VTW Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Holder på med en prosjekt, og må være sikker på hva jeg skriver. Ut ifra det jeg vet om er Buddha en slags tittel man får når man er blitt opplyst, og har nådd Nirvana. Den første Buddhaen var Prins Siddharta Gautama. Jeg tror han er den eneste som er blitt en Buddha. Er dette riktig? Lenke til kommentar
ehs5 Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Neineinei, det har vært flere. Mener å huske at det var 28. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 http://en.wikipedia.org/wiki/Buddha#Names_of_the_Buddhas Det var 24 eller 28 buddhaer før Sidharta Gautama, men det ville forundre meg om ikke flere har nådd oppvåkning etter den tid. Når man når oppvåkning blir man jo en buddha. Lenke til kommentar
OlaTK Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 Sidharta referers som den historiske Buddha, men det er ingen som utelukker at andre kan ha nådd full opplysning før hans tid, og dermed også vært buddhaer. Innenfor Budhismen har vi flere forskjellige retninger. I den eldste retningen "Therevada" kalles en som har nådd opplysning og kan gå opp i nirvana for en "arath". Mens i en annen stor retning "Mahayana" kalles en som er opplyst for "bodhisattva". Lenke til kommentar
edds Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 Mener jeg har lært at antall Buddhaer kommer ann på retningen du snakker om. Som Zephyros sa mener både Theravada og Mahayana at det har vært flere Buddhaer, og at Buddha ikke var den eneste. Lenke til kommentar
levlex Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 Som flere har sagt her, det avhenger av hvilken retning du snakker om. Noen er mer konservative enn andre. Men; i hovedsak er jo målet for alle buddhister å bli "Buddha", eller oppnå den høyeste form. Da er det slik at du slipper å bli gjenfødt, men enkelte velger fortsatt å bli gjenfødt for å hjelpe andre mennesker på jorden. Det fins visstnok et større antall slike mennesker i dag som har valgt å bli gjenfødt, og som blir satt i kloster som barn og er munk hele livet. Lenke til kommentar
VTW Skrevet 19. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2006 Det er egentlig ikke riktig at alle buddhister kan bli buddhaer! Kvinnelige buddhister kan ikke bli buddhaer. Men hvis de dør, og senere blir gjennfødt som en mann kan de derimot bli en buddha! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå