Coa Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Rage Against the Machine - Killing in the name Billy Bragg - A new England Flogging Molly - Drunken Lullabies Lenke til kommentar
Darkbuster Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 1. Forslagene må være enkeltstående melodier, ikke hele CD'er, og ikke "alt av Coldplay". Det skal være låter dere synes fortjener terningkast 6. (Husk å nevne både låt og artist.) 2. Bare ett forslag pr. post. Forslaget må beskrive musikkstilen og gjerne hvorfor dere synes akkurat den låta er så fantastisk. Altså, du skal bare nevne en sang. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 (endret) At vi kan poste bare en låt av gangen er det som gjør denne tråden så suveren, fordi man tvinges da til å tenke seg grundig om, også blir det en ekstra spore at hvis man tenker seg så grundig om og låten likevel ikke fenger så tar man seg enda en runde rundt en platesamling som man når man nå er tvunget til å virkelig granske den enda en gang, kan oppleve å oppdage glemte eller faktisk uoppdagede "perler" i. Jeg har gjenoppdaget min egen platesamling i løpet av den tiden jeg har besøkt denne tråden. Så til business! Fluke var riktig så spiselige en god stund på nittitallet, og derfor tror jeg låten; "Slowmotion" kan passe som en oppsummering av et band som var riktig så talentfulle i begynnelsen av det tiåret, og likevel stoppet utviklingen av bandet med platen; "Six wheels on my wagon" Kan være at tidlig nittitall lignet mistenkelig på sent sekstitall, og når bivirkningene av all denne syren gjorde seg gjeldende, så forsvant også kreativiteten!? Denne låten er deilig melankolsk, og benytter nennsomme instrumenteringer og en meget habil vokal. Legg så til at musikken ble skapt før teckno-hippiene tok helt av og fant ut at grøfta er et vakkert sted! Smakebit av låten Endret 19. juni 2008 av Bruker-95147 Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 Wilco - Walken Gladlåt av ypperste klasse fra alt-country bandet Wilco. Lenke til kommentar
mesha Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 (endret) Band of horses - No ones gonna love you Har mye annet bra også, men valgte denne fordi den er bare nydelig, rett og slett! Endret 20. juni 2008 av mesha Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 21. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2008 Jøss! Masse nye forslag siden sist. Da tar vi en runde gjennom forslagsbunken. Som vanlig splittet over flere poster, siden forumet bare tillater 10 sitater pr. post. The Wings - OdenigboHerlig nigeriansk psykedelisk afro-rock fra 70-tallet en gang. Er å finne på den nylig utgitte samleren Nigeria Rock Special: Psychedelic Afro-Rock & Fuzz Funk in 1970’s Nigeria som forsåvidt anbefales i sin helhet. Så vidt jeg vet så skal denne være tilgjengelig på iTunes Store. Den kjøpte jeg. Architecture in Helsinki - Hold Music.Indiepop med litt elektronika. Herlige saker. Hmmm. Litt Bowie-takter over den. Morsomt, men nådde ikke helt opp. Rett og slett en låt jeg tror hadde hatt kort levetid, basert på smakebiten. Hvis du virkelig vil utvide horisontene dine kan jeg foreslå litt fransk electro.Sjekk ut Justice - Phantom pt. 2, fra albumet † (populært kalt "cross"). Electro er vel tradisjonellt sett ikke noe en hører veldig mye på til vanlig (egner seg kanskje bedre til klubber osv) men Justice er ett av de store unntakene. Nyt! Er nok ikke min greie, er jeg redd. Men takk for forslaget. Eller "Valentine" fra samme album. Fantastisk avslappende låt. Uten den irriterende knitringen hadde den stilt sterkere... Kan anbefale følgende låt:Tryo - Serre-moi Herlig musikk fra Frankrike. Ligger også ute på Youtube, men du bør også sjekke ut "La première fois" fra samme band: Kjøpte den første. Den andre falt for en-sangsregelen og ble ikke vurdert. 1 sang per post.. Hmm, vell Snow Patrol - Chasing Cars, om ikke jeg eller andre har foreslått den før. Den kjøpte jeg også. Denne typen musikk har denne tråden lært meg å sette pris på. Om du likar litt roleg popjazz i blant, så gå for singlen Be still my heart av Silje Nergaard. Alt stemmer på denne singlen; Siljes fløyelsmjuke og litt barnlege stemme, Vespestads prikkfrie tromming og ikkje minst Tord Gustavsen på piano/flygel. Jeg liker å tro at jeg ikke er så sjangerfiksert, gode låter er gode låter. Spennvidden i de forslagene jeg har takket ja til i denne tråden sier forhåpentlig litt om det. Så er det selvsagt noen sjangere der arrangementene står i veien for låten, i mine ører, eller der arrangementene erstatter låten (les mangelen på sterk melodi). Uansett, jeg ga denne en sjanse, selv om smakebiten antyder at melodien er litt dusinvare. Så får vi se om den står seg gjennom noen gjennomlyttinger. Henger meg på ska-bølgen:Mad Caddies - Just One More Tittelkuttet fra plata med samme navn ( for en forklaring..). Litt punk og litt ska og litt spanskinspirert touch. Kos. Liker ska, men den ble litt for anonym. Men takk for forslaget. Har selvsagt ikke lest gjennom alle åtti sidene, men må den finnes på iTunes? Og kan vi bare nevne én sang hver? Det er vanskelig å bestemme seg for kun en, så jeg slenger med tre stk. Har selvsagt link til alle på YouTube. Korte svar: Nei, låten må ikke finnes på iTunes, men den må være tilgjengelig et sted jeg kan få tak i den. Jeg har ikke tid til å lete, så finner jeg den ikke på iTunes så gir jeg meg der. Men finnes den et annet sted så går det jo an å si fra hvor. Bare husk at jeg ikke piratkopierer (hvorfor kan vi diskutere et annet sted), og linker til slikt er heller ikke lov på forumet. Youtubelinker er greit som smakebiter, men jeg er ute etter musikk jeg kan laste ned på PC'en og på iPod'en, så musikken må finnes tilgjengelig i annet format. Og ja, det er bare tillatt med ett forslag pr. post. Hvorfor har Pencilcase beskrevet greit noen poster lenger opp. Derimot er det lov å lage flere poster med en i hver, dog ikke å omgå regelen ved å lage flere poster på rad. Men du må gjerne poste en i dag og en annen i morgen... Jeg kan anbefale deg en sang kalt "Hey Momma" fra et nyoppstartet band som heter Kay Kay and His Weathered Underground. Her blandes britpoppens tilgjengelighet med eldgammel tradjazz, reggaerytmer og alt mulig rart. Sjekk den ut! Den kjøpte jeg. Da var vi kommet til 10. Fortsetter i neste post. Geir Lenke til kommentar
Khalifen Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 Siden "La Première Fois" falt vekk pga. regelen så vil jeg snike inn den her nå. Fantastisk sang av Tryo med Les Ogres de Barback. Gitar, piano, cello, fiolin, trekkspill og en hel rekke fantastiske sangere. Nydelig sang. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 21. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2008 Howl - Higher Class Of Lush, og låten "nineteenseventyfive". Knall søttistemning med syrepønka og rett frem rock&roll. Den fant jeg ikke på iTunes desverre. Helt sikkert foreslått før men;Creed - One Last Breath Nickelback style - rock. Fantastisk sang! Absolutt blant mine favoritter. Den kjøpte jeg! Siden jeg ikke får lov å anbefale Dave Matthews Band i sin helhet, syns jeg du skal begynne med:Dave Matthews Band - Cry Freedom Jeg har fått en del DMB-forslag tidligere, og kjøpt noen. Denne nådde ikke helt opp. Men takk for forslaget. Arcade Fire - Neighborhood #1 (Tunnels)Nydelig sang, en av de beste indie-sangene jeg vet om. Junior har CD'en, så da kan jeg få hørt på den i sin helhet, og resten av plata også. Nå er det ganske trolig at denne er nevnt før, men jeg tar sjansen:Ryan Adams (med Dronning Emmylou Harris) Come Pick Me Up fra det aldeles strålende albumet Heartbraker Fantastisk låt, fantastisk tekst, fantastisk album Den står egentlig på listen over CD'er jeg skulle kjøpe, siden PelsJakob foreslo My Sweet Carolina tidligere i tråden. Har ikke riktig kommet så langt ennå, men skal til byen senere idag, så da kanskje jeg finner den på Platekompaniet. Vet ikke om den har blitt postet tidligereThe Shins - New Slang Går aldri lei den sangen =) The Shins har blitt foreslått tidligere i tråden, og jeg har kjøpt et par av dem. Høres ut som en trivelig låt dette, men ikke riktig nok til å kjøpe den. Takk for forslaget. Dagens gladnyhet!"Skrot", av Nullskattesnylterne sitter som ei kule. Tror dette blir en gjenganger på egen mp3-spiller. Den kjøper jeg. Jeg har det med å måle alt nyere norsk mot Dum Dum, men det kan jo komme annet godt fra de trakter også. (Og så var min egen bandtid samtidig med Kjøtt, Depress, The Aller Værste med flere, så det er selvsagt gull-epoken for meg.) Gorillaz - November Has Come fra albumet "Demon Days". Den er bare perfekt, spessielt for meg som liker litt alternativ musikk. Og om du har tid så gjør du deg selv en tjeneste med å sjekke ut Looptroop evt. Looptroop rockers. Var litt usikker på denne, men kjøpte den så får vi se om den står seg gjennom hele låta. Siden Primus' funk-rock tydeligvis falt i smak, så kan kanskje Marcus Millers jazz-funk være noe. Det er vanskelig å anbefale kun én sang, men hvis jeg absolutt må, så tror jeg det må bli: Bruce Lee fra albumet Silver Rain (2005). Marcus Miller kan absolutt være noe, men denne nådde ikke helt opp. Bassriffs gjennom en hel låt er ikke alltid like spennende, uansett hvor dyktig han er. Men takk for forslaget. Herlig, stemningsfull låt av det danske bandet Mew. Låten er fra skiva Frengers. Mew er en av gjengangerne i denne tråden. Jeg har kjøpt tre stykker hittil tror jeg. Denne nådde ikke helt opp. kravene blir da også litt strengere etterhvert, siden ideen med tråden er å finne nye musikk, og da kan jeg ikke fylle opp iPoden med samme bandet hele tide. Litt penger koster det jo også. Men takk for forslaget. Det var 10 til, og vi må visst lage ennå en post. Geir Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 21. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2008 Enig, så enig Kan vel også nevne Comforting Sounds med det samme. Vakker låt. Men høres ut som mye annet i sjangeren. Rett og slett ikke spesiell nok til å forsvare ennå en låt av Mew. Takk for forslaget. Metallica's S&M dobbelt-album fra '99 anbefales på det sterkeste.. Blir litt vanskelig å få innblikk i sangene ettersom det er Live CD med symfoniorkester, derfor er det lange introer/applaus før sangene Min favoritt for øyeblikket (skifter ofte ;p) er No Leaf Clover. Men alle sangene er dritgode. Metallica blir foreslått fra tid til annen, men v eb eller annen grunn har ikke iTunes rettighetene til deres plater. Om det er bandet eller plateselskapet deres som ikke vil vet jeg ikke. Nå er jeg ikke noen stor Metallica-fan, men om noen har en annen (lovlig) kilde til musikken deres er det selvsagt lov å prøve seg. Jeg vil anbefale As Steady As She Goes av The Raconteurs. Vokalisten er den samme som i White Stripes (Jack White). Om du liker sånn musikk er det abolutt verdt å sjekke ut (eller: det er uansett verdt å sjekke ut )Edit. Liten trykkleif Den kjøpte jeg. Tenker jeg skal foreslå Real ones - Lonesome town. Fet indie/folkrock, langt unna hva jeg vanligvis hører på, men fett fett. Har av en eller annen grunn ikke hørt mye på Real Ones. Men kjøpte denne, så får vi se. Den var i hvertfall catchy nok. Mew - Like Paper Cuts er og en herlig sang. Mer Mew. Men den låta hadde ikke på iTunes. Takk for forslaget. (Let's Go) Get Lost - Patrick Wolf. Den nådde ikke helt opp, desverre. Takk for forslaget. Hilltop Hoods - Nosebleed sectionSjanger: Hip-hop Fordi: Nydelig komposisjon av instrumenter og rapping. Helt utrolig genialt, som selv noen som hater hip-hop må like. Og det kommer fra meg som simpelt hen elsker rock! Ser ikke ut til at iTunes har noe av Hilltop Hoods. Kanskje de ikke har rettighetene til dem. Takk for forslaget. Låten som anbefales er; Temple Head, fra platen; Dream of 100 nations.Låten, eller rettere sagt budskapet bygges opp rundt chanting, fett flygel, presis bass og catchy gitar, før en slepende rap hamrer inn "meldingen", og rosinen i pølsa er når rapperen avslutter med en Lou Reed'sk "nanana". Helt enkelt steinbra. Vedder på at denne låten klinger som musikk i Geir's ører når han cruiser ned Torvalmennigen på en hårete Harley! God Sommer til dere alle! NB! De som ikke kjøper denne låten fortjener et slemt anfall av tinnitus bestående av å få refrenget av Ole Ivar's; "Nei se så tjukk du har blitt", forever kvernende i skallen. Geir har desverre ikke noen Harley. Var nære på å kjøpe en for 5 år siden, men ble ikke enig med eieren om prisen. De hadde ikke Dream of 100 nations på iTunes, men jeg fant den på et samlealbum. Så da slipper jeg å straffes med Ole Ivars... Kjøpte nylig et tribute-album til Warren Zevon kalt Enjoy Every Sandwich, der artister som Bruce Springsteen, Bob Dylan og Pixies (!) hyller en av de beste og mest undervurderte låtskriverne gjennom tidene. Høydepunktet er likevel Steve Earles versjon av «Reconsider Me», som på ingen måte står tilbake for originalen. Foreligger dessverre ikke foreløpig på iTunes, men sjekk den ut på YouTube: Vi får håpe den dukker opp på iTunes etterhvert. Takk for tipset. Så var det bare noe få låter igjen. En post til... Geir Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 Geir har desverre ikke noen Harley. Var nære på å kjøpe en for 5 år siden, men ble ikke enig med eieren om prisen.De hadde ikke Dream of 100 nations på iTunes, men jeg fant den på et samlealbum. Så da slipper jeg å straffes med Ole Ivars... Går det an å spørre hvilket samlealbum? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 21. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2008 Rage Against the Machine - Killing in the name Billy Bragg - A new England Flogging Molly - Drunken Lullabies Som sagt, bare ett forslag per post er dere snille. Noen kloke ord om det nedenfor: At vi kan poste bare en låt av gangen er det som gjør denne tråden så suveren, fordi man tvinges da til å tenke seg grundig om, også blir det en ekstra spore at hvis man tenker seg så grundig om og låten likevel ikke fenger så tar man seg enda en runde rundt en platesamling som man når man nå er tvunget til å virkelig granske den enda en gang, kan oppleve å oppdage glemte eller faktisk uoppdagede "perler" i. Jeg har gjenoppdaget min egen platesamling i løpet av den tiden jeg har besøkt denne tråden. Så til business! Fluke var riktig så spiselige en god stund på nittitallet, og derfor tror jeg låten; "Slowmotion" kan passe som en oppsummering av et band som var riktig så talentfulle i begynnelsen av det tiåret, og likevel stoppet utviklingen av bandet med platen; "Six wheels on my wagon" Kan være at tidlig nittitall lignet mistenkelig på sent sekstitall, og når bivirkningene av all denne syren gjorde seg gjeldende, så forsvant også kreativiteten!? Denne låten er deilig melankolsk, og benytter nennsomme instrumenteringer og en meget habil vokal. Legg så til at musikken ble skapt før teckno-hippiene tok helt av og fant ut at grøfta er et vakkert sted! Smakebit av låten Smakebiten var ikke mye å bli klok på. Men jeg skal ta sjansen. Om jeg ikke liker den så kommer Ole Ivars i retur... anberlin med "fin" Høres ut som en nydelig låt. Desverre selges den ikke løst på iTunes (fordi den er så lang), og hele plata blir for dyrt som smakebit. Men takk for forslaget. Wilco - WalkenGladlåt av ypperste klasse fra alt-country bandet Wilco. Den kjøpte jeg. Band of horses - No ones gonna love you Har mye annet bra også, men valgte denne fordi den er bare nydelig, rett og slett! Den kjøpte jeg også. Siden "La Première Fois" falt vekk pga. regelen så vil jeg snike inn den her nå. Fantastisk sang av Tryo med Les Ogres de Barback. Gitar, piano, cello, fiolin, trekkspill og en hel rekke fantastiske sangere. Nydelig sang. Tror jeg skal klare meg med den jeg kjøpte i første omgang, men takk for forslaget. Og det var alt for denne gangen. Takk for alle forslagene, og en riktig god sommer til dere alle sammen. (Det er lov å foreslå sanger om sommeren også.) Geir De hadde ikke Dream of 100 nations på iTunes, men jeg fant den på et samlealbum. Så da slipper jeg å straffes med Ole Ivars... Går det an å spørre hvilket samlealbum? Backpacking On the Graves of Our Ancestors (1991-1998) Geir Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 Siden den forrige Patrick Wolf-låta ikke nådde helt opp kan jeg anbefale en mye mer tilgjengelig en. Den heter The Libertine. Lenke til kommentar
Idioteque Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 Må anbefale Muse - Screenager. Nydelig refreng. Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 På tide å anbefale noe igjen: Turin Brakes - Ether Song Det er snakk om sangen, ikke hele albumet. Sangen er skjult i noen utgaver av albumet (kommer etter Rain City), men jeg har i alle fall kjøpt en utgave som har sporet separat. Jeg vet ikke om iTunes har den inne, men det er lov å håpe. Låta er veldig flott og tar av på en måte som slår deg i mellomgulvet og får deg til å gråte av glede. Lenke til kommentar
GoldenHymn90 Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 (endret) Junior har CD'en, så da kan jeg få hørt på den i sin helhet, og resten av plata også. Hørtes bra ut for jeg hadde tenkt å anbefale hele Funeral Et nydelig og helstøpt album.. Et av mine favorittalbumer, så håper du liker det Endret 21. juni 2008 av apegutt_90 Lenke til kommentar
Tbau5 Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 Marilyn Manson - I Don't Like the Drugs (But the Drugs Like Me) Det var skikkelig vanskelig å velge ut én enkelt sang, men denne tror jeg er litt utypisk i forhold til hva folk forventer da de ser artisten. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 "huden flasse, kjøttet blør"! Nullskattesnylterne er blitt kalt en kombinasjon av D.D.E. og Turboneger - en kan like gjerne kalle dem en namdalsk versjon av Ramones. «Fortar, hardar, høgar» kan godt være et manifestet som for alvor åpner bondefesten for punkrocken. Liker så absolutt den dritlukten! Så var det businessen da og hvorfor ikke utfordre trådstarter enda en gang i historikken? Talk Talk, med låten; Happiness is easy, fra: The colour of spring. Lenke til kommentar
Taxmannen Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 Siden den forrige Patrick Wolf-låta ikke nådde helt opp kan jeg anbefale en mye mer tilgjengelig en. Den heter The Libertine. Haha, skulle til å foreslå den selv. Så da går jeg heller for Jens Lekman - Kanske Är Jag Kär I Dig. Lenke til kommentar
.tomf Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Anbefaler Muse - Butterflies And Hurricanes fra albumet Absolution. Elsker hvordan den bygger seg opp, vokalen, piano soloen, alt! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå