Gå til innhold

Er denne maskinen ok??

Anbefalte innlegg

Skal snart bygge en ny maskin til foreldra til en kamerat av meg, den skal brukes til kontorting + litt videoredigering.

Har satt opp et forslag til maskin her, hadde vert fint om noen har erfaringer (bra/dårlig) med komponentene og evt. komme forslag til endringer.

Den skal ikke overklokkes.

De har ikke bestemt seg for størrelse på hd enda, men det blir enten 80,120 eller 160GB.

Har satt opp priser fra komplett, hvor jeg har tenkt og handle.

Kabinett: Chieftec medium tower DX-01-S-D Sølv 1105,-

Hovedkort: MSI K7T-266-PRO2-RU 1753,-

Prosessor: AMD-XP 1800 2400,-

Prosessor vifte: EKL PAPST 231,-

Minne: DDR-PC2100 512MB CL2.5 1249,-

Minne: DDR-PC2100 256MB CL2.5 550,-

Skjermkort: Asus-AGP V7100 GF-2 MX-400 64MB Tv-Out 1013,-

Harddisk: Maxtor pluss-D740X ATA-133-7200rpm 80GB 2308,-

DVD-Rom: Samsung SD-616 16X/48X 758,-

CD-Brenner: Plextor 24X/10X/40X 1711,-

Diskettstasjon: Sony 180,-

Skanner: Canon N1240U USB 48bits 1200x2400dpi 1195,-

SUM: 14453,-

Takker for alle svar....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trekk fra 1000kr fra cpu'n og kjøp en XP1600, ta de 1000kr og putt på skjermkortet. Matrox G550 eller ATI 8500, som bør være et bedre valg for video redigering. Du har satt sammens en veldig bra PC, men har de virkelig behov for en slik dyr og bra PC?

Lenke til kommentar

Penger er vel kanskje ikke deres største problem, dei ville ha en kraftig makskin derfor XP-1800.Kan vere greitt med litt power når du behandler lyd/bilde??

Er vel 3D i spill som krever mest av skjermkortet, tror ikke det har så veldig masse å si når det gjelder video avspilling..eller tar jeg helt feil nå??

I tilfelle tror jeg ikke at maskinen vil bli brukt så masse til spill, da er det ingen vits med de nyeste og beste skjermkortene.........??

Lenke til kommentar

Flere har vært inne på å gå ned på prosessorern og legge til på skjermkortet. En annen variant er å legge pengene i Firewire

Pinnacle Videoredigeringskort Studio DV Engelsk Retail 999,-(psdata). Redigereringen vil med dette oppsettet gå knirkefritt.

Yoda

Lenke til kommentar

hva er vitsen med å kjøpe dyt kort og softvare fra Pinacle når man kan super lydkort med Firewire med Sounblaster Audigy, desuten får man med ok videoredigerings program i retail pakken. Kan ikke se at Det pineacle kortet jør no annet en å gi deg firewire.

Men spørsmålet her er egentlig hva skal du kopiere fra ?, er det kun dvd ripping, så faller det med videokort og slikt bort, men skal du lese inn fra video, eller Kamera, bør du passe på å få med video inn ut på sjermkortet, og event firewire.

Ang pc kommer jeg da med følgende forslag:

kjøp: et Audigy kort

og uansett hva du kjøper av hd pass på at det er 7200 rpm, har bemerket meg at min Wester digital kaviar (100gb) har generelt mye bedre ytelsen en Maxtor (80gb) disken min.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-12-06 14:08, staagri skrev:

Penger er vel kanskje ikke deres største problem, dei ville ha en kraftig makskin derfor XP-1800.Kan vere greitt med litt power når du behandler lyd/bilde??

Er vel 3D i spill som krever mest av skjermkortet, tror ikke det har så veldig masse å si når det gjelder video avspilling..eller tar jeg helt feil nå??

I tilfelle tror jeg ikke at maskinen vil bli brukt så masse til spill, da er det ingen vits med de nyeste og beste skjermkortene.........??

------------------------

Nå skal du høre !!! Ta geforce 2'en og modifiser det til QUADRO2 !!! den er laget for CAD og slikt og da sikkert mega til videored. Det krever pitelitt loddemodding :wink: men da kan du jo ta noen hundrelapper for dette siden QUADRO koster nesten 10 ganger mer enn Geforce..

Ved videoredigering mener jeg de sier at HARDDDISKEN er flaskehalsen. Vurder derfor å kutte litt ned på det andre og vurder SCSI disk eller en kanonrask IDE disk (Seagate Barracuda IV skal vel være rask OG støysvak! ca2000+ tror jeg)

Siden det er foreldre osv som skal ha denne pesen KUTT NED PÅ STØY ellers blir de bare misfornøyde... Ikke noe EKL dritt nei. Kjøp en Zalman Flower eller noe sånt og stille PSU.

Forresten; hvor mye har du tenkt å ta for å bygge dette... med OS, Office programmer osv installert samt planlegging og sammensetning av PC? bare lurer siden jeg skal kanskje bygge for aldre selv..

og... HUSK KARBINETTVIFTER!!.. stille som sagt...

Lenke til kommentar

Noe mekking på skjermkortet gidder jeg ikke, blir bare tull viss noe ryker senere, for da blir det sikkert min feil osv....

SCSI disk blir nok litt for dyrt alternativ..

Hvilken kjøler er å anbefale til XP-1800 (Va det dem sku ha, å da får dem det!!) å hvor får jeg kjøpt den? hvilke kabinett vifter er bra, trenger vel egentlig kun en bak??

Det med video-red og skjermkort må jeg nesten sjekke opp hvilken løsing dem skal bruke og hva utstyr som skal benyttes (kameraten min snakket noe om en redigerings pakke "program" eller et elller annet til 10000kr) ikke vet jeg hva de har tenkt seg til med!!!!

Hadde i utgangspunktet tenkt å ta 1000kr for å fikse dette men jeg begynner å lure på å høyne litt...

Lenke til kommentar

anbefaling for vifte,thermal take sk6 eller alpha8045.

ellers ser greit ut,kanskje en xp 1600 hadde vært greiere for å spare spenn.

og putte de i et gf3ti200 kort,bruker gf2mx kort sjøl er ikke fornøyd med,suger i 1024x768 oppløsninger

[ Denne Melding var redigert av: Danny på 2001-12-06 19:11 ]

Lenke til kommentar

Prøv Alpha Pal 8045 kjøler, bruker den med 19dB Papst vifte, har 5 kabinettvifter - 80mm. 2 stk. 12dB Papst og 3 Enermax på min., kabinettviftene samla over rheostat - 10V. Nå bråker harddisk mer enn alle viftene, bruker Chieftech Maxitower med org. 340W forsyning. Har pressa CPU opp i 47 grader med 1 time Sisoft Sandra CPU Burn In, ellers rundt 33 grader ved vanlig bruk.

Har handla hos Microplex, er flere leverandører.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-12-06 13:36, staagri skrev:

Skal snart bygge en ny maskin til foreldra til en kamerat av meg, den skal brukes til kontorting + litt videoredigering.

Har satt opp et forslag til maskin her, hadde vert fint om noen har erfaringer (bra/dårlig) med komponentene og evt. komme forslag til endringer.

Den skal ikke overklokkes.

De har ikke bestemt seg for størrelse på hd enda, men det blir enten 80,120 eller 160GB.

Har satt opp priser fra komplett, hvor jeg har tenkt og handle.

Kabinett: Chieftec medium tower DX-01-S-D Sølv 1105,-

Hovedkort: MSI K7T-266-PRO2-RU 1753,-

Prosessor: AMD-XP 1800 2400,-

Prosessor vifte: EKL PAPST 231,-

Minne: DDR-PC2100 512MB CL2.5 1249,-

Minne: DDR-PC2100 256MB CL2.5 550,-

Skjermkort: Asus-AGP V7100 GF-2 MX-400 64MB Tv-Out 1013,-

Harddisk: Maxtor pluss-D740X ATA-133-7200rpm 80GB 2308,-

DVD-Rom: Samsung SD-616 16X/48X 758,-

CD-Brenner: Plextor 24X/10X/40X 1711,-

Diskettstasjon: Sony 180,-

Skanner: Canon N1240U USB 48bits 1200x2400dpi 1195,-

SUM: 14453,-

Takker for alle svar....

Som mange er inne på, så ville jeg ha droppet XP1800+ til fordel for XP1600+ eller XP1700+. Forskjellen er jo bare noen "få" MHz. Ofte er harddisken flaskehalsen ved videoredigering, så SCSI er optimalt. Bakdelen er at SCSI er så forbanna dyrt, derfor ville jeg ha kjøpt to like harddisker og putte dem i Raid0! (Vær obs på at RAID0 har ingen feiltoleranse!). I tillegg vil jeg nevne at dagens ATA100 ikke støtter disker over 120GB, dersom du skal kjøpe 160 GB, må du nok skaffe et ATA133 PCI-kort, eller kjøpte Abit's KR7.

Jeg ville ha byttet ut CPU-viften til Taisol eller en Alpha8045. Bruker selv en 20dB Zalman vifte med alpha8045 på en T-Bird [email protected], 1.86V (idle: 30-33 grader, full load 50-53 grader).

G550 og ATI 7500/8500 skjermkort har mye bedre skjermbildet (2D) enn Geforce 2.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...