Gå til innhold

Gateway/Firewall


hda

Anbefalte innlegg

Jeg har en p233mmx med 32mb ram og en 2gb hd stående ubrukt, tenkte jeg skulle sette denne opp som gateway på nettverket mitt. Jeg vet ikke om jeg skal velge Linux eller BSD, trenger bare en dytt i en retning, jeg drukner i alternativer. Jeg knota litt med mandrake. det hadde vært fint om det fantes en firewall/router med gui men som ikke behøver kde/gnome etc da dette _kun_ er en gateway/firewall. Kritikk/forslag mottas med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Akkurat i dag satte jeg opp en slik maskin med ClarkConnect. Valgte å installere Webmin-tjener, i tillegg til default (miniserv) Kan ikke noe Linux, men dette ser jo lovende ut. Bare å plugge inn strøm og nettverkskabler, og logge inn via explorer.

Det følger også med Debians geniale apt pakkesystem.

 

Eneste jeg sliter med her er at ene nettverkskortet går ned etter 5 min.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-24 01:21, skrev RulleRimfrost:

Akkurat i dag satte jeg opp en slik maskin med ClarkConnect. Valgte å installere Webmin-tjener, i tillegg til default (miniserv) Kan ikke noe Linux, men
ser jo lovende ut. Bare å plugge inn strøm og nettverkskabler, og logge inn via explorer.

Det følger også med Debians geniale apt pakkesystem.


Eneste jeg sliter med her er at ene
går ned etter 5 min.


 

For meg ser problemet ditt ut til å ligge i IP adressen til eth0.

Tror ikke den kan ligge så nær eth1 adressen.

Tror den skal være f.eks. 192.168.2.1

 

 

Solaris

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-24 07:46, skrev Solaris:

For meg ser problemet ditt ut til å ligge i IP adressen til eth0.

Tror ikke den kan ligge så nær eth1 adressen.

Tror den skal være f.eks. 192.168.2.1



Solaris


 

Takker. Får prøve å sette den utenfor min HW-router, som bare deler ut disse ip'ene i hytt å gevær :smile:

 

Anyway's. Føler det i alle fall slik at CC 1.1 har fått med seg det grøvste i sin distro: Bygget på RedHat 7.2, som er ekstremt godt dokumentert. Det følger med alle tenkelige servere, og apt, som gjør installasjoner i Linux enklere enn i Windows (nesten)

Lenke til kommentar

Jeg har luktet litt på ClarkConnect.

Jeg har en gammel Pentium 133MHz med 32MB ram og 2GB harddisk. Burde vel gå relativt greit.

Det jeg har planer om er å sette opp en firewall/routing/QoS. Burde vel ikke være noe problem det ?

Hvordan blir det da med Netopia-routern fra NGT. Blir den overflødig (bortsett fra at den må være der for å "oversette" signalet fra veggen)?

Må jeg konfigurere f.eks. forwarding både der og i linuxboksen eller kan jeg disable alle forwarding/firewall-innstillinger i Netopia'n for kun å bruke linux'n ?

Hva anbefales ?

Noen gode sider med tutorials/guides ?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-25 14:43, skrev JarleW:

Jeg har luktet litt på ClarkConnect.

Jeg har en gammel Pentium 133MHz med 32MB ram og 2GB harddisk. Burde vel gå relativt greit.

Det jeg har planer om er å sette opp en firewall/routing/QoS. Burde vel ikke være noe problem det ?

Hvordan blir det da med Netopia-routern fra NGT. Blir den overflødig (bortsett fra at den må være der for å "oversette" signalet fra veggen)?

Må jeg konfigurere f.eks. forwarding både der og i linuxboksen eller kan jeg disable alle forwarding/firewall-innstillinger i Netopia'n for kun å bruke linux'n ?

Hva anbefales ?

Noen gode sider med tutorials/guides ?


 

Burde gå greit det.

Kjører selv ClarkConnect på en Pentium 120 med 48MB ram. Riktignok litt mer ram enn din maskinen, men burde ikke spille noen stor rolle.

 

Hadde problemer ved installasjonen (Signal 11), men flytta HD til annen maskin og installerte der.

 

Kjører Webserver, Samba og Brannmur.

 

 

Solaris

Lenke til kommentar

Hvis du kun skal bruke den som et gateway/router er clarkconnect/mandrake SNF/e-smiths sme server/smoothwall gode alternativer. Personlig ville jeg gått for e-smiths sme server ( http://www.e-smith.org ). Men, ønsker du en mer funksjonell boks som også kan støtte å kjøre andre tjenester ville jeg installert openbsd. Jeg vil mene at det er utrolig simpelt å sette det opp som en gateway. Det er kun 2 filer som må editeres littegranne for at det er oppe og går. Jeg gikk over fra e-smith til openbsd for noen måneder siden, og jeg angrer ikke. Man kan også bare legge inn en linux emulator slik at alle programmer er støttet. Og sist men ikke minst, openbsd har sitt eget ports tree med programmer som er renlest for sikkerhetshull:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...