cwerner Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Skal ha tentamen imorgen i norsk, og tenkte jeg skulle skrive om global oppvarming. Global oppvarming er såklart at jorda vår blir varmere, og isen smelter og alt det der. men i filmen the day after tomorrow så fører den globale oppvarmingen til en ny istid. så det jeg lurer på er om det faktisk kan skje? at det blir så varmt at det blir kaldt igjen... noen som kan gi meg ett fornuftig svar? Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 rask teori som vanker der ute Polene smelter pga global oppvarming Dette fører til at golfstrømmen stopper opp som igjen kan føre til istid i de nordlige områdene Det betyr at det blir enda kaldere her hjemme. Lenke til kommentar
Plomma2 Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 rask teori som vanker der ute Polene smelter pga global oppvarming Dette fører til at golfstrømmen stopper opp som igjen kan føre til istid i de nordlige områdene Det betyr at det blir enda kaldere her hjemme. 5764659[/snapback] Pfft.. Vi fyrer litt ekstra. Tror ikke vi merker store forskjellen fra dagens tempratur, for i år er det kaldt. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 med tanke på at Norge da vil være dekket av et 100 meter islag tipper jeg du skal fyre hardt.... Om da denne teorien viser seg sann . Lenke til kommentar
Kebab GUD Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 men det skjer ikke å vår levetid .. det er snakk om hundrevis av år .. men vi vil merke det i vår levetid.. Lenke til kommentar
haarod Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Denne hører vel hjemme i skolekategorien? OT: Teoretisk sett kan vi få en ny istid fordi man regner med at noen områder vil bli kaldere, mens noen blir varmere. Det er bare snakk om noen få grader, men vi vet at gjennomsnittstemperaturen under istiden bare var noen få celsius under det som er gjennomsnittstempen i dag. Det vil si at det ikke er mange gradene som skal til, men det var da og det er flere faktorer enn celsius som spiller inn. Lenke til kommentar
Akira Kurosawa Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Skal mennesker ta en stor del av skylden for den globale oppvarmingen? Eller er dette noe som bare skjer fra et århundre til et annet. Lenke til kommentar
Shikaru Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Det jeg hørte er noe lignende det oivind_dahle sa, men at den ikke stopper, men snur litt så den strømmer andre veien elns. Lenke til kommentar
Krillekongen Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Det trodde de i The Day After Tomorrow og Men jeg skal ikke basere mine meninger på en film. Selv tror jeg at når vi blir godt voksne så merker vi følgene av "drivhuseffekten", global oppvarming, osv. For min del håper jeg forskerne finner opp et nytt revolusjonerende drivstoff eller noe lignende, som skaper mindre forurensing elns.. Lenke til kommentar
likferd Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Skal mennesker ta en stor del av skylden for den globale oppvarmingen?Eller er dette noe som bare skjer fra et århundre til et annet. 5765340[/snapback] Å skylde eventuelle istider på mennesker er vel å ta litt hardt i. Naturlige istider har vært, og kommer til å skje, uavhengig av menneskelig påvirkning. Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Bare en teori. Viss nå Bin Laden ser The day after tomorrow og bestemmer seg for å fyre av bomber/atombomber på/i polene. Og hvor strømmen gjør sine forandring, fra lavt gående vann til den returnerer og dumper masse salt et sted det ikke burde dumpes... kan det skje fortere dåh? Lenke til kommentar
Krillekongen Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Men mennesker har vært med på å framskynde (er det et ord?) denne naturlige prosessen, ved å "speede" opp den naturlige gangen, eller..? Lenke til kommentar
haarod Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Skal mennesker ta en stor del av skylden for den globale oppvarmingen?Eller er dette noe som bare skjer fra et århundre til et annet. 5765340[/snapback] Den globale oppvarmingen skyldes jo et økt utslipp av CO2 (blant flere ting, en annen av drivhusgassene slippes jo ut fra kuer i store mengder). Det økte utslippet stammer hovedsakelig fra industri og diverse trafikk. I tillegg til dette har jo menneskene også kuttet kraftig ned på trebestanden. Regnskogen hugges jo ned i rasende fart også i dag. Trær "spiser" jo CO2 og slipper ut oksygen. Mennesker er dumme Lenke til kommentar
likferd Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Forskerene mener det har vært naturlige store temperatursvingninger lenge før industritiden. Blant annet rundt år 1000 skal det ha vært omtrent like varmt som nå, så kom en kuldeperiode rundt 1600 tallet, før temperaturen steg igjen. http://en.wikipedia.org/wiki/Image:2000_Ye..._Comparison.png Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 Det trodde de i The Day After Tomorrow og Men jeg skal ikke basere mine meninger på en film. 5765379[/snapback] Bra, for den filmen er sterkt overdrevet. Som det ble sagt tidligere, slike endringer tar hundrevis av år. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå