Gå til innhold

Utfordring: Dine favoritter på min iPod

Anbefalte innlegg

Tar meg friheten til å anbefale en ny sang.

Stray Cats - Stray Cat Strut

Det kan hende du har full kontroll over Brian Setzer & Co, men de er så tøffe at jeg måtte anbefale dem.

Ligger live-videoer av dem på Youtube hvis du vil høre mer først.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gravde litt i spillelista for noen dager siden, og kom over denne knallåta. Det er sikkert ikke så enkelt å finne denne sangen, eller noe fra dette bandet, men du kan jo prøve, evt kan jeg sende deg sangen.

Chumbawumba - Farewell To The Crown

Lenke til kommentar
Dovregubbens Hall av Edvard Grieg!

Et klassisk mesterstykke som HVER eneste gang jeg hører den gir meg gåsehud. Det har en dramatisk oppbygning som jeg sjeldent hører noe i nærheten av. Er ikke så inne i klassisk musikk terminologien, så jeg kan ikke få beskrevet så godt. Den må høres!

Men det skal sies at det ikke er iPod-musikk. Den bør spilles på et anlegg med god lyd. Høyt.

Jeg drømmer om å høre den live!

Når det gjelder klassiske stykker av den typen, kan dere regne med at jeg har hørt dem. Og "I Dovregubbens Hall" finnes bokstavelig talt i hundrevis av innspillinger, så skal dere foreslå dem må dere nesten referere til en bestemt innspilling som dere synes er bedre enn alle andre. :)

Men mens jeg tittet på de ulike innspillingene de hadde på iTunes kom jeg over Duke Ellingtons fantastiske jazzutgave og kjøpte den. :thumbup:

Er denne fortsatt aktiv? Jeg elsker å gi tips og slikt til folk.

Dashboard - Modest Mouse

Morsom. Den kjøpte jeg. :thumbup:

Ser du er litt "into" Springsteen. Hørt Thougher Than The Rest?

Tunnel of love, ja. Har nok LP'en et sted.

Vis du liker Neil Young vil jeg anbefale Songs: Ohia med sangen Farewell Transmission. En veldig behagelig sang aa hoere paa, har dog ikke sjekket om den ligger i den norske itunes butikken.

Kjøpte den også jeg. :thumbup:

Neil Young ja, hadde det ikke vært for at jeg er 100% sikker på at trådstarter har kontroll på vår kanadiske bestekompis så hadde jeg foreslått låta Thrasher fra Rust Never Sleeps. Milde Moses, for en herlig komposisjon.

Men. Poenget her er som du sier å prøve å åpne ditt sinn for nye lytteropplevelser, så jeg får prøve med noe som er mindre kjent. Jeg har en mistanke om at jeg allerede har anbefalt Pavement - Range Life, så jeg får heller ta noe annet... det går ærlig talt litt i surr, men har du kontroll på The Cure? Mener å huske at jeg anbefalte noe av dem også nylig, kanskje Catch? Får ta en annen av godlåtene deres nå da: The Cure - Pictures of You.

Thrasher ja. En av mine Neil Young yndlingslåter den gangen den kom ut, og kanskje fortsatt.

Pictures of you var strålende. Dog hadde de bare ulike mikser. Kjøpte den korteste jeg, så jeg slapp alt dillet de misker inn i lengre versjoner. Pop skal vært kort, greit og enkelt. :thumbup:

Ratatat - Gettysburg.

Styles

* Indie Rock

* Indie Electronic

* Instrumental Rock

Desverre, den nådde ikke helt opp. Men takk for forslaget. :cool:

Et album jeg koser meg med nå for tida er "Inferno" av Professor Fate. Det er et prosjekt av Mick Kenney, kjent fra Anaal Nathrakh og andre metalband, men Professor Fate er et mer eksperimentelt band. "Inferno" baserer seg på Dante sitt verk "Den Guddommelige Komedie".

Derfor vil jeg anbefale følgende låt:

Professor Fate - The Glutonous

Andre låter kan du finne her: http://www.myspace.com/professorfate1

Beklager, den falt for tre uskrevne regler her i tråden:

1. Vokaler som høres ut som halspastillreklamer (før pastillen) har liten sjanse hos meg.

2. Jeg er ikke så glad i teatralsk musikk.

3. Egentlig tror jeg at jeg er blitt for gammel til å synes band som synger om "The Gates of Hell" er tøffe.

Men takk for forslaget. :cool:

Tar en liten råsjangs på denne her, har hørt en del på dette bandet i det siste, og de har slett ikke ille musikk. Så følgende anbefaling i dag blir:

Masterplan - Heroes

Sorry, det er ikke helt min greie. Et godt tips: Skal dere overbevise meg må det være låter dere tror på selv. Da er det ikke godt nok om det er "slett ikke ille musikk."

Men takk for forslaget til deg også. :cool:

Mulig en bråsjans, men alle bråsjansene mine har gått inn så langt, så vi kjører på.

Yeasayer - No Need to Worry

Vanskelig å velge ut en favoritt, men tror kanskje denne er helt der oppe. Hele plata er igrunn fantastisk flott. Ikke helt enkelt å sjangerplassere dem, men indie musikal rock blir kanskje nærmest?

En liten smakebit, a capella kan sees hos La blogotheque.

Du treffer igjen, Olsen. :thumbup:

olsen,

Jeg likte den :)

Jeg vil anbefale;

Seigmen - In Oblivion (Live fra Rockefeller)

Ikke min Seigmen-favoritt det der, i grunnen. Ikke er de egentlig mitt favorittband her på berget heller. Men takk for forslaget! :cool:

Mer følger...

Geir :)

Lenke til kommentar
Tar meg friheten til å anbefale en ny sang.

Stray Cats - Stray Cat Strut

Det kan hende du har full kontroll over Brian Setzer & Co, men de er så tøffe at jeg måtte anbefale dem.

Ligger live-videoer av dem på Youtube hvis du vil høre mer først.

Jeg så Stray Cats i Chateu Neuf rett etter at plata kom ut. (Med forbehold om min sviktende hukommelse. Kan ha vært et år eller to senere.) Kanskje en av de 3-4 beste konsertene jeg har vært på. Har forøvrig en Setzer signatur-modell Gretsch SSLVO hengende på gitarveggen, men mest fordi det er en knakende god gitar, ikke fordi jeg er noen stor fan av nyere Setzer.

Kashmir - No Balance Palace

Søt låt med progresjon.

Band som er oppkalt etter en Zeppelin-låt og høres litt sånn ut også på den lille smakebiten på iTunes. Og den eneste versjonen jeg fant på YouTube var det så elendig lyd på at jeg ga opp. Så jeg vet ikke helt. Men takk for forslaget. :cool:

Gravde litt i spillelista for noen dager siden, og kom over denne knallåta. Det er sikkert ikke så enkelt å finne denne sangen, eller noe fra dette bandet, men du kan jo prøve, evt kan jeg sende deg sangen.

De hadde masse låter av dem på iTunes, men ikke akkurat den. Jeg er ellers gammeldags og antikvarisk i mitt forhold til piratkopiering, så takk for tilbudet, men nei takk.

Høres ellers ut som et band jeg kunne like, så foreslå gjerne noe annet. :cool:

Damian Marley - We're Gonna Make It

Jeg var stor fan av pappa Bob på 70-tallet, og mange av de andre legendene. Morsom låt, jeg gir den en sjanse. :thumbup:

Jeg ber ellers om at dere begrunner forslagene dere kommer med, så jeg vet litt om hva jeg har i vente, og slik at dette ikke blir en "telletråd".

Smoosh - La Pump

Indie pop laget av to jenter på 14 og 16 år.

Skikkelig tøff progresjon og gjennomførelse på sangene sine (for det meste). :D

Ikke helt min greie er jeg redd. Takk for forslaget! :cool:

Som alltid: Takk for alle forslag, og jeg tar gjerne imot flere.

Lenke til kommentar
Gnarls Barkley er ute med ny skive nå som følger i samme spor som den forrige, St. Elsewhere. En utrolig bra duo og to veldig gode album.

Fra den nye kan jeg anbefale "Who's Gonna Save My Soul" og førstesingelen "Run".

Bare ett forslag pr. post, vet dere. (Og om dere ikke vet det står det i førsteposten.) Nådde ikke helt opp desverre. Takk for forslaget. :cool:

Geir :)

Lenke til kommentar
Pictures of you var strålende.

Hvis det er sånn å forstå at The Cure er litt ukjent terreng så kan jeg godt foreslå litt mer, men ikke nå :)

Man kan si hva man vil om Courtney Love og bandet hennes, Hole, og det meste av det man vil si har vel forsåvidt også blitt sagt. Uansett har de laget noen fine sanger, og min favoritt må vel nesten bli den halvakustiske tøff-i-trynet-balladen Malibu, fra plata Celebrity Skin. Flotte greier.

Endret av svinepelz
Lenke til kommentar

De hadde masse låter av dem på iTunes, men ikke akkurat den. Jeg er ellers gammeldags og antikvarisk i mitt forhold til piratkopiering, så takk for tilbudet, men nei takk.

Høres ellers ut som et band jeg kunne like, så foreslå gjerne noe annet. :cool:

Ah, typisk, den beste har de ikke. :) Men Chumbawumba - Tubthumping er også veldig bra.

Lenke til kommentar

No veit eg ikkje kor du er innan Meat Loaf og Scorpions, men eg går nesten utifrå at du har taket på dei, so kom eg jo på at eg har verkeleg sansen foor irsk folkerock. Spesielt er det to songar av desse eg tykkjer er heilt i toppskiktet. vanskeleg val, men eg går for:

Great big sea - Kiss my irish ass

Skikkeleg kjapp og artig låt, med mykje krutt og ein god porsjon irsk dævelskap :!: (Sjølv om bandet er frå canada ;) )

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg vil benytte meg av sjangsen å foreslå pg.lost med låta Yes I Am. Gruppa her ligger i årene av band som Godspeed You! Black Emperor, Explosions in the Sky, Mogwai, etc. så om alle disse nevnte banda ligger til rette, ja, da skal du ikke se bortifra at denne anbefalingen fra meg slår de rette frekvensene i øret. Jeg aner riktignok ikke om disse er til å finne på iTunes, men i såfall så burde ikke myspace skade. God lyttetur!

Endret av Seian
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...