Gå til innhold

Utfordring: Dine favoritter på min iPod

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147

Arc of a diver, fra platen med samme navn av Steve Winwood. Jeg har funnet en omtale som beskriver den bedre enn selv jeg klarer ... :whistle:

With a glorious voice that sounds as if he has just swallowed a jar of cod liver oil, Winwood has the advantage of instant recognition; add to this a musicianship that has been employed in dozens of sessions over the past four decades, and the result is a prodigious talent that runs like a vein of gold through rock music since the Spencer Davis Group. Arc Of A Diver, released at the end of 1980 after a long period of self-imposed retreat, is a triumphant resurgence. With lyrical contributions by Viv Stanshall (the rich imagery of the title track) and Will Jennings, Winwood never falls into the trap of shaming the music with sub-standard words. Another musical genius.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser det erkommet en del nye forslag, så da er det vel på tide med en ny runde:

Når du først er i gang med Thom Hell kan du kjøpe hans nyeste album også, God If I Saw Her Now. Hvis du vil ha en sagn fra det slbumet også, så anbefaler jeg Don't Let Go.

Den kjøpte jeg! :thumbup:

The Magic Numbers - Crazy in love. Myye bedre versjon av Beyonce-låta.

Den hadde de ikke på iTunes dessverre. Men takk for forslaget. :cool:

Får slå til med noe vakkert denne gangen da, som førstesingelen fra of Montreals siste album:

of Montreal - Heimdalsgate Like A Promethean Curse (

)

Jeg vet ikke helt hva det minner meg om, men det svinger.

Jeg har kjøpt of Montreal-låter før, men denne nådde ikke helt opp. Takk for forslaget. :cool:

...og så må jeg bare dobbelposte, siden det kun er lov med ett forslag per post.

The Cure - Inbetween Days

En av de fineste poplåtene Robert Smith har skrevet, og det sier jammen meg mye.

Den derimot kjøpte jeg. :thumbup:

Det må jo bare Queen - Queen Rock Montreal (Live In Montreal) - Save Me

Kjøpte den også jeg. Nå regnes vel Queen strengt tatt blant klassikerne, men det kan alltid være gøy med en ny versjon. :thumbup:

Clint Mansell - Requiem for a Dream (Lux Aeterna)

En fantastisk flott låt, som mange sikkert kjenner igjen fra diverse filmer.

Den masse følelser på en gang, den er aggressiv, trist, rørende og håpefull.

En av de få låtene som jeg faktisk kan få gåsehud av å høre på, og absolutt verdt en gjennomhøring.

Stemningsfull låt på film, men ikke helt min gate som lyttemusikk tror jeg. Men takk for forslaget. :cool:

Godspeed You! Black Emperor - Sleep

Ett 23 min langt stykke som må komme fra himmelen. Muligens noe av det nydeligste som er laget.

Nyt, hvis du gidder. :D

Den hadde de ikke på iTunes. Så lange låter selger de uansett ikke løse, da må man betale for hele albumet. Så det blir litt utenfor rammene for denne tråden. Men takk for forslaget. :cool:

Kan anbefale litt nyere canadisk rock denne gangen. Bandet heter Nickelback, og har etter min mening fantastisk mye bra. Har kjøpt to cd'er av de nå, og liker alle sangene på begge cd'ene, og det er jammen meg ikke ofte skjer. :)

Kan ta en anbefaling her da, denne er litt lettere, og med en del fart i:

Nickelback - Someone That You're With

Catchy rock, men kanskje litt for mainstream til å utvide min musikksmak. Nå synder jeg ofte mot akkurat det poenget når jeg velger låter, men denne gangen tror jeg at jeg sier nei takk. Takk for forslaget. :cool:

Anbefaling: Bright Eyes - Bowl of Oranges.

Morsom låt. Den kjøpte jeg. :thumbup:

Har blitt veldig glad i of Montreal nå, og plata Satanic Panic in the Attic har minst tre spor jeg glatt kunne ha foreslått her. Ett av dem er sorgfunky Eros' Entropic Tundra - hjarte/smarte over en luskende beat som smyger seg inn i bevisstheten og forplanter seg ut i kroppen.

Den hadde de ikke på iTunes dessverre. Takk for forslaget. :cool:

Mer følger i neste post.

Geir :)

Lenke til kommentar
Dire Straits - Tunnel of Love

Er vell gammel soft rock/pop lignende, hvis du liker litt rolig rock/pop musikk anbefales den virkelig! :)

Vil egentlig anbefale alt av Dire Straits da :roll:

Red: Skrivefeil

Dire Straits kan du trygt regne som klassikere. Jeg hadde alle albumene av dem. (Og har dem antagelig enda, hvios jeg leter.)

Jeg bare lurer litt. Hva er sannsynligheten for at twfa ikke har hørt den sangen? Jeg vil tørre å påstå at den er lik null eller noe tilsvarende.
poenget er? jeg bare skrev opp en sang jeg liker godt og anbefaler, noe som han skrev at han ville... Kan godt være mulig han har hørt den, men skader det å anbefale den?

Det hender faktisk at folk kommer med gamle låter jeg har gått glipp av. Men du kan si det sånn: Er låta gitt ut mellom 1967 (da begynte jeg å kjøpe LP'er) og 1987 så har jeg antagelig fått den med meg ja, når det dreier seg om kjente artister. De neste 10 årene har langt flere huller, og de siste ti årene er jeg nokså blank på, hvilket er motivet for å starte denne tråden.

Som jeg sier i førsteposten:

Dere trenger ikke nevne låter av Beatles, Stones, Dylan, Pink Floyd, Led Zep, Neil Young eller andre opplagte klassikere, de har jeg grei styring på alt. (Dere må gjerne gjøre det allikevel hvis dere tror det kan være en glemt juvel.)

Men her er alle forslag velkommen. Skulle det være en gammel klassiker så er ingen skade skjedd. Noen ganger kan det være låter jeg ikke har hørt på 30-40 år og kjøper i alle fall.

Siden du ikke likte Brother oh Brother forslaget mitt, må jeg komme med en annen Måns Zelmerlöv låt, nemlig Cara Mia.

Altså: Måns Zelmerlöv - Cara Mia

Rock/trance, party party låt :)

Den likte jeg bedre. Er nok noe med at jeg ikke er så glad i maskinrytmer, dermed faller en del sånn musikk ut. Men denne skal få en sjanse. :thumbup:

Jeg vil anbefale sangen Beer av Reel Big Fish.

Det er en sang som virkelig får føttene til å bevege seg og trekke på smilebåndet. Jeg vet ikke helt hvilken sjanger det går under, men jeg vil tippe Ska/Pop eller noe lignende :)

Sånn musikk er jeg glad i. Hørte mye på slikt den gang da. Kjøpte deres versjon av "Take on me" når jeg først var i gang.

En sang som ikke er Death/Black Metal:

Primus - Laquer Head. Tror det skrives sånn, uansett artig sang :wee:

Snodige greier. Den kjøpte jeg. :thumbup:

Arc of a diver, fra platen med samme navn av Steve Winwood. Jeg har funnet en omtale som beskriver den bedre enn selv jeg klarer ... :whistle:

Den husker jeg. Kjøpte den også jeg, selv om det nok er mere for mimringens skyld enn for å utvide min musikalske horisont... :thumbup:

Da har jeg nok en gang fått en "lykkesang", og denne liker faktisk alle vennene mine også!

Group 1 Crew - Forgive Me

Rock type sang. Anbefaler deg å høre den ett par ganger før du avviser den. :)

Den hadde de dessverre ikke på iTunes, så da fikk jeg ikke hørt den noen ganger i det hele tatt. Men takk for forslaget. :thumbup:

Jeg anbefaler Tenacious D med sangen Master Exploder fra det 2. albumet deres The Pick Of Destiny.

Den er ganske rocka, men fortsatt kjempefin. Etter min mening er det en av de beste som Tenacious D har gitt ut.

Den nådde ikke helt opp dessverre. Takk for forslaget. :cool:

Takk til alle som kom med forslag denne gangen. Flere forslag mottas med takk!

Lenke til kommentar

The Wings - Odenigbo

Herlig nigeriansk psykedelisk afro-rock fra 70-tallet en gang. Er å finne på den nylig utgitte samleren Nigeria Rock Special: Psychedelic Afro-Rock & Fuzz Funk in 1970’s Nigeria som forsåvidt anbefales i sin helhet. Så vidt jeg vet så skal denne være tilgjengelig på iTunes Store.

Lenke til kommentar

Hvis du virkelig vil utvide horisontene dine kan jeg foreslå litt fransk electro.

Sjekk ut Justice - Phantom pt. 2, fra albumet † (populært kalt "cross").

Electro er vel tradisjonellt sett ikke noe en hører veldig mye på til vanlig (egner seg kanskje bedre til klubber osv) men Justice er ett av de store unntakene. Nyt!

Lenke til kommentar
Tørr jeg spørr om hvor mange sanger du har kjøp nå? :)

Det er vanskelig å si, siden mange sanger jeg har kjøpt er på eget initiativ eller på forslag fra andre steder enn her på forumet. Og jeg har ikke holdt telling gjennom tråden dessverre, slik jeg opprinnelig tenkte. (Da trodde jeg ikke tråden skulle vare evig... :) )

Men jeg vil tippe at det er snakk om rundt 250-300 stykker.

Lenke til kommentar

Om du likar litt roleg popjazz i blant, så gå for singlen Be still my heart av Silje Nergaard. Alt stemmer på denne singlen; Siljes fløyelsmjuke og litt barnlege stemme, Vespestads prikkfrie tromming og ikkje minst Tord Gustavsen på piano/flygel.

Om du ikkje finn den på iTunes, sjekk ut musikkvideo på youtube! :)

Mvh

Lenke til kommentar

Har selvsagt ikke lest gjennom alle åtti sidene, men må den finnes på iTunes? Og kan vi bare nevne én sang hver? Det er vanskelig å bestemme seg for kun en, så jeg slenger med tre stk. Har selvsagt link til alle på YouTube.

Manowar - Courage (fransk tekst)

http://www.youtube.com/watch?v=4N-k0dRVx4Q

Manowar er og blir metal, men de er ikke redde for å ekperiementere litt og gjøre syke ting. Powerballader er greit nok, men hva med å oversette teksten til fransk og likevel få et meget bra resultat? Det høres sykt ut første gang man hører det, men personlig elsker jeg denne versjonen og har prestert å lære meg hele teksten utenat selv om jeg ikke ville forstått et eneste ord av hva han synger om jeg ikke hadde hørt den engelske versjonen først. En meget vakker sang, både på engelsk og fransk.

For øvrig er den engelske versjonen her: http://www.youtube.com/watch?v=sw2DocjFG5w...feature=related

Alestorm - The curse of Captain Morgan

http://www.youtube.com/watch?v=SoZsF7MBlLg

Ja, det er teit. Sangen handler kort sagt om en gjeng pirater som kverker alle offiserene, lar kapteinen gå planken og for en forbannelse kastet over seg. Men trenger alt virkelig være så utrolig komplisert for å bli bra? Dette er skotsk piratmetall, verken mer eller mindre. Det er teit, men på en meget bra måte. Resten av albumet følger i samme stil, men sanger som Death before the mast, Terror on the high seas, Wenches & Mead og Nancy the Tavern Wench. Men som sagt, trenger alt være så jækla avansert for å være bra? Noen ganger er det bedre å bare sprette en øl, slenge seg på sofaen og nyte musikken slik den er ment å nytes. :)

Meat Loaf - Bat Out Of Hell

http://www.youtube.com/watch?v=yBZDTK9Yhko

En "feit, langhåret sanger uten talent", som de så fint kalte ham (og det hjalp jo ikke at han introduserte seg som Meat Loaf, eller Kjøttpudding på godt norsk.) :p En idiotisk sang. En stjerne var født. Dette er sangen som startet alt, på godt og vondt.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Howl - Higher Class Of Lush, og låten "nineteenseventyfive".

Knall søttistemning med syrepønka og rett frem rock&roll. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...