Gå til innhold

Utfordring: Dine favoritter på min iPod

Anbefalte innlegg

En god stund siden forrige gjennomgang, jeg har vært på reise utenlands. Men så veldig mange forslag var det jo ikke kommet siden sist...

Ja, nå vil jeg anbefale.. hmm, jeg tenker på Pink Floyd, men en musikk-elsker som deg kunne ikke ha kommet utenom dem. Hva med Coldplay? Gravity, en veldig fin sang, en av de beste av Coldplay. Genre: Alternative Rock - Album:

Kjøpte den jeg. :thumbup:

Kan trygt anbefale følgende låt:

Modest Mouse - Bukowski

Herlig og melankolsk låt. Hvis du vil ha noe "tøffere" fra dem, så er låta "Dance Hall" verdt å sjekke ut. Den svinger.

Den kjøpte jeg også. :thumbup:

The Devil's Work Day er jo fantastisk, da. =D

Er normalt ikke så glad i Tom Waits-pastisjer, men denne var ikke så altfor pretensiøs, så jeg ga den en sjanse og kjøpte den. :thumbup:

Beklager. :) Jeg anbefaler da Deep Purple - Child In time. Den går under sjangeren rock men virker som den vipper litt. Ian Gillan som er vokalisten i bandet har en utrolig stemme, og denne sangen gir meg en utrolig god følelse.

Jeg hadde alle Deep Purple platene fram til og med Stormbringer, den gangen de kom ut. LP'ene ligger nok et sted om jeg leter. Dette går under kategorien klassikere for meg. Men takk for at du minnet meg på en av mine gamle favoritter.

Hva med en perlelåt av Kurt Nilsen. tenker da på låten "Push Push", fra platen med samme navn. Hørte, eller rettere sagt; jeg tok meg tid til å lytte her om dagen. Makan til stemme, og ikke minst måten å utnytte talentet på. Sier bare: Takk Gud fordi du skapte Kurt til Hobbit!

Mulig den fortjente en sjanse. Men det ble for U2-aktig. Nå kjøpte jeg jo en TW-pastisj som ble foreslått noen poster over, så jeg kan ikke riktig begrunne hvorfor jeg ikke kjøpte denne. Men den får ligge å modne seg litt.

Cold Water med Damien Rice.

Nydelig piano og rett og slett veldig melidiøs. En av de vakreste sangene jeg vet om, samt veldig trist. Får alltid en helt spesiell følelse når jeg hører den.

Nydelig. Den kjøpte jeg. :thumbup:

Hei Geir! Jeg har foreslått denne sangen før, men nå har jeg linket til youtube (den har blitt lagt ut i mellomtiden). Sangen er en remake av The Marvellettes klassiker fra 1966, men gjort om fra gladjazz til lounge på veien og kom ut på Batman Forever soundtracket. Synd for itunes om de ikke har den, dette er godt stoff! Massive Attack feat. Tracy Thorn - Hunter Gets Captured By The Game

Takk for linken. Slett ingen dum versjon av låta. Hadde originalen en gang tror jeg, og Blondie-versjonen. Desverre har de den fortsatt ikke på iTunes. Kanskje Apple og Warner Brothers ikke er helt venner? De har mye andre låter der med Massive Attack...

Enslaved -

Takk for linken. Den nådde nok ikke helt opp desverre.

The Good, The Bad & The Queen - History Song.

Det er mye bra på denne plata, men åpningssporet er et av de tre-fire beste. Utrolig laidback og fin dub-aktig musikk, med en hypnotiserende og flytende groove. Bruk gjerne et godt headset for å virkelig sveve inn i alle lydlagene.

Jeg har alt tittellåta fra plata. Det får holde tror jeg. Denne falt ikke like mye i smak. Men takk for forslaget.

Mer følger...

Geir :)

Damien Rice - Cannonball (fra albumet "O")

Sårt, nakent, vakkert, rått.

Fortsatt vakkert. Kjøpte den også. :thumbup:

Damien Rice - 9 Crimes

Nydelig pianospill, anbefales!

De to første får rekke som appetittvekkere. Får heller se etter CD'en neste gang jeg er på Platekompaniet. Takk for tipset.

Etter et dypdykk i en av de mere støvete krokene av platesamlingen, kom jeg opp med dette forslaget: I'd Love To Change The World - A space in time, av Ten Years After.

Er nok i klassikergruppen ja, men jeg hadde den ikke. Så det rettet jeg på nå. :thumbup:

Boys from nowhere av Turboneger, den er kansje litt "homo" men har fått ganske dilla på den i det siste.

Der fikk jeg et dillemma... Skal jeg kjøpe den fordi den er "litt homo", eller la være å kjøpe den fordi du gjør det til noe potensielt negativt? Bare så det er sagt: Trådstarter har ikke noe imot homofile låter, homofile mennesker, eller andre homofile ting. Tvert imot, jeg har til tider ønsket jeg var litt mer "homo" selv. Så skal dere nevne homofili i denne tråden så gjør det med positivt fortegn eller ikke i det hele tatt...

Nå løste problemet seg av seg selv: Jeg falt rett og slett ikke for låta. Men takk for forslaget.

Ser at Yvonne2, Turgon og undertegnede har anbefalt sanger fra Damien Rice. Burde vel kvalifisere som en kollektiv oppfordring, selv om førsteposten har lagt strenge premisser i forbindelse med å anbefale en låt pr post. På vegne av ovennevnte postere, tilgi oss, og gjør et unntak.

No problem. Så lenge det ikke er samme person foreslår flere låter har jeg ingen problemer med at samme artisten forslås igjen. Så får jeg heller vurdere om jeg skal kjøpe en CD eller to dersom jeg virkelig liker artisten. Det er jo faktisk hensikten med tråden, å gjøre meg oppmerksom på artister jeg kan se nærmere på. Kjøpte som nevnt over to av dem, så får jeg se om jeg skal spandere en CD eller to.

Telefon Tel Aviv - What is Was Will Never Again.

Vet ikke helt. Skal tenke på det. Takk for forslaget.

Breaking Benjamin alternativ rock

Edit: siden du ikke kan kjøpe alle så anbefaler jeg mest breath i Phobia. Dette er en kraftfull sang.

Den nådde ikke helt opp, desverre. Takk for forslaget.

Takk til dere alle sammen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis jeg har forstått det riktig skal jeg nevne én sang av én artist?

Det er riktig. Formålet er å få dere til å tenke over hva som er deres absolutte favoritter. Kanskje har dere mange, men får dere bare nevne en så blir dere nødt til å tenke litt ekstra over det. (Håper jeg i alle fall.) Så er det ingen ting i veien for at du poster igjen senere med en annen favoritt, folk som min venn PencilCase har sikkert postet dusinvis av forslag etterhvert, og jeg har kjøpt flere av dem.

Forslaget ditt tar jeg med i neste runde. Det kan ta litt tid mellom hver gjennomgang, det er fordi noen rapporterte meg for spamming i sin tid fordi jeg svarte på hvert forslag individuelt. Så jeg begynte i stedet og "samle dem opp."

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Damien Rice - 9 Crimes

Nydelig pianospill, anbefales!

De to første får rekke som appetittvekkere. Får heller se etter CD-en neste gang jeg er på Platekompaniet. Takk for tipset.

9 Crimes er riktignok på et annet album enn de to andre, men liker du dem anbefaler jeg deg uansett å kjøpe begge albumene som i disse dager koster 59 kroner stykket hos platekompaniet:

http://www.platekompaniet.no/cdproduct.asp?id=2564640422

http://www.platekompaniet.no/cdproduct.asp?id=5050466478856

Endret av Turgon
Lenke til kommentar

The Sleeping - Don't Hold Back, har jeg for tiden hørt en del på. Liker sangen ganske godt. God rocke sang. :)

EDIT: Er kanskje ikke den type musikk jeg hører mest på, så jeg ville ikke kalt den min absolutte favoritt. Derfor anbefaler jeg heller istedet Disturbed - Stricken. Den blir for dårlig å høre på youtube, grunnet dårlig bass. Er en metall sang som jeg bare elsker. Liker stemmen til vokalisten. :)

Endret av Darkbuster
Lenke til kommentar

Thin lizzy - Dancing in the moonlight

Låta har ein fantastisk bass beat. Og det er noko med den saksofonen som får meg til å føle at dei burde absolutt ha beheldt saksofonisten. Ein utruleg genial glad-låt som hamner blandt mine absolutt toppfavorittar :)

Endret av Bonnskij
Lenke til kommentar
Radiohead - How To Disappear Completely.

Det er min favorittsang gjennom alle tider.

iTunes har desverre dårlig utvalg av Radiohead. Sikkert noe rettighetsgreier. Eneste de har er den nye (In Rainbows), som ble utgitt etter at de forlot Emi.

Hvis dette er neste runde så anbefales Busted - Air Hostess

Den kjøpte jeg. :thumbup:

Må si min favoritt er

Poets of the fall - Dawn :love:

Er ikke noe sample av denne sangen. Men kan sjekke andre samples

av bandet her

http://www.poetsofthefall.com/music/

The Breeders - Fortunately Gone

-fra albumet "Pod" 1990' Alternativt/Indie/Pop

Den nådde ikke helt opp desverre. Takk for forslaget. :cool:

The Cure - Catch

Holdt på å si nei takk, men så kjøpte jeg den allikevel. :thumbup:

Derfor anbefaler jeg heller istedet Disturbed - Stricken.

Takk, men nei takk. :cool:

Thin lizzy - Dancing in the moonlight

Hadde LP'ene i sin tid. Burde vel investere i en samle-CD eller noe. Takk for at du minnet meg på dem.

Muse - Sing for Absolution

Særs vakker låt; med en upåklagelig vokalprestasjon av Matt Bellamy.

Den kjøpte jeg. :thumbup:

En klassiker: Pixies - Monkey gone to heaven

Hvordan kan man bare ikke elske den? Vokalisten har en fabelaktig måte å synge på, og sangen er bare max chill. En av mine favoritt sanger fra pixies. :)

Kula Shaker - Ballad of a Thin Man

En herlig versjon av en gammel klassiker. Du finner den på Kollected: The Best Of.

En av mine Dylan-favoritter. Desverre hadde de ikke den versjonen på iTunes.

Takk som alltid for forslagene!

Lenke til kommentar

Synes det er synd at jeg ikke har oppdaget denne tråden tidligere - men bedre sent enn aldri, for jeg kan garantere at den har bidratt til å utvide musikkhorisonten til mange. Minst to i alle fall, for jeg har nå funnet en del perler her - og jeg er enda langt fra ferdig med å gå gjennom alt. Takk for initiativet.

Jeg vil selv anbefale, selv om jeg kan tenke meg at du allerede kjenner til dem med tanke på nicket ditt, Kaizers Orchestra. Jeg er en stor fan av dem, og de slipper et nytt album førstkommende mandag. Men jeg får forsøke å holde meg til reglene og plukke ut en enkeltsang.

Jeg elsker debutalbumet deres, Ompa til du dør, og kunne uproblematisk ha anbefalt halvparten av låtene derifra og fortsatt vært innenfor mine favoritter gjennom tidene, så lenge jeg har kjent til Kaizers. Så på en delt 1,1. plass kommer titler som 170, Resistansen, Kontroll på Kontinentet, Dr. Mowinckel, Bris og tittellåten Ompa til du dør.

Men så var det denne begrensningen jeg sliter med, da. Jeg tok meg selv nettopp i å (et par ganger) komme med seks-syv nye "disse anbefaler jeg nesten"-titler. Men jeg får skjerpe meg og komme med en konklusjon i stedet. Til slutt satt jeg igjen med Evig Pint og Dieter Meyers Institusjon, og valget falt på sistnevnte med knapt et hårstrås margin. ;) Jeg får frysninger hver gang jeg hører utgaven som er utgitt på Live at Vega, men synes det er vanskelig å anbefale en enkeltlåt fra et livealbum, og jeg ender derfor opp med Kaizers Orchestra - Dieter Meyers Institusjon (Maestro, 2005).

Håper min langdryge anbefaling faller i smak.

Endret av Peppep
Lenke til kommentar

Er kanskje litt vrient å finne noko frå mine favorittar som du ikkje har haurt før, men eg prøver meg igjen :)

Metallica - Until it sleeps

Personleg tykkjer eg at load plata er undervurdert, og har veldig mykje bra å by på. Den er rett nok ei plate som kanksje har tydeleg markert Metallica sin overgong frå å vere eit reint trash metall-band, til å utvide til meir forskjelleg. Until it sleeps er ein av mine favorittlåtar, utan at eg heilt klarer å settje fingeren på kvifor, den har tunge riff som eg tykkjer er verkeleg bra, den er ganske roleg, men ikkje heilt ein heavyballade, tyngre enn metallica sine ballader er den, kanskje meir eit heavyblues-liknande opplegg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...