Even. Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 (endret) Hei Kunne trengt litt CSS hjelp av noen. Driver å mekker meg en side, har klart å lage omrisset, logoen og menyen ved hjelp av margin og padding. Men får ikke til å lage til det der med innholdet og pollen. Prøver å stille marginen på det samme som menyen, men da blir bare siden helt forvridd. Noen som har noen forslag til hvordan jeg kan løse det? Endret 16. mars 2006 av EvoZ Lenke til kommentar
Runar Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 (endret) Kanskje en link til siden din hadde vært greit? http://www.w3schools.com/css/default.asp og http://htmldog.com/guides/cssbeginner/ Les litt der, og spør hvis det er noe du absolutt ikke forstår. Edit: Ser du lasta opp et bilde, men det hjelper ikke mye når vi ikke kan se på koden din. Har du lasta den opp på internett enda? Kan vi få en link? Endret 16. mars 2006 av Gyn3r Lenke til kommentar
Even. Skrevet 16. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2006 (endret) Har lagt opp et bilde Link til siden i signaturen Style.css body { background: url(imgs/backcolor.png); text-align: center; font-family: Verdana, Geneva, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 11px; color: #AC3000; height: 100%; } /*DESIGNOPPSETTET PÅ INDEX*/ #wrap { background: url(imgs/bg.png) repeat-y; width: 711px; } #top { background: url(imgs/top.png) top; overflow: hidden; height: 23px; } #logo { background: url(imgs/logo.png); background-repeat: no-repeat; height: 44px; margin-top: 15px; margin-left: 25px; } #meny { height: 12px; margin-top: 20px; font-family: Verdana, Geneva, Arial, Helvetica, sans-serif; margin-left: 25px; } /*MOUSEOVER PÅ MENYEN*/ a.imageLink { display:block; background:url(imgs/buttons/hovedsiden.png) top no-repeat; width:76px; height:19px; text-decoration:none; float: left; margin-right: 10px; } a.imageLink:hover { background-position:bottom; } a.imageLink span { visibility:hidden; } a.imageLink2 { display:block; background:url(imgs/buttons/linker.png) top no-repeat; width:40px; height:19px; text-decoration:none; float: left; margin-right: 10px; } a.imageLink2:hover { background-position:bottom; } a.imageLink2 span { visibility:hidden; } a.imageLink3 { display:block; background:url(imgs/buttons/bilder.png) top no-repeat; width:39px; height:19px; text-decoration:none; float: left; margin-right: 10px; } a.imageLink3:hover { background-position:bottom; } a.imageLink3 span { visibility:hidden; } a.imageLink4 { display:block; background:url(imgs/buttons/meg.png) top no-repeat; width:26px; height:19px; text-decoration:none; float: left; margin-right: 10px; } a.imageLink4:hover { background-position:bottom; } a.imageLink4 span { visibility:hidden; } a.imageLink5 { display:block; background:url(imgs/buttons/annet.png) top no-repeat; width:40px; height:19px; text-decoration:none; float: left; margin-right: 10px; } a.imageLink5:hover { background-position:bottom; } a.imageLink5 span { visibility:hidden; } a.imageLink6 { display:block; background:url(imgs/buttons/kontaktmeg.png) top no-repeat; width:84px; height:19px; text-decoration:none; float: left; margin-right: 10px; } a.imageLink6:hover { background-position:bottom; } a.imageLink6 span { visibility:hidden; } /*DESIGNOPPSETTET PÅ INCLUDEFELTET*/ #kolonnewrap { width: 661px; } #hovedkolonne { background: url(imgs/hovedbg.png) top center no-repeat; float: left; width: 411px; padding-top: 20px; text-align: center margin-left: 12px; } #kolonne { background: url(imgs/collumbg.png) top no-repeat; width: 178px; text-align: left; padding-top: 20px; } /*FORMATERING PÅ SKRIFT*/ .overskrift { font-family: Verdana, Geneva, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 11px; color: #AC3000; font-weight: bold; } Index.php <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd"> <html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml"> <head> <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" /> <title>EvenTob</title> <link href="style.css" rel="stylesheet" type="text/css" /> </head> <body> <div id="wrap"> <div id="top"></div> <div id="logo"></div> <div id="meny"> <a href="#" class="imageLink"></a> <a href="#" class="imageLink2"></a> <a href="#" class="imageLink3"></a> <a href="#" class="imageLink4"></a> <a href="#" class="imageLink5"></a> <a href="#" class="imageLink6"></a></div> <div id="kolonnewrap"> <div id="hovedkolonne"> <p><?php /*** KONFIGURASJON ***/ $default = "hovedsiden"; // fila som skal inkluderes hvis variabelen er tom. $directory = "include"; // mappa filene dine ligger i. $extension = "php"; // filendingen på filene dine. /*** SCRIPTET STARTER HER ***************************************************/ /*** (ikke gjør endringer med mindre du vet hva du gjør! =) *****************/ $page = $_GET['page']; // for å hindre at det inkluderes fra uønskede plasser (stopper hackerne) if (preg_match('/(http:\/\/|^\/|\.+?\/)/', $page)) echo "I'll h4x yuo!!1"; elseif (!empty($page)) // sjekke at variabelen ikke er tom. { if (file_exists("$directory/$page.$extension")) // sjekke om fila eksisterer. include("$directory/$page.$extension"); // inkluder fila. else // hvis ikke, echo "<h1>Error 404</h1>\n<p>Finner ikke siden!</p>\n"; // skriv en feilmelding. } else // eller, include("$directory/$default.$extension"); // inkluder fila som definert som $default. ?> </div> <div id="kolonne"> <p>Her vil det komme poll</p> </div> </div> </div> </body> </html> Hvis du ser i cssfilen har jeg en padding på 50px på hovedkollonne, men kun 25 i margin på menyen. Bruker jeg margin på hovedkollonen mister jeg mye av bakgrunnen. Har lest mange slike guider og innføringer i css, men klarer ikke å se hva jeg har gjort feil. Endret 16. mars 2006 av EvoZ Lenke til kommentar
Even. Skrevet 16. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2006 Nå løste det seg Lærete en del av den siste linken du ga meg. Takk Siden er langt fra ferdig, har en del koding igjen, men nå går det ganske knirkefritt. Siden som ligger oppe nå er sennepsfarget, men skal lage den rød tenkte jeg, eller kanskje lage en slik designvelger Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå