H4ngm4N Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Opplevde nettopp noe merkelig. Jeg satt og sletta ting og avinnstallerte programmer for å frigjøre litt plass på HDD'en, når jeg var ferdig hadde jeg ca. 5 gigabyte ledig. "Nok for denne gang" tenkte jeg, men etter 5-10 minutter popper det opp en melding om at jeg har lite diskplass igjen. Når jeg skjekker ser jeg at jeg bare har ca. 200 MB ledig plass. Har en Western Digital 120 GB IDE 7200RPM SATA 3.5" 8MB harddisk. Blir svært takknemlig for hjelp. Lenke til kommentar
Enzo1590 Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Hva med å prøve Diskdefragmentering? Lenke til kommentar
H4ngm4N Skrevet 16. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2006 Det er jo alltids en mulighet, men det tar jo lang tid. Men det jeg lurer på er hvorfor jeg plutselig mistet 5 ledige gigabyte, og hvordan jeg kan få dem tilbake. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 huske og tømme søppelbøtta ? Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Det kan væra greit å begrense volume på Recycler. Windows ,vil sette av 10% av stasjons størelse til det. Du kan enten begrense verdien der, og i tillegg at du kankje merke for,at filer du sletter fjernes uten å flytte dem til recycler. Restore information kan inneholder agså unødvendig mye , spesielt når du har for lite plass. Fjerne en del der. Sum = ikke alt som du delete forsvinner. Når det gjelder diskdefragmentering det anbefalles i så fall at du flytter page file til en annen partition hvis du har mulighet til det eller sette verdien der stor nok til at windows kan boote uten problemer, defragmentere C:\ og kan sette verdien tilbake til den det var. Og det for å apnå en bedre defragmentering fordi windows har problemer med det når page file er til stedet. Og helst defragmentere selfølgelig etter at du har renset systemet ditt. Lenke til kommentar
H4ngm4N Skrevet 16. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2006 Altså, tror dere har misforstått litt. Jeg skjekket på Egenskaper på C-disken, og det sto det at det var 5 gig ledig. Søppelbøtta tømte jeg med en gang jeg slettet filene. Så plutselig 5-10 min senere er det bare 200 MB ledig. Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Du Kjører Norton? Den "tar vare på"filene du sletter.. Du sletter søppel bøtta i Norton.. Lenke til kommentar
9hdoksaet4 Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Det første rådet jeg vil gi deg er heller å brenne ut de filene som du vil ta vare på, for jeg tviler sterkt på at du bruker alle de filene som du har liggende på harddisken nå. Så bør du som nevnt minske plassen til både Recycled og System Restore. Etter det tar du en defragmentering. Jeg har selv samme harddisk, og aldri hatt problemer med plassmangel. Jeg har flere store spill på maskinen, og flere kommer det nok til å bli. Norton er vel mest sannsynlig årsaken til at de ikke blir slettet, som det allerede er nevnt. Lenke til kommentar
H4ngm4N Skrevet 17. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2006 Bruker Norton ja. Men finner ikke fram til noen Norton-søppelbøtte eller Norton Recycle Bin. På Norton Protection Center står det "Gjenoppretting av data - ingen dekning". Vet ikke om dette er denne søppelbøtten dere snakker om, men hvor finner jeg isåfall den? Lenke til kommentar
theck1 Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 Prøv å kjør en error checking på harddisken din også. Det hender windows oppgir feil størrelse på harddisken din. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 Det første rådet jeg vil gi deg er heller å brenne ut de filene som du vil ta vare på, for jeg tviler sterkt på at du bruker alle de filene som du har liggende på harddisken nå.Så bør du som nevnt minske plassen til både Recycled og System Restore. Etter det tar du en defragmentering. Jeg har selv samme harddisk, og aldri hatt problemer med plassmangel. Jeg har flere store spill på maskinen, og flere kommer det nok til å bli. Norton er vel mest sannsynlig årsaken til at de ikke blir slettet, som det allerede er nevnt. 5766292[/snapback] leve med bare 120gb harddisk plass ,umulig , jeg skal snart kjøpe en ny disk på 300gb , for den på 250 er full Lenke til kommentar
9hdoksaet4 Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 Jeg hadde tenkt å redigere og skrive at alternativet hvis du har stor plassmangel er, som du altså skal gjøre, kjøpe ny harddisk. For du må jo virkelig ha behov for plass når du klarer å bruke 120Gb + 250Gb. Norton Recyble Bin er den vanlige søppelbøtten, det skal vel bare være å tømme den ved å høyreklikke på den. Lenke til kommentar
Polarbastard Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 Bruker Norton ja. Men finner ikke fram til noen Norton-søppelbøtte eller Norton Recycle Bin. På Norton Protection Center står det "Gjenoppretting av data - ingen dekning". Vet ikke om dette er denne søppelbøtten dere snakker om, men hvor finner jeg isåfall den? 5768721[/snapback] Når du er inne i protected...., så marker alle filene ved å fx klikke på den første, holde Skift+Page Down til at alle er markert. Så høyreklikker du på de markerte filene og velger Delete Lenke til kommentar
eXa Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 jo mer jeg er borti og leser om norton jo mindre lyst får jeg til å ha det på min maskin! takk gud for at det finnes alternativer.... Lenke til kommentar
H4ngm4N Skrevet 17. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2006 (endret) Bruker Norton ja. Men finner ikke fram til noen Norton-søppelbøtte eller Norton Recycle Bin. På Norton Protection Center står det "Gjenoppretting av data - ingen dekning". Vet ikke om dette er denne søppelbøtten dere snakker om, men hvor finner jeg isåfall den? 5768721[/snapback] Når du er inne i protected...., så marker alle filene ved å fx klikke på den første, holde Skift+Page Down til at alle er markert. Så høyreklikker du på de markerte filene og velger Delete 5769930[/snapback] Når jeg er på protection center er det ingen filer jeg kan markere der. Er bare en slags meny, "grunnleggende sikkerhet", "gjennoppretting av data", "nettlesning" osv... Og ja, jeg skal kjøpe meg ny harddisk snart, men har ikke helt bestemt meg for hvilken enda, og så skal den bestilles på nett, så det tar sikkert litt tid før den er kommet i hus. Endret 17. mars 2006 av H4ngm4N Lenke til kommentar
Polarbastard Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 Bruker Norton ja. Men finner ikke fram til noen Norton-søppelbøtte eller Norton Recycle Bin. På Norton Protection Center står det "Gjenoppretting av data - ingen dekning". Vet ikke om dette er denne søppelbøtten dere snakker om, men hvor finner jeg isåfall den? 5768721[/snapback] Når du er inne i protected...., så marker alle filene ved å fx klikke på den første, holde Skift+Page Down til at alle er markert. Så høyreklikker du på de markerte filene og velger Delete 5769930[/snapback] Når jeg er på protection center er det ingen filer jeg kan markere der. Er bare en slags meny, "grunnleggende sikkerhet", "gjennoppretting av data", "nettlesning" osv... Og ja, jeg skal kjøpe meg ny harddisk snart, men har ikke helt bestemt meg for hvilken enda, og så skal den bestilles på nett, så det tar sikkert litt tid før den er kommet i hus. 5770399[/snapback] Hvis du ikke vet hvordan du navigerer rundt i Norton kan det kanskje være en fordel for deg å disable Protected Recycle Bin? Da slipper du å plages med filer som blir lagret etter du har slettet dem Her er oppskriften: To remove the Norton Protected Recycle Bin on Windows 2000/XP 1. On the Windows desktop, right-click the Recycle Bin icon, and then click Properties. 2. On the Global tab, click Use One Setting for All Drives. 3. On the Recycle Bin tab, select Standard Recycle Bin. 4. In the Title field, type the following: Recycle Bin 5. On the Norton Protection tab, select a drive and uncheck Enable Protection. Repeat this step for each drive. 6. Select Also Empty Protected Files. 7. Click OK, and then click OK again. 8. Reboot the computer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå