sikkerhetsbransjen. Det finnes faktisk bedrifter i Norge som driver med applikasjonsutvikling ja! Som utvikler i C++ til og med! Selv om det er sinnsykt mange som kun lager webløsninger. Uansett... jobben min er, eller var for 18 mnd siden hvertfall, drømmejobben; Designe og utvikle programvare som folk trenger og bruker hver dag! I det siste har drømmen slått noen sprekker. Selv om selve bedriften går bra, føler jeg ikke at jeg får tid til å gjøre alt det som må til for å lage en super applikasjon. Må ta snarveier og hele tiden begrense funksjonalitet bare fordi jeg må bli ferdig. Dessuten er selve prosjektstyringen og alt det som hører til programvareutvikling utenom selve utviklingen helt på tryne. Jeg tar selvsagt lærdom av alt dette og når jeg kommer hjem sitter jeg for meg selv og designer og koder vakre og pene løsninger... haha. Hvis noen så http://channel9.msdn.com/Showpost.aspx?postid=171658 så er jeg en utvikler som Cooper beskriver midt inni der en gang. Så jeg har egentlig tenkt litt på å starte for meg selv. Sånn ved siden av jobben i starten. Drømmen min har kanskje forandret seg litt; Designe og utvikle programvare 'i en eget bedrift' som folk virkelig trenger. Har du også tenkt tanken? Starte for deg selv og/eller sammen med en hel gjeng flinke folk som også brenner for IT, programmering osv. Er du god nok? Svar og/eller send meg en PM. Jeg har sykt mange ideèr, og det har sikkert du også! Hadde vært artig og treffe andre nordmenn som kunne tenke seg å gjøre noe sammen i Norge, satse og få til noe. Skape sin egen fremtid. Poster denne her i C/C++ forumet, da jeg selvsagt ønsker å høre fra folk som driver med C++ og aller helst fra dere som har litt peil på Windows plattformen. Hvis en av dere moderatorer mener denne ikke hører hjemme her så flytt den gjerne. Er denne posten helt dust? Si hva du mener. Be my guest! Hadde vært gøy å komme i kontakt med likesinnede. OpenSource communities er selvsagt et alternativ. mvh Haakon Kan kanskje nevne noen fagfelt jeg interesserer meg for: - Bildebehandling (erfaring med JPEG og noe JPEG2000) - Video (MPEG4 (varianter)) - Audio (Ikke mye erfaring, men har vært borti noe DSP og kompresjon (MP3)) - CCTV generelt (bred erfaring med frame grabbere/digitalisering av PAL signal) - Windows GUI (ATL/WTL) - TCP/IP (lager for tiden et SocketServer rammeverk vha/IOCP) - Databasesystemer - Code Optimizing. Profiling osv. - +++ Lenke til kommentar
dayslepr Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 (endret) tror det er slik at det kun er i starten eller i utviklingen av en bedrift at man har tid nok til å lagre «vakker kode»; etterhvert tvinges man til å ta snarveier, da det gir mening økonomisk sett ... selv om man taper litt på det, taper man kanskje totalt sett mindre på det om man i stedet laget tingen (i seg selv) «perfekt» hver gang ta f.eks. elkjøp; selv om det i blant er aaalt for få ansatte tilstede -- ville man tapt mer på å ansette flere totalt sett .. da det i perioder ikke altid er like mange kunder tilstede ... når noe virker negativt, er det som regel ikke sånn av tilfeldighet har jeg inntrykk av ..uansett.. platformmessig forsøker jeg å holde meg til portable muligheter .. jeg har akkurat sluttet i en fast stilling, og vurderer å forsøke meg på utvikling av et opplegg som både skal fungere via web (for visse oppgaver, altså som et alternativ), og via en GUI-app .. det å få med et team, eller å bli med i et team på et annet prosjekt (bare det er spennende!) virker veldig interesannt Endret 16. mars 2006 av dayslepr Lenke til kommentar
hishadow Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 *host* Finnes det firma som fortsatt koder i C++ ? :!: Jeg trenger en jobb, så jeg kan godt ta over din, haha. Alt jeg ser er web-ditt og web-datten ... eller .NET this or that. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 Eg er enig i mye av det du sier. Eg er selv systemutvikler, og føler heller ikke at eg får tid til å gjøre alt slik eg vil. Eg må "kutte kanter" for å bli ferdig i tide, eller til den prisen kunden har satt som grense. Og eg gjør mye av det du sier, tenker nye tanker, planlegger nye ideer og prosjekter, og utvikler dem på si, eller hjemme. Spesielt dette med prosjektstyring, da det vil hjelpe meg personlig i den jobben eg gjør. Et form for arbeidsverktøy. Føler meg av og til for kreativ, mao, har for mange ideer og planer, at det til slutt "stokker" seg til, og eg ikke får gjort noe Utfordringen min ofte er å få solgt nye ideer og løsninger til kunder, mens eg fortsatt brenner for det. Da klarer eg mye bedre dette med å arbeide intenst og engasjert(og av og til litt av privattiden for å få det slik eg vil) og kunden blir mye mer fornøyd, føler eg da. Er eg alene her? Eg tror også det er mange av oss. Kreative sjeler altså. Men eg vet ikke helt om tanken din med å starte for seg selv, med flere like, helt i fra bunnen av? Først og fremst liker eg sjelden å ta risikoer lønnsmessig For det andre tror eg faktisk ikke at eg helt hadde trivst dersom eg skulle jobbet sammen med en lik meg på et prosjekt, og vi begge måtte ta hensyn til hverandres meninger. Eg mener, det går helt greit å jobbe sammen med noen, også på samme prosjekt, men det er noe med det når man er slik, kreativ og engasjert. Da er eg redd for at man er mindre lytter-vennlig. Kanskje det bare er eg som er for terretorisk Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 19. mars 2006 Del Skrevet 19. mars 2006 Det er vel på grunn av dette at det finnes open source miljøer. Ørjan... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå