Snillingen Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 Jeg syntes at dette var en grei skoleoppgave. Den er i hvertfall dagsaktuell og de fleste har et syn på Islam. At spørsmålet er litt vagt synes jeg er en fordel siden det lar eleven tolke oppgaven og gjør det forhåpentligvis lettere å skrive sine egne tanker om emnet. Selv synes ikke jeg den er rasistisk eller prøver å få det til å virke som muslimer hater den vestlige verden. Hadde jeg skrevet oppgaven hadde jeg startet med å fortelle om hvordan den islamske verden i lang tid tok vare på den vestlige kulturen og kunnskapen under middelaldreren og om dette har forandret seg i dagens samfunn og i så fall hvorfor. Er det slik at muslimer forsvarer sin egen primitive kultur i tykt og tynt fordi de er redde for å bli skvist ut av den vestlige kulturen eller er det vi i vesten som er arrogante og ikke ser bjelken i vårt eget øye? 5766138[/snapback] De fleste har et syn på Islam ja, men betyr det at hele Islam har et samlet syn på vesten? 5768372[/snapback] En slik oppgave krever ikke at Islam har et samlet syn på vesten. Oppgaven går ut på at eleven skal si hva han tror er Islams stilling til vesten og eleven skal sannsynliggjøre sin mening. Om du tror alle elever har en ensporet tanke om Islams stilling til vesten synes jeg du møter deg selv i døra. Det er rett og slett en for grov generalisering. 5770133[/snapback] En skoleoppgave skal jo gjerne baseres på fakta. Ikke hva en selv tror. Finn en side som sier hva alle muslimer tenker om vesten, da revurderer jeg tankegangen min. Og ikke alle elever har en ensporet tanke om Islam, men når man gir en oppgave som krever ett enkelt syn på en religion, blir man nødt til å tenke ensporet. 5771447[/snapback] En skoleoppgave skal basere seg på fakta ja, men det vil alltid være selektiv fakta som man bruker til å begrunne sitt syn. Det er umulig å fremme all fakta i en enkel skoleoppgave. Oppgaven krever heller ikke at Islam har et syn på vesten om man mener at Islam har flere syn på vesten så tar man de med i skoleoppgaven og sannsynliggjør dem. Og jeg mener fortsatt at generaliseringen din er på grensa til rasisme og at du bør skjerpe deg. Men denne diskusjonen dreper tråden til trådstarteren. Om trådstarter vil ha tips til oppgaven sin kan han lese i Aftenpostens kulturdel side 4 og etterpå lese debattinnleggene som tilhører artikkelen. Og om Mixel vil hjelpe trådstarter kan han/hun linke til andre sider om Islams syn på vesten og Norge Lenke til kommentar
theDurkan Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 Du forstår fortsatt ikke. Hvorfor si Islams syn på vesten? Islam har IKKE et felles syn på vesten, derfor blir det en helt teit formulering av læreren hans. "Gjør rede for ulike muslimske syn på den vestlige verden" hadde kanskje vært en bedre oppgave. Og er det jeg som generaliserer her? Når lærer og du mener at Islam har et samlet syn på vesten? Det enkleste for trådstarter (samme som jeg ville gjort), hadde vært og ringt ulike ledere for de muslimske lederne i landet. Samtidig også dratt til familien til en muslimsk kompis og snakket litt med foreldrene. Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 (endret) Det er selvfølgelig ikke nok. En slik oppgave krever at man intervjuer samtlige muslimer i verden og spør all hva deres stilling til Norge og verden er og siden alle er født muslimer så får trådstarter likegodt intervjue samtlige mennesker i verden og spørre hva Islams stilling til Norge og verden er. Man må også nevne hele historien til Islam fra Adam og Eva ble skapt og ikke glemme en eneste detalj for viss ikke generaliserer man. Edit: Å legge ord i munnen på folk er forøvrig en dårlig herskerteknikk og ren løgn. Jeg har aldri sagt at Islam har ett samlet syn på Norge og vesten, og om du ikke vil roer ned herskerteknikken din så ser jeg ingen grunn til å lese innleggene dine. Endret 18. mars 2006 av Snillingen Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 19. mars 2006 Del Skrevet 19. mars 2006 Jeg er bekymret for Norge, skriver og tenker denne mannen; http://www.aftenposten.no/meninger/kronikk...icle1252042.ece Lenke til kommentar
warpig Skrevet 19. mars 2006 Del Skrevet 19. mars 2006 (endret) Jeg er bekymret for Norge, skriver og tenker denne mannen; http://www.aftenposten.no/meninger/kronikk...icle1252042.ece 5776818[/snapback] Og han har mange gode poeng, vi ønsker ikke innvandrere som kommer til Norge for å snylte på staten og ikke innrette seg etter de Norske lover og normer. Men, jeg tar gjerne imot innvandrere som kommer til Norge i håp om en bedre framtid, og som faktisk er villig til å ofre litt for det, resurssterke innvandrere. Et annet problem er at innvandrere og mennesker generelt sett har en tendens til å bosette seg der man føler at man hører hjemme, man tørr ikke å ta noen sjanser, og vi ender opp med "chettoer" à la holmlia, lindeberg og grønnland. Men Islam er ikke èn gruppe, det er mange grupper, det er mange mennesker, og alle mennensker har forskjellige tanker og syn på ting, og Islam har derfor mange forskjellige syn på Norge og vesten. Du forstår fortsatt ikke. Hvorfor si Islams syn på vesten? Islam har IKKE et felles syn på vesten, derfor blir det en helt teit formulering av læreren hans. "Gjør rede for ulike muslimske syn på den vestlige verden" hadde kanskje vært en bedre oppgave. Og er det jeg som generaliserer her? Når lærer og du mener at Islam har et samlet syn på vesten? Det enkleste for trådstarter (samme som jeg ville gjort), hadde vært og ringt ulike ledere for de muslimske lederne i landet. Samtidig også dratt til familien til en muslimsk kompis og snakket litt med foreldrene Hvorfor gi eleven en skoleoppgave i det hele tatt? Jo, fordi, eleven skal vise at han/henne greier å tenke selv, og at de greier å begrunne tankene sine, at det faktisk er noe mellom ørene dems. Og en så åpen oppgave som det er jo en perfekt sjanse for eleven til å vise at man faktisk greier å begrunne egne synspunkter, men, at noe omhandler en spesiell gruppe betyr ikke at det er rasitisk. Men det ideelle hadde vært å skrevet et par bøker på bibelens tykkelse der man har skrevet en side om hvert enkelt syn muslimene har på vesten og Norge, viss ikke blir man rasitisk. Oppgaven er dagsaktuell og åpen, eller perfekt som jeg liker å kalle den. ---------------------------------------------------------- Men, slike anti-rasistekstreminister som deg er jo morsomme. Endret 19. mars 2006 av warpig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå