Lada2103 Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 (endret) Hallo! Faren min hadde en heller opprivende opplevelse med sin 94-modell Volvo 850 i dag. (Km-stand 180.900). Det har nemlig blinket ei lampe ved venstresvinger i det siste. Jeg trodde at det kunne være varsellampe for bremsevæskestand eller kjølevæskestand, men når fadern fikk på seg brillene viste det seg at det var oljelampa Han svingte selvfølgelig innpå nærmeste bensinstasjon, kjøpte en liter olje og tømte på denne. Til hans overraskelse ga dette ikke utslag på peilepinnen. Han kjørte de hjem igjen, og vi fylte på nok en liter olje, men peilepinnen forblir like tørr! Motoren går heldigvis fint, bortsett fra tikking fra ventilløfterne ved kald motor (gir seg fort). Vi har ikke merket noen oljelekkasje fra motoren, det må jo i så fall være snakk om en gigantisk en for at motoren så og si tømmer seg for olje... Vi har heller ikke lagt merke til blårøyk og lukt av brent olje, så hvor olja har tatt veien, kan jeg ikke forklare. Bilen har gått 90 mil over oljeskifttermin, men det skal jo ikke ha noe å si Volvoen skal på oljeskift i morra, så skal vi passe grundig på å sjekke oljestanden fra dag til dag. Det jeg lurer på er: Er det noen som har opplevd lignende, gjerne med Volvo 850? Er det kjent at disse får oljeforbruk etter hvert, eller er det noen steder en bør sjekke for lekkasje? Endret 16. mars 2006 av Lada2103 Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Du sier ingenting om hvilken motor det er i volvoen deres Lenke til kommentar
Lada2103 Skrevet 16. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2006 (endret) 2,4-liter 10V, 140 hester. Endret 16. mars 2006 av Lada2103 Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Oljen forsvinner ikke av seg selv, sjekk nøye rundt motoren etter svetting, lekasje rundt oljefilteret og bunnpanna, sjekk også nøye på baksiden av motoren, husker ikke hvor mye olje det er i motoren /inkl oljefilteret men dette står i service heftet. Motoren skal være bra tom for olje før at oljetrykkslampa kommer på, så at dere ikke fikk utslag på peilepinnen etter å ha fyllt på 2 liter olje er ikke uvanlig når det nesten ikke er olje igjen i motoren. Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 vel, som du ser her: så skal det være mellom 5.3 og 5.8 liter olje. Så har det vært tomt så har ikke 2 så veldig mye å si. Lenke til kommentar
Lada2103 Skrevet 16. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2006 Er sikkert ei seig og fæl guffe dem tømmer av i morra på verkstedet. Skjønner ikke at det kan være noen stor oljelekkasje, bilen er nylig EU-godkjent nylig uten en enste anmerkning. Kanskje tappepluggen har skrudd seg ut og tømt motoren for olje på vei hjemmat fra EU'n Lenke til kommentar
Lada2103 Skrevet 17. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2006 Da er ny olje og filter på plass, peiling og kontroll av oljestand starter i morra! Lenke til kommentar
M.B. Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 Har en nabo med samme problem.Han var på Volvo å skiftet ventiltettninger,men det hjalp bare litt.Han fikk beskjed om at sylinderene måtte hones og nye stempelfjærer. Lenke til kommentar
Lada2103 Skrevet 18. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2006 (endret) Ser ut for at det er snakk om forbruk, ja. Når faren min starta bilen i dag tidlig, stod jeg bak og observerte. Blårøyk! Jeg trodde virkelig at 850-femmeren skulle kunne klare mer enn 190000 km før den måtte opp for overhaling! Etter 190000 km?! 240en som han hadde før, gikk 325000 km - fortsatt uten merkbart oljeforbruk. Er det virkelig en svakhet på 850 at de begynner å forbruke olje tidlig? Hvis det er snakk om at den brenner 4-5 liter olje mellom skiftene er jo det helt enormt! Endret 18. mars 2006 av Lada2103 Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 er ikke normalt at motoren ryker etter 190 000 km nei. Den klarer minst det dobbelte. Men som alle vet, eller bør vite så kan feilproduksjon skje, stempelringer som ikke har samme kvalitet osv osv.. Min bror sin 850, 20 V 175, der finnes det ikke oljeforbruk. Og jeg er iallefall ikke kjent med at det er en svakhet. Så, om at det er 2 av mange 1000 biler som plages med oljeforbruk er det ikke dermed sagt at det er en svakhet:) Lenke til kommentar
siggen7 Skrevet 19. mars 2006 Del Skrevet 19. mars 2006 Mest sannsynlig er det ventiltettingene som er blitt "stive" og bør skiftes. Dette er en grei jobb som bør gjøres på verksted, ca 2 timers jobb. Lenke til kommentar
Stetson Skrevet 19. mars 2006 Del Skrevet 19. mars 2006 Hei...den motoren du snakker om bør ikke være slitt på 200 000km om den har fått et nogen lunde stell. Men den motoren hadde et stort problem med bakre simmering på veivaksel, og det kom ganska tvært når det kom. å lekasjen var stoooor.Den lekasjen grisa ikke så mye, lakk bate rett ut et drenerings hull i clutch huset. Det som taler i mot er at den pleide komme lenge før 200 000 km. Slitte fjærer og syl kommer ikke så tvært...da kommer det gradvis om ikke noe har skjedd da at den har vært varmkjørt eller noe. Forsto at dette kom fort. Lenke til kommentar
Lada2103 Skrevet 19. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2006 Far min har eid bilen bare siden nyttår, og problemet ble oppdaget for ei uke siden. Det er ikke så mye som taler for at motoren skulle være slitt. Den drar godt og går jevnt og pent. Oljeskift har vært overholdt, og det har vært to foregående godt voksne eiere, så det er ingen grunn til å tro at den har vært spesielt hardt kjørt... Som sagt, det ser ikke ut til at det er noen oljelekkasje noe sted. Bilen står i garasjen, og det er ingen oljeflekk under'n. Lenke til kommentar
Stetson Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 er det mye blårøyk av bilen?...om det ikke lekker ut, må han jo bruke det og om det er så mye som det her hørest ut for....så skulle han ryke blått. Eller var det første gang dere peila oljen, slik at bilen hadde gått langt på oljeskiftet?? Lenke til kommentar
M.B. Skrevet 25. mars 2006 Del Skrevet 25. mars 2006 Mest sannsynlig er det ventiltettingene som er blitt "stive" og bør skiftes. Dette er en grei jobb som bør gjøres på verksted, ca 2 timers jobb. 5776323[/snapback] 2 timer?? Du har tydligvis ikke tatt av lokket på denne type motor,men er enig i at det er mulig på mange andre typer motorer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå