Gå til innhold

Utfordring: Dine favoritter på min iPod

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er desverre rett. Sanger som utgjør mer enn en viss andel av et albums totale lengde kan man ikke kjøpe løst på iTunes. (Tror jeg, det virker ikke som det er en absolutt minuttgrense, det varierer tilsynelatende.)

iTunes tar typisk 80 kroner for et album og 8 kroner pr. låt. Hvis albumet bare har tre låter på 15 minutter hver så ville man kunne kjøpe albumet for 24 kroner istedet for 80 ved å kjøpe sangene enkeltvis. Det har antagelig ikke Apple noe imot, men jeg tipper at regelen er slik for å få matematikken til å gå opp i Apples avtaler med plateselskapene.

Jeg kommer tilbake til alle nye forslag etterhvert.

Geir :)

Lenke til kommentar
Er ikke heeelt sikker på hvordan forholdet er mellom deg og metall. I dag har jeg valgt Entering Eternety av Falconer på albumet av samme navn :) Den er ikke like "rå" som resten av sangene deres. Den er mer rolig, i den grad man kan kalle metall rolig :wee:

Beklager, men skal man klare å prakke å meg noe metall idag skal det være helt spesielt. Dette var for ordinært. Men takk for forslaget. :cool:

Dette liker du sikkert jo sikkert ikke, men men

Shining - In The Kingdom Of Kitsch You Will Be A Monster (norsk band med ganske sær musikk men jeg digger det til en viss grad.)

Sært ja, det var det. Ikke min greie er jeg redd. Takk for forslaget. :cool:

Kva med å gi tidenes norske band Motorpsycho ein sjangse med Suite: Little Lucid Moments, eit 21minutt langt stykke øyregodt frå siste plata deira ved (nesten) same namn.

Her er det berre å skru opp og setje seg ned i godstolen med kaffikoppen. Herleg.

Som diskutert over, den er for lang til at iTunes selger den løst. Og å kjøpe hele albumet blir for mye av det gode for denne trådens formål...

Artist: Spice

Album: Never let you down again

Spor: The Moderator

Fant ikke den på iTunes...

Järnspöken - Kent

En av Kents fineste sanger. Utrolig følelse og vakker tekst.

Den kjøpte jeg! :thumbup:

Kanskje City and Colour faller i smak?

Kan anbefale Comin' Home, Confessions (Liveklipp) og What Makes A Man?

Herlig og rolig akustisk musikk man kan slappe av med til en ellers travel hverdag! :)

Kjøpte Comin' Home. iTunes hadde flere versjoner av den, jeg valgte den fra Sometimes. :thumbup:

Vær ellers snille å bare foreslå en sang pr. post. Da blir dere nødt til å tenke litt ekstra på hvilken sang dere liker aller, aller best... :)

Staind - Outside

Fet sang... Rolig rock

Den ga jeg en sjanse! :thumbup:

Bliss N Eso - Bullet And A Target (Acoustic Version)

Hip hop dette da :)

Er fra albumet deres som heter Flying Colors, bra album. Anbefaler egentlig hele albumet :)

Er ikke sann gangsthashit hip hop der de eneste ordene er fuck, pussy og ass.

Bra musikk dette også, minner om tekstene til Cunninlynguists :)

Er ikke helt min greie, hip hop. Men det var noe med den, så jeg ga den en sjanse. Så får vi se om den står seg etter noen gjennomlyttinger. :thumbup:

På tide å trekke frem en gammel helt (igjen):

Jackson Browne, med Your Bright Baby Blues fra albumet The Pretender.

En aldeles nydelig låt med en av Brownes beste tekster og utsøkt slide fra Lowell George.

Jeg kjøpte The Pretender den gangen den kom ut. (Midten av 70-tallet.) Den ble rimelig "utspilt". (Den gangen var det vinylplater, og de ble fysisk slitt av mange runder under stiften.) Har den på CD idag. :cool:

En til med det samme, jeg gjenoppdager klassikere i samlinga (meget trivelig tidtrøyte på en ellers ordinær og blek mandagskveld):

The Blue Nile, låta Tomorrow Morning fra albumet Peace at Last.

Et sørgelig underkjent skotsk band med en overjordisk vokal fra Paul Buchanan.

Den kjøpte jeg. :thumbup:

Kva med å gi tidenes norske band Motorpsycho ein sjangse med Suite: Little Lucid Moments, eit 21minutt langt stykke øyregodt frå siste plata deira ved (nesten) same namn.

Her er det berre å skru opp og setje seg ned i godstolen med kaffikoppen. Herleg.

Den er vel kanskje litt lang. "The Other Fool" er vel å foretrekke da.

Den er for lang den også... :p

Ulver var før et folk/blackmetal band, men nå i de nye tider har de begynt å lage industrial metal og elektronisk musikk.

er en sang som er hentet fra skiva Perdition City og er en helt utrolig bra låt! Den er litt sær, men kommer man seg inn i den slags musikk er det ingen vei ut igjen, det er rett og slett genialt!

Den nådde ikke helt opp. Instrumentaler sliter nok generelt litt i denne tråden. Takk for forslaget. :cool:

Som alltid: Flere forslag mottas med takk!

Lenke til kommentar

Husker ikke om jeg har foreslått noe av PJ Harvey før (og heller ikke om du har noe spesielt forhold til denne artisten), men en sang som har gått litt på repeat inne i hodet i det siste er Angelene, fra det undervurderte albumet Is This Desire?

Jeg kan sikkert argumentere med at den er melankolsk, vakker og på alle vis fin, men du kan nå bare høre litt på den, så finner du fort ut om det er din tekopp :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

The Frames er et indie/alternative band som spiller rolig og avslappende musikk. Jeg håper du liker denne sangen.

Det er jo fyren fra Once!

Jeg oppdaget nylig et band fra California som heter Iglu & Hartly. Veldig fengende og ganske unik musikk, etter min mening. Det er en slags kryssning mellom hip-hop og rock + en haug med andre sjangre (ikke tenk Limp Bizkit). Har ganske tungt for å velge ut en definitiv favoritt fra albumet "And Then Boom" som spilles i loop hos meg for tida, men siden jeg tidligere har refset folk som bare slenger ut forslag, foreslår jeg "In This City" som var den første sangen jeg hørte og som er den mest spilte i følge last.fm.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Anbefaler Cloud Cult - The will of a Volcano fra albumet Feel Good Ghosts.

Litt usikker om denne blir litt for "bråkete" for deg. I så fall er vel kanskje 3 øverste under Cloud Cult i iTunes Store noe for deg? :)

De har mye bra, men også en del som for min del blir litt for spesielt. Men. Den jeg anbefaler er "The will of a Volcano" :)

Cloud Cult har forresten laget kjenningsmelodien til bloggen The Sneeze, om du kjenner til den :)

Lenke til kommentar
Ser du har lite Muse, anbefaler hele Absolution albumet, med Hysteria, Butterflies & Hurricanes, The Small Print og Thoughts Of A Dying Atheist i spissen ;)

Jeg ser du tydligvis ikke har lest førsteposten før du postet. Siterer trådstarter under:

Derfor denne utfordringen: Jeg vil at dere skal poste deres absolutte favorittlåter her i tråden, slik at jeg kan sjekke dem ut. Kanskje noen av dem blir mine favoritter også. For at det skal fungere må vi ha noen regler:

1. Forslagene må være enkeltstående melodier, ikke hele CD'er, og ikke "alt av Coldplay". Det skal være låter dere synes fortjener terningkast 6. (Husk å nevne både låt og artist.)

2. Bare ett forslag pr. post. Forslaget må beskrive musikkstilen og gjerne hvorfor dere synes akkurat den låta er så fantastisk.

3. Sangene bør være tilgjengelig på iTunes (eller tilsvarende). Jeg driver ikke med kopiering eller nedlasting, og har hverken tid til å løpe på Platon for å høre på låtene, eller råd til kjøpe hele CD'er for å sjekke ut en låt. 8 kroner på iTunes kan jeg spandere hvis smakebiten høres fristende ut. Og gir den mersmak kan CD'en fort havne på handlelista.

Lenke til kommentar
Knives Out - Radiohead

Nydelig sang. Utrolig driv, får deg til å slappe av, men allikevel ikke. Vanskelig å forklare følelsen jeg får av sangen.

Nydelig er den, i alle fall.

Glad i Radiohead, selv om jeg ikke har så mye av dem i hylla. Denne nådde ikke helt opp, desverre. Takk for forslaget. :cool:

The Frames er et indie/alternative band som spiller rolig og avslappende musikk. Jeg håper du liker denne sangen.

Den kjøpte jeg! :thumbup:

Radiohead - Knives Out støttes!

Har også en Radiohead-låt til deg. "Subterranean Homesick Alien" - OK Computer's lille perle. Herlig klang, ypperlig til bilkjøring!

Ok Computer har jeg alt. Takk for forslaget. :cool:

Tim Williams - Tape Your Head

Rolig og fin

De hadde en del Tim Williams på iTunes, men ikke den låta. Det hørtes ellers ut som en låt jeg kunne kjøpt, utfra YouTube-klippene. Takk for forslaget. :cool:

Husker ikke om jeg har foreslått noe av PJ Harvey før (og heller ikke om du har noe spesielt forhold til denne artisten), men en sang som har gått litt på repeat inne i hodet i det siste er Angelene, fra det undervurderte albumet Is This Desire?

Jeg kan sikkert argumentere med at den er melankolsk, vakker og på alle vis fin, men du kan nå bare høre litt på den, så finner du fort ut om det er din tekopp :)

Ikke helt nei. Det er andre PJ Harvey låter jeg har hørt som treffer bedre. Takk for forslaget. :cool:

Den Osynlige Mannen - Kent

Nok en knallåt fra Kent! Gled deg, les teksten, gråt i stillhet. :love:

Har liksom en følelse av at denne har blitt foreslått før. Men jeg har uansett ikke kjøpt den før. Det gjorde jeg nå. :thumbup:

Fantastisk fin sang. Sett deg godt ned i sofaen og NYT!

Det var to versjoner på plata. Begge var i grunne fine, men jeg nøyde meg med å kjøpe en av dem. :thumbup:

Eagles of death metal - I gotta feeling (just nineteen)

Hærlig befriende rock med bl.a. Josh Homme fra QOTSA på trommer.

Det er kjekt at noen fortsatt kjemper for at jeg skal kjøpe slik musikk. Men desverre, det lyktes ikke denne gangen heller. Takk for forslaget. :cool:

Jeg oppdaget nylig et band fra California som heter Iglu & Hartly. Veldig fengende og ganske unik musikk, etter min mening. Det er en slags kryssning mellom hip-hop og rock + en haug med andre sjangre (ikke tenk Limp Bizkit). Har ganske tungt for å velge ut en definitiv favoritt fra albumet "And Then Boom" som spilles i loop hos meg for tida, men siden jeg tidligere har refset folk som bare slenger ut forslag, foreslår jeg "In This City" som var den første sangen jeg hørte og som er den mest spilte i følge last.fm.

Fengende musikk, men ikke helt min greie, desverre. Takk for forslaget. :cool:

Dagens (nattens egentlig) anbefaling er "When Doves Cry" fra Prince & The Revolution sitt fantastiske album "Purple Rain". Albumet er nok et av tidenes beste. Egentlig bør hele plata anskaffes, med mindre du har det allerede. ;)

Jeg så filmen og kjøpte plata den gangen den kom ut, altså i 1984. Og ja, det er en av tidenes beste album. Det samme kan man ikke si om filmen, selv om jeg synes den var underholdende nok den gangen. Takk for påminnelsen. :cool:

Anbefaler Cloud Cult - The will of a Volcano fra albumet Feel Good Ghosts.

Litt usikker om denne blir litt for "bråkete" for deg. I så fall er vel kanskje 3 øverste under Cloud Cult i iTunes Store noe for deg? :) De har mye bra, men også en del som for min del blir litt for spesielt. Men. Den jeg anbefaler er "The will of a Volcano" :)

Fikk liksom ikke det rette inntrykket av smakebiten på iTunes, og fant den ikke på YouTube. Så jeg tror jeg står over. Det er lov å komme med en annen låt av bandet hvis du tror den funker bedre. Takk for forslaget. :cool:

Beirut - postcards from Italy

Det var egentlig litt for sært, etter smakebiten å dømme. Så derfor kjøpte jeg den. :thumbup:

Muse - Thoughts Of A Dying Atheist

Hør selv her :)

Muse er en gjenganger her, og jeg har kjøpt flere av dem. Denne nådde desverre ikke helt opp. Takk for forslaget. :cool:

Så noen klipp fra Britain's Got Talent og oppdaget Mint Royale. Prøv låta "The Effect on Me"!

Den kjøpte jeg, mest fordi vokalen var fascinerende. :thumbup:

Takk som alltid for alle forslag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...