rhymenocerous Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Hei! Jeg holder på å kode en side, men så finner jeg ut at hvis siden er OK ut i Opera, så bugger den i FireFox, og omvendt. Så jeg laget et lite phpscript, for å sjekke om nettleseren til brukeren er Opera, og hvis det stemmer så får den stilarket til Opera. (Jeg har laget et til Opera, og et til FF). Uansett... Jeg er ikke så veldig god i php at det gjør noe, så det dukket opp et lite problem. Hvis jeg bruker $_SERVER['HTTP_USER_AGENT']; så velger den jo nettleser. Og hvis jeg bruker opera da, så skriver den ut Opera/8.52 (Windows NT 5.1; U; en). Mitt spørsmål lyder som følger: Hvordan kan jeg sjekke om de første ordene i HTTP_USER_AGENT er Opera ? <html> <head> <?php //finner nettleser $nettleser = $_SERVER["HTTP_USER_AGENT"]; //Kjører testen //Hvis brukeren benytter Opera if ( $nettleser = Opera ) { echo "<link rel='stylesheet' href='stilOpera.css' type='text/css' />"; } //Hvis brukeren benytter noe annet enn Opera else { echo "<link rel='stylesheet' href='stil.css' type='text/css' />"; } ?> </head> <body> ... </body> </html> Tar sjansen på å takke på forhånd Lenke til kommentar
EirikO Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Selv bruker jeg denne: $info = $_SERVER['HTTP_USER_AGENT']; if(preg_match("/Firefox/", $info)) { $leser = "Firefox"; } elseif(preg_match("/Safari/", $info)) { $leser = "Safari"; } elseif(preg_match("/Opera/", $info)) { $leser = "Opera"; } elseif(preg_match("/MSIE/", $info)) { $leser = "Internet Explorer"; } else { $leser = "annet"; } Lenke til kommentar
trondes Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Ueland hadde en fin en her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...dpost&p=5758662 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå