Gå til innhold

Skjerm (CRT) ødelagt av mobil

Bunny

Anbefalte innlegg

I dag på skolen hadde vi litt PC bruk og det var morsomt å se at det nye PC utstyret var satt opp så det var bare å knotte i vei på nytt maskineri. Det var da skjermen begynnte å flimre kraftig og så sa den bare BLINK høyt og tydelig og den var død.

IT fyren sjekket sikringen til skjermen, men den hadde ikke gått. Han spurte om jeg hadde mobil og det har jeg jo (selvfølgelig) og hadde fått en MMS da jeg satt ved PC'n. Ja det er ganske utrolig, men skjermen røyk vist pga det og nå må jeg kanskje erstatte den.

Står det noen plasser at CRT skjermer ikke tåler mobiler?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I dag på skolen hadde vi litt PC bruk og det var morsomt å se at det nye PC utstyret var satt opp så det var bare å knotte i vei på nytt maskineri. Det var da skjermen begynnte å flimre kraftig og så sa den bare BLINK høyt og tydelig og den var død.

IT fyren sjekket sikringen til skjermen, men den hadde ikke gått. Han spurte om jeg hadde mobil og det har jeg jo (selvfølgelig) og hadde fått en MMS da jeg satt ved PC'n. Ja det er ganske utrolig, men skjermen røyk vist pga det og nå må jeg kanskje erstatte den.

Står det noen plasser at CRT skjermer ikke tåler mobiler?

5764044[/snapback]

Det har jeg ikke hørt om før. Har hatt (og har) CRT skjerm i en årekke og dette har aldri skjedd med meg eller kamerater når telefon har fått mld eller noe.

Det hørtes merkelig ut, kanskje det har noe med en ny teknologi i nye skjermer? :hmm:

Endret av quakie
Lenke til kommentar

Det er faktisk mulig å bryte kretser i elektroniske komponenter ved hjelp av mobilsignaler.

Jeg har klart å slå av discman'er, og faktisk ødelagt en radio/cd-spiller.

Har ikke noen sikker kilde på akkuratt dette, men når jeg brøt strømmen på discman'en så hadde jeg telefonen rett ved siden av, fikk en melding og discman'en slo seg av.

Lenke til kommentar

De gjør seg selv til latter om de sender regning til deg for skjermen.

Lenke til kommentar

Skjermer (CRT) kan reagere hvis mobiltelefonen er i nærheten, på samme måte som man kan oppleve "beep" lyder i høytalere før en SMS kommer fram.

En mobiltelefon er jo rimelig aktiv for tiden, sjansen er relativt stor for at skjermen ryker noenlunde samtidig som mobilen kommuniserer/pinger/tar imot/sender? Spesielt i skoletid når man får meldinger etc. Da har jeg heller tro på at strømforsyningen i skjermen røk, f.eks.

Ikke granskauen om du må betale for det, noe av det dummeste jeg har hørt :!:

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Rart at den kræsjet ja, var en Nokia skjerm og jeg har for tiden en Nokia mobil så de bør jo "like hverandre" :p

Skal snakke med rektoren i morgen så finner vi nok ut av saken, synes det er urettferdig om jeg må betale noe.

Endret av Bunny
Lenke til kommentar

vel samme skjer med skjermen om du setter en høyttaler for nerme den.. da vil magneten i høytaleren forstyrre skjermen og om den står slik over tid.. vil skjermen får varige skader.. du vil merke at fargene på deler av skjermen ikke er som den skal være. Så ja jeg vil tro at mobilen fint kan være skyldig i å ødelege skjermen, men jeg tviler på at du må betale noe som helst.. Nå burde vel skolen forbudt mobiltelefoner i det aktuelle rommet da crt skjermer er sensitive for dette, men regner med at du ikke hadde brydd deg fordeom =)

Lenke til kommentar

Litt forskjell på ein kraftig magnet og signaler som går gjennom lufta, men høgtalar og CRT er ikkje alltid like lurt.

At du skal betale er jo heilt latterlig, var det mobilforbud der inne? Er faktisk første gangen eg har høyrt om eit sånt tilfelle, så det kan ikkje være noko utbreidd problem.

Lenke til kommentar

Er bare forbudt å knotte eller ha lyd på i timene så min var satt på stille men lå i vesken min ganske nært skjermen.

Ja jeg håper de har vett nok til å bruke garantien istedenfor å pushe no regning på meg hehe :roll:

Lenke til kommentar
Rart at den kræsjet ja, var en Nokia skjerm og jeg har for tiden en Nokia mobil så de bør jo "like hverandre" :p

Skal snakke med rektoren i morgen så finner vi nok ut av saken, synes det er urettferdig om jeg må betale noe.

5765575[/snapback]

Har vært borti problemer på flere nokia skjermer som har blitt døde, sannsynligvis strømforsyningen som tar kvelden, men det er lenge siden.., typen med innebygde høytalere og 17", hvit farge, var det en slik skjerm, så kan det ha vært en tilfeldighet, var skjermen av den typen, må den dessuten ha vært 5 år gammel og klar for å skiftes ut uansett.

Endret av Martin_03
Lenke til kommentar

Garanti eller ikke, det vil være ufattelig idiotisk å påstå, og kreve, at en person med mobiltelefon er ansvarlig for og skal erstatte en ødelagt monitor. :no:

Du trenger nok ikke bekymre deg for å måtte punge ut for noe slikt.

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...