Gå til innhold

Tilbakevirkende kraft og selvstendig næringsdriv.

Anbefalte innlegg

Har enda saken med en telefon som ble kjøpt i slutten av 2005. saken ble klaget inn for forbrukerrådet, men i dag kom det et morsomt brev til meg.

Kort oppsumert sa brevet følgende:

de satte spørsmål ved om dette var næringskjøp ettersom:

telefonen ble kjøpt med Bedrift +

jeg er selvstendig næringsdrivende.

I brev tilbake skrev jeg

Viser til brev datert 15.mars 2006. Det er å opplyse følgende rundt omstendighetene for kjøpet av mobilen.

Av forbrukerkjøpsloven av 21. juni 2002 § 1 følger det at forbruker er definert som en fysisk person som ikke kjøper hovedsakelig til næringsvirksomhet.

Av kontonotaen følger det at telefonen ble kjøpt med Bedrift + mobil nummer *bip*. Dette nummeret tilhører *bip*, og er gitt til økonomi og administrasjonssjef *bip* som bruker.

Ettersom jeg er hans sønn fikk jeg fullmakt etter avtaleloven til å kjøpe telefon med binding på hans abonnement. Dette kan han bekrefte, og jeg vil anta at Telenor kan bekrefte en slik fullmakt ettersom butikken ellers ikke ville ha hatt lov å selge meg telefonen med den bindingen.

Dette forringer ikke etter min oppfattelse mine rettigheter som forbruker. Telefonen ble kun kjøpt med et abonnement som ville gi mer i sponsing fra Telenor. Ettersom nummeret bundet til telefonen heller ikke kan knyttes til meg er det å anse som lite relevant for saken, annet enn at bindingen burde sies opp fra forhandler tatt i betraktning at dette er en hevingssak.

Hva angår mitt verv som daglig leder for *bip*, så anfører jeg igjen med fkjl §1. Telefonen ble kjøpt i november, mens firma ble startet i starten av januar.

Det er å anse at telefonen aldri ble kjøpt med hensikt å brukes i næringsvirksomhet, og hadde den blitt kjøpt for den hensikt ville jeg ha satt firma sitt navn på den.

Videre er det å anføre med at uansett om jeg nå har status som selvstendig næringsdrivende, så forringer ikke det mine rettigheter så lenge jeg ikke kjøper varen til bruk i firma. Jeg kan heller ikke se av loven at den har tilbakevirkende kraft ovenfor kjøp foretatt før jeg ble selvstendig næringsdrivende.

Uansett så er jeg av den oppfatning at verken Bedrift + eller *bip* vil påvirke denne saken, ettersom det ikke foreligger dokumenter som tyder på det fkjl §1 ”som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet”

Kort summert:

telefonen ble kjøpt og brukt som privat telefon. Ettersom stort sett alt lagret på den var av privat karakter så støtter det om saken. Uansett så mener jeg at innenfor rimelighetens grenser så burde det være en enkel sak å se at:

telefonen ble kjøpt en god stund før firma eksisterte

telefonen ble således ikke kjøpt som ledd i næringsvirksomhet

og hadde jeg kjøpt på firma, så måtte det stått firma på faktura, noe det ikke gjorde.

Hvis ikke så ville kjøpet etter regnskapsloven ikke være lovlig bokført for bedriften, og ansett som privat kjøp.

er jeg på bærtur i resonomentet mitt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her har du svar på spørsmålet ditt:

"§ 1. Alminnelig virkeområde

Loven gjelder forbrukerkjøp, hvis ikke noe annet er fastsatt i lov.

Med forbrukerkjøp menes salg av ting til en forbruker når selgeren eller selgerens representant opptrer i næringsvirksomhet.

Med forbruker menes en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. "

Dersom du ikke hovedsaklig handlet som ledd i næringsvirksomhet, så er det ikke et næringskjøp - og dermed gjelder forbrukerkjøpsloven.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...