snubbel Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Jeg la ut en Qtek 8300 for salg her på Amobil i ettermiddag. Etter noen timer fikk jeg flere mailer av følgende karakter: Qtek 8300Hello, i will like to buy this item from you and Let me know the full specification and condition of the item and get back to me with the total cost of the item plus shipment via UPS or Normal Post to Nigeria. Hoping to read from you soon. Thanks Jeg skjønner selvsagt at dette ikke er noe man bør svare på, men jeg synes likevel det er viktig å si fra til dere andre som bruker Amobil sitt bruktmarked. Tips til Amobil må være å fjerne mail-adresser fra annonsene og kanskje erstatte dem med "klikk her" eller noe slikt? Noen andre som har opplevet det samme?? -snubbel PS: La denne under Operatører og Tjenester fordi det er en tjeneste fra Amobil. Om den heller skal ligge under Ris&Ros eller en annen kategori, håper jeg en moderator kan være grei og flytte tråden. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Be han betale på forskudd så sender du telefonen dit den skal, tenker han gir seg relativt fort da. Lenke til kommentar
snubbel Skrevet 16. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2006 Joda, det er klart at jeg kan kvitte meg med en enkeltperson. Men poenget her er vel mer å advare andre brukere av bruktmarkedet samt kanskje å få Amobil til å kamuflere kontaktinformasjon litt på nettsidene... :-) -snubbel Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Poenget er at du får en sjekk pålydende et beløp høyere enn det du egentlig skal ha og ber deg betale tilbake beløpet som overstiger det du skal ha. I ettertid viser det seg da at sjekken er falsk. Men det er da for sent hvis du allerede har tilbakebetalt overskytende beløp. Ørjan... Lenke til kommentar
snubbel Skrevet 16. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2006 Igjen, er klar over problemet og hvordan svindelen skjer. Har vært innom tilsvarende på Finn.no også. Grunnen til at jeg poster er... vel, les mitt forrige svar :-) -snubbel Lenke til kommentar
Gromit Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Jeg fikk et nigeria brev jeg også når jeg la ut. Ba de ryke til helvete med svindelforsøket sitt. Lenke til kommentar
BMP Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Jeg fikk et nigeria brev jeg også når jeg la ut. Ba de ryke til helvete med svindelforsøket sitt. 5765168[/snapback] HAHA! Dritbra! Slike folk liker vi! Lenke til kommentar
jh_ Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Lurer på hvorfor alle disse svindlerene har et felles kjennetegn; at de alle kommer fra nigeria Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 (endret) Hvorfor ikke bare godta, motta sjekk, finne ut at den er falsk, for så å konfrontere kjøper med dette ? Edit: Lokkemiddel. Endret 16. mars 2006 av Ozelot Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Er det ikke bare å si at man ikke godttar sjekk og la personen føre over til konto istedet? Lag da en ny konto som du ikke setter over ei krone på. Betaler vedkommende så er jo saken grei. Mener å ha vært innom en side hvor en mann stod fram med sine historier om hvordan han har lurt mange titalls nigeriasvindlere, noen som vet linken til den jeg tenker på? Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Da må du først høre med banken om du kan få lov til å gjøre det, slik at kontoen ikke blir trekt, og du må betale en masse til banken. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Denne skal i tilbakemeldinger til amobil - flyttes fra operatører og tjenester, som dette strengt tatt ikke har NOE med . Disse mailene kommer som følge av at spambots søker over hele bruktmarkedet og autosender mail. De forsøker også å legge deg til på msn. Bare å ignorere igrunn. Lenke til kommentar
genser Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Hadde ikke man offentliggjort e-mailen automatisk men heller hatt et "Send e-post"-system hadde altså problemene med spambots og msn-tull vært fjernet, akkurat som Snubbel foreslår. Husker ikke om det var nøyaktig det, men var noe slikt som irriterte meg forige gang jeg brukte bruktmarkedet. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Nja, det er jo bare en liten omskriving av botten det, til å fylle ut "send epost"-saken istedenfor. Så det vil nok forhindre problemet litt- men ikke mye. Lenke til kommentar
genser Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Nja, det er jo bare en liten omskriving av botten det, til å fylle ut "send epost"-saken istedenfor. Så det vil nok forhindre problemet litt- men ikke mye. 5766351[/snapback] Ja, forsåvidt. Det er selvfølgelig ingen sak å skrive noe slikt, men det er vel likevel fortsatt mye mer avansert at den skal åpne en link på hver side og fylle ut og skrive inn, enn bare å snatche til seg e-mailer. Kombinert kunne og vært et spamfilter, som hadde vært enkelt å implementere i en sånn "send e-post" løsning. Sier ikke at all svindelforsøk og spam slutter av den grunn, men ingen grunn til å gjøre det så utrolig enkelt likevel Lenke til kommentar
Mobilguiden666 Skrevet 20. mars 2006 Del Skrevet 20. mars 2006 LOL! Jeg har fått sikkert 20 stk av disse.....Alle etter å ha lagt ut på FINN.NO!! Jeg har svart alle " THANKS! pay in advance and i will send it... MVH FUCK OFF Norway" I tillegg har jeg sendt alle til Økokrim etter ønske fra FINN.NO Lenke til kommentar
jic Skrevet 20. mars 2006 Del Skrevet 20. mars 2006 Nja, det er jo bare en liten omskriving av botten det, til å fylle ut "send epost"-saken istedenfor. Så det vil nok forhindre problemet litt- men ikke mye. 5766351[/snapback] Har sett på flere sider som bruker bilder som epost adresse. Altså epost adresse er skrevet inn i bilde slik at det ikke går ann å bruke det på noe måte med bot. Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 20. mars 2006 Del Skrevet 20. mars 2006 F.eks et lokalt ISP firma her har god løsning. HDN (trykk på mail adressen deres nede på siden så ser dere hva jeg mener). Lenke til kommentar
jic Skrevet 20. mars 2006 Del Skrevet 20. mars 2006 F.eks et lokalt ISP firma her har god løsning.HDN (trykk på mail adressen deres nede på siden så ser dere hva jeg mener). 5782156[/snapback] Det var akkurat det jeg mente. Bruke slike bilder som epostadresse. Lenke til kommentar
bufodill Skrevet 20. mars 2006 Del Skrevet 20. mars 2006 Hehe, jeg har fått tilsvarende mail på laptopen min som jeg har lagt ut. Men har også fått andre e-poster som helt åpenbart er svindelforsøk. Skjønner jo at ingen i de aktuelle landene er villig til å betale norsk pris pluss frakt for å få laptopen min når en tilsvarende koster det samme ny der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå