Gå til innhold

Utfordring: Dine favoritter på min iPod

Anbefalte innlegg

Hva er grensen på sanglengde på iTunes?

8289395[/snapback]

Tror egentlig ikke det er noen fast grense. Men når låtene når en viss lengde får man ikke kjøpe dem løse. Hvilket forsåvidt er naturlig, ellers kunne man risikere å få en plate med bare noen få sanger for en slikk og ingenting i forhold til prisen for hele albumet.

Grensen ser ut til å variere, jeg har kjøpt låter på nesten 10 minutter, mens andre på litt over 7 ikke har vært tilsalgs i løsvekt. Kanskje det varierer fra plateselskap til plateselskap. Eller kanskje det er i forhold til antall sanger og albumets totale lengde.

Geir :)

8289848[/snapback]

Finnes det noen kjøpbare sanger innenfor Van Der Graaf Generators album Godbluff?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den første David Bowie-plata mi fikk jeg av min kjære søster som julegave, antakelig i 1995. Hun klinte til med en av hans bedre utgivelser, "Heroes", og jeg satt der himmelfallen og lyttet meg gjennom en type musikk jeg til da ikke hadde hatt noen erfaringer med. En plate laget av en artist på høyden av sin karriere kunstnerisk sett, spekket med underlig oppbygde sanger og instrumentaler.

Nei, Bowie har aldri vært avantgarde, men han har med hell forent elementer av avantgardistisk musikk med kommersielt orientert kvalitetsmusikk, og på den såkalte "Berlin-trilogien" fant han den perfekte balansen mellom kunst og kommers. Både Low, "Heroes" og Lodger er blant mine absolutte favorittalbum, og jeg kjenner dem såpass godt at jeg aldri spiller dem lenger. Det er liksom ingen vits :)

Uansett, "Heroes" inneholder mye bra, men en av sangene festet seg spesielt da jeg hørte gjennom plata første gang, og jeg har i det siste tatt meg i å nynne på den i ny og ne. Det er ikke en av de mest kjente sangene til Bowie, men dens ekstreme og småskakke melodiøsitet, samt uvanlige oppbygning, gjør den etter min mening til et lite mesterverk, selv om enkelte nok vil rynke litt på nesa.

Jeg anbefaler at du kjøper David Bowie - Sons of the Silent Age på iTunes.

Håper at de har den, siden jeg sitter bak firewall på jobben får jeg ikke sjekket. Beklager ellers om noen har foreslått den tidligere, jeg orka ikke å bla gjennom alle 52 sidene av tråden.

Lenke til kommentar
Tool - Right in Two. Min yndlings låt by far. Litt vanskelig å forklare hvorfor jeg liker den, den er avslappende samtidig som det er en "tenke låt" og jeg elsker å synge med til sangen.

8305023[/snapback]

Det bandet ser det ikke ut til at de har på iTunes. Fant låta på YouTube. Slett ikke ueffen, men litt langdryg kanskje. Skjer ikke så mye i starten.

Takk for forslaget.

Lenke til kommentar
Den første David Bowie-plata mi fikk jeg av min kjære søster som julegave, antakelig i 1995. Hun klinte til med en av hans bedre utgivelser, "Heroes", og jeg satt der himmelfallen og lyttet meg gjennom en type musikk jeg til da ikke hadde hatt noen erfaringer med. En plate laget av en artist på høyden av sin karriere kunstnerisk sett, spekket med underlig oppbygde sanger og instrumentaler.

Nei, Bowie har aldri vært avantgarde, men han har med hell forent elementer av avantgardistisk musikk med kommersielt orientert kvalitetsmusikk, og på den såkalte "Berlin-trilogien" fant han den perfekte balansen mellom kunst og kommers. Både Low, "Heroes" og Lodger er blant mine absolutte favorittalbum, og jeg kjenner dem såpass godt at jeg aldri spiller dem lenger. Det er liksom ingen vits :)

Uansett, "Heroes" inneholder mye bra, men en av sangene festet seg spesielt da jeg hørte gjennom plata første gang, og jeg har i det siste tatt meg i å nynne på den i ny og ne. Det er ikke en av de mest kjente sangene til Bowie, men dens ekstreme og småskakke melodiøsitet, samt uvanlige oppbygning, gjør den etter min mening til et lite mesterverk, selv om enkelte nok vil rynke litt på nesa.

Jeg anbefaler at du kjøper David Bowie - Sons of the Silent Age på iTunes.

Håper at de har den, siden jeg sitter bak firewall på jobben får jeg ikke sjekket. Beklager ellers om noen har foreslått den tidligere, jeg orka ikke å bla gjennom alle 52 sidene av tråden.

8305680[/snapback]

Heroes kjøpte jeg når den kom ut i Norge, antagelig i '78. Gammel Bowie kan du trygt regne blandt klassikerne som jeg har kontroll på.

Lenke til kommentar
Det hørtes ut som en veldig god ide. Regner med at det ikke er noe vits i å anbefale enkeltlåter fra ovennevnte artister, siden du selvsagt har alt fra før. Tar meg derfor den frihet å anbefale et helt album: Stolen Moments fra nevnte Hiatt. Ikke bare er det en komplett samling godlåter, den har vanvittige mengder utsøkt gitarspill også. (du har den sikkert fra før)

8289333[/snapback]

Jeg skjønner at det er fristende å nevne hele album og artister, men det er utenfor rammene for denne tråden. Den primære hensikten er å styre min musikalske appetitt inn på nye og ukjente veier ved å peke ut høydepunkter som kan overbevise meg om å sjekke ut musikken nærmere.

Man kan argumentere for at søket etter god musikk er halve moroa, men jeg har rett og slett ikke tid til å tegne opp det musikalske kartet selv lenger. Det blir som feriereiser, selvsagt hadde det vært aller morsomst å oppdage Roma på egen hånd, men har man bare en uke er det greit om noen har tegnet inn Trevi-fontenen og de andre høydepunktene på kartet for deg.

Men jeg takker for tipset! :cool:

Lenke til kommentar

Vet du har fått noen tips om Pain of Salvation fra før, men ikke Iter Impius (som de har på iTunes ;) ). De har dessuten fått in mye av Pain of Salvation nå, og det er verdt å sjekke ut, synes jeg. Kanskje ikke helt i din gate (man vet aldri), men det er bra musikk mener noen. Hele Iter Impius (live) kan høres (og sees) her.

En veldig bra, men rolig sang med en av mine favoritt-vokalister.

Edit: satte sang-navnet og bandet i fet type, så de blir lettere å se.

Endret av Kibs
Lenke til kommentar
Bjørn Berge - Asshole

Veldig god blues.

8305417[/snapback]

Bjørn Berge er dyktig, men akkurat den låta var ingen innertier for meg. Å kalle den blues er vel ellers å tøye begrepet en smule

8306188[/snapback]

Tjo tja, pop-blues vel ;)

Lenke til kommentar
The Fray - Over My Head

Skikkelig god-musikk. Dette er (personlig) kanskje den beste låta på "How to Save a Life". The Fray er god musikk.

8305117[/snapback]

Den likte jeg. Var flere bra låter av dem. Tror jeg skal kjøpe CD'en, rett og slett. :thumbup:

8306164[/snapback]

Det tror jeg du gjør rett i. En veldig god CD :).

Lenke til kommentar

Ser ikke ut til at du har skjekket ut bandet Frost*. Det tror jeg du med fordel kan gjøre. Britisk neo-prog aktige saker med Jem Godfrey i spissen, sammen med folk fra bla.a. Kino, IQ, Arena og Jadis

Du kan teste sangen Black Light Machine fra plata Milliontown. Vet ikke om det kanskje kan bli litt for upbeat og stressendes til tider, du får se selv ;) De har albumet på Itunes, men vet ikke om du får kjøpt den som enkeltspor. Kan forresten høres i sin fulle lengde her: http://www.progarchives.com/album.asp?id=12279

Hvis ikke de har den som enkeltspor skjekk sangen Hyperventilate

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Heroes kjøpte jeg når den kom ut i Norge, antagelig i '78. Gammel Bowie kan du trygt regne blandt klassikerne som jeg har kontroll på.

8306224[/snapback]

Betryggende :)

Da prøver jeg med det nærmeste man kommer "obskur Bowie" uten å rote i uutgitte spor og på bootlegs, nemlig en strålende liten sak fra soundtracket til Buddha of Suburbia (fra 1993-94-ish):

David Bowie - Dead Against It

(Sjekket, og den finnes på iTunes)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...