Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kreft fra sol?!

Leasch

Anbefalte innlegg

Hallo! Etter å ha lest masse stoff på nettet og ha hørt masse skumle historier om "hva kan skje med kroppen etter man har sola seg" Så jeg spekulerer på om det går ann å få kreft fra sol eller ikke?? Har solarium hjemme jeg og sola meg 2-3 ganger i uka, kan noe gå galt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig synes jeg kreftfaren er blåst litt for mye opp. Menneskeheten har jo overlevd i mange mange tusen år uten at det har blitt skrevet om noen liknende sykdommer i historiebøkene. Hvorfor skal det da plutselig regne krefter fra himmelen og "smitte" halvparten akkurat i det 20. og 21. århundre?

Lenke til kommentar

Sol kan gi kreft. Ikke å spøke med. Men her i nord er vi også avhengig av sol som danner d-vitamin gjennom huden. Sol er med andre ord både bra og skadelig. Vår hud er ikke tilpasset solens styrke i syden - og trenger ekstra beskyttelse. Solsenger m.m. kan ha mye av den skadelige strålingen. Forsiktighet og kort eksponering er det beste. Husk også at de skadelige strålene trenger gjennom skydekke og reflekteres fra sjø og snø.

Lenke til kommentar
Grunn? Tja, kan "Fortynnet Ozonlag grunnet vesentlig økt mennesklig aktivitet de siste 200 åra" være en?..

5765470[/snapback]

Heller at folk ikke reiste til syden for å dra seg på stranda i ukesvis, og heller ikke misbrukte solarium osv for mange hundre år siden..

Lenke til kommentar
Personlig synes jeg kreftfaren er blåst litt for mye opp. Menneskeheten har jo overlevd i mange mange tusen år uten at det har blitt skrevet om noen liknende sykdommer i historiebøkene. Hvorfor skal det da plutselig regne krefter fra himmelen og "smitte" halvparten akkurat i det 20. og 21. århundre?

5765461[/snapback]

Kanskje forrdi det var først i det 20. århundre nordmenn begynte å sjokksole seg for å bli brune eller fordi middelalderens heksemenn ikke visste hva hudkreft var og da skrev de naturligvis ikke om det i skriftene sine.

Hvert år får 10 000 nordmenn basalcellekreft og 1000 får føflekkreft av disse 1000 dør 200. Det finnes også andre former for hudkreft som skyldes soling.

Lenke til kommentar

5765461[/snapback]

Sannsynligvis fordi folk ikke levde særlig lengre, eller overlevde det som vi i dag tar for gitt, dvs forkjølelse, influensa osv.. ;)

Alt er farlig i for store mengder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...