Gå til innhold

Amobil.no: Svindel på Amobil?!

Anbefalte innlegg

Jeg la ut en Qtek 8300 for salg her på Amobil i ettermiddag. Etter noen timer fikk jeg flere mailer av følgende karakter:

Qtek 8300

Hello,

i will like to buy this item from you and Let me know the full specification and condition of the item and get back to me with the total cost of the item plus shipment via UPS or Normal Post to Nigeria. Hoping to read from you soon.

Thanks

Jeg skjønner selvsagt at dette ikke er noe man bør svare på, men jeg synes likevel det er viktig å si fra til dere andre som bruker Amobil sitt bruktmarked.

Tips til Amobil må være å fjerne mail-adresser fra annonsene og kanskje erstatte dem med "klikk her" eller noe slikt?

Noen andre som har opplevet det samme??

-snubbel

PS: La denne under Operatører og Tjenester fordi det er en tjeneste fra Amobil. Om den heller skal ligge under Ris&Ros eller en annen kategori, håper jeg en moderator kan være grei og flytte tråden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Poenget er at du får en sjekk pålydende et beløp høyere enn det du egentlig skal ha og ber deg betale tilbake beløpet som overstiger det du skal ha. I ettertid viser det seg da at sjekken er falsk. Men det er da for sent hvis du allerede har tilbakebetalt overskytende beløp.

Ørjan...

Lenke til kommentar

Er det ikke bare å si at man ikke godttar sjekk og la personen føre over til konto istedet? Lag da en ny konto som du ikke setter over ei krone på. Betaler vedkommende så er jo saken grei. Mener å ha vært innom en side hvor en mann stod fram med sine historier om hvordan han har lurt mange titalls nigeriasvindlere, noen som vet linken til den jeg tenker på?

Lenke til kommentar

Denne skal i tilbakemeldinger til amobil - flyttes fra operatører og tjenester, som dette strengt tatt ikke har NOE med :).

Disse mailene kommer som følge av at spambots søker over hele bruktmarkedet og autosender mail. De forsøker også å legge deg til på msn.

Bare å ignorere igrunn.

Lenke til kommentar

Hadde ikke man offentliggjort e-mailen automatisk men heller hatt et "Send e-post"-system hadde altså problemene med spambots og msn-tull vært fjernet, akkurat som Snubbel foreslår.

Husker ikke om det var nøyaktig det, men var noe slikt som irriterte meg forige gang jeg brukte bruktmarkedet.

Lenke til kommentar
Nja, det er jo bare en liten omskriving av botten det, til å fylle ut "send epost"-saken istedenfor. Så det vil nok forhindre problemet litt- men ikke mye.

5766351[/snapback]

Ja, forsåvidt. Det er selvfølgelig ingen sak å skrive noe slikt, men det er vel likevel fortsatt mye mer avansert at den skal åpne en link på hver side og fylle ut og skrive inn, enn bare å snatche til seg e-mailer.

Kombinert kunne og vært et spamfilter, som hadde vært enkelt å implementere i en sånn "send e-post" løsning.

Sier ikke at all svindelforsøk og spam slutter av den grunn, men ingen grunn til å gjøre det så utrolig enkelt likevel :)

Lenke til kommentar
Nja, det er jo bare en liten omskriving av botten det, til å fylle ut "send epost"-saken istedenfor. Så det vil nok forhindre problemet litt- men ikke mye.

5766351[/snapback]

Har sett på flere sider som bruker bilder som epost adresse.

Altså epost adresse er skrevet inn i bilde slik at det ikke går ann å bruke det på noe måte med bot.

Lenke til kommentar

Hehe, jeg har fått tilsvarende mail på laptopen min som jeg har lagt ut. Men har også fått andre e-poster som helt åpenbart er svindelforsøk. Skjønner jo at ingen i de aktuelle landene er villig til å betale norsk pris pluss frakt for å få laptopen min når en tilsvarende koster det samme ny der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...