Edstro Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 (endret) Eg skal ha meg en linuxserver. Eg sier pa forhand at eg skriver na fra et engelsk tastatur. Eg er helt ny pa linux derfor trenger eg vertfall litt start hjelp. Det eg skal fa til tror eg ikke skal vere sa veldig vanskelig. 1. Eg skal bruke fedora. Eg har falgende i serveren: AMD XP 3200+ 512mb minne 200gb harddisk Holder dette? Gar fedora som server? 2. Nar eg skal installlere fedora sa far eg mange innstalasjons muligheter. Vanlig Arbeidstasjon Tjener Hva skal eg velge? 3. Eg skal ha apache,php a mysql pa serveren. Kan eg bruke xampp? A hvordan innstallerer eg det. 4. A na kommer det vanskelige sparsmale. Eg skal ha et domene pa serveren. Der vil eg ha muligheten for at brukere kan logge seg pa a sant. Ogsa fra hjemmepc. Eg har fast ip. Hvordan setter eg opp domene? Endret 16. mars 2006 av eddielie30 Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 1. Holder i lange baner. Jeg kjører serveren min på en Pentium 2 fra 1998. Kald og fin. 2+3. Trenger du ikke GUI (GNOME/KDE), så velg tjener. Deretter går du på webtjener, mysql +++-kategoriene og legger til pakker som du trenger. Drit i XAMPP. Finner du at du trenger noen ekstra pakker etter installasjonen, så bruker du yum for å legge dem inn. F.eks. yum install mysql. 4. Mener du Windows-domene eller internettdomene? Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Skal du ha eget domene? Eller gratis subdomene (som DynDNS)? Lenke til kommentar
Edstro Skrevet 16. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2006 (endret) Nar eg mener domene sa mener eg et slikt domene du kan ha i windows 2003 server. Et domene som blir brukt i firmanettverk som folk kan logge seg pa a sant. Det er som buskmann sier. Eg mener et windows domene. Men dette skal vere linux. Sa domene skal vere pa linux serveren sa skal windows maskiner ha muligheten til a logge seg pa domene. Endret 16. mars 2006 av eddielie30 Lenke til kommentar
Dovrebanen Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 Bruk Samba til domenegreiene. Finnes sikkert standard i Fedora. Lenke til kommentar
ratix Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 (endret) Bruk Samba til domenegreiene. Finnes sikkert standard i Fedora. 5766658[/snapback] Han snakker om domener (som diskusjon.no), ikke NT-domener. Endret 17. mars 2006 av ratix Lenke til kommentar
JonJ Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 Han snakker om domener (som diskusjon.no), ikke NT-domener. 5768621[/snapback] Eep. Feil. Han sier da gjentatte ganger i innleggene rett over: "Windows domene". Lenke til kommentar
ratix Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 Han snakker om domener (som diskusjon.no), ikke NT-domener. 5768621[/snapback] Eep. Feil. Han sier da gjentatte ganger i innleggene rett over: "Windows domene". 5768708[/snapback] Jeg har som vane å svare på første post Lenke til kommentar
ratix Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 (endret) Han snakker om domener (som diskusjon.no), ikke NT-domener. 5768621[/snapback] Eep. Feil. Han sier da gjentatte ganger i innleggene rett over: "Windows domene". 5768708[/snapback] 5768850[/snapback] Jeg har som vane å svare på første post edit: eh. lese første post også svare på de andre, ja, du skjønner edit2: dobbelpost, lurer på hvordan jeg klarte det. Endret 17. mars 2006 av ratix Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 For meg så virker det som om trådstarter muligens kan ha glede av å kjøre Fedora Directory Server Lenke til kommentar
Edstro Skrevet 20. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2006 (endret) For meg så virker det som om trådstarter muligens kan ha glede av å kjøre Fedora Directory Server 5770295[/snapback] Er dette en server som inneholder det eg trenger? Apache,mysql,php? Å mulighet for å sette opp et domene? Bare så det er sakt så vil eg ikke ha det så enkelt at det er gjort på noen få klikk. Eg vil lære dette her. Har aldri vært borti linux før. Endret 20. mars 2006 av eddielie30 Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 å sette opp windows domene er ingen dans på roser hvis du er ny i linux kan du få høre like gjerne først som sist, men det lar seg fint gjennomføre. men du kommer til å bli en gjenganger i denne tråden her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå