Gå til innhold

Stabilitet på dataoverføring

Anbefalte innlegg

Hei!

Sitter i dag med en Palm Treo T650 med EDGE (som jeg er meget for nøyd med). Bruker denne til å koble opp mot nettet med (med en laptop), men hastigheten varierer veldi. Når jeg ser på hastigheten i Dumeter så varierer hastigheten opp og ned veldi mye, bare noen få topper er over 100 kbit. Kan noen ganger være opp mot 180 kbit, men det er bare en liten topp. Er dette normalt? Vil jeg få det bedre med andre EDGE telefoner? Bruker telenor mobil og signalet er helt på topp.

Lurer også på hvordan dette er på UMTS nettet? Vil hastihgeten her også variere veldi opp og ned?

Endret av TheBoz
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Har testet så vidt med en kompis som har sånn UMTS kort fra netcom på pcen sin, fast pris å så surfer du så mye du vil med 3g på pcen din greier, d fungerte bra d, men jeg bare testa d så vidt.. Og d blir ikke via en tlf heller. Har hørt at netcom har bedre kvalitet på 3g enn telenor, mens telenor har vel flere tjenester..

D er vel d jeg kan fortelle deg... Er vel ikke så mye hjelp i

Lenke til kommentar

Jeg har surfet med Edge fra Netcom via et Sony Ericsson kort i PC'en i snart ett år, og det har forsåvidt funket ok. Har også prøvd Telenor i samme kortet i ett døgn, og på de timene kunne ikke jeg oppleve noen forskjell i hastighet eller stabilitet. Her kan det sikkert være store lokale variasjoner. Jeg bor ganske landlig til, så her er det nok rikelig med ubrukt datakapasitet hos begge operatører.

Så kan jeg nevne endel ting jeg har erfart.

Hastighet er veldig avhengig av dekning, og selvfølgelig kapasitet i nettet. Med den originale antenna på kortet fikk jeg maks 100k inn. Etter jeg monterte en takantenne fikk jeg 220k jevnt. Dette er faktisk over den hastigheten Netcom og Telenor lover som maks hastighet.

Men denne hastigheten oppnår jeg bare stabilt på ren nedlasting av filer. Kombinerer jeg med surfing, får jeg straks store variasjoner og dropp i hastigheten, samt at det hele blir ustabilt.

Kan nevne i samme slengen at forbindelsen på mitt kort går ned til 0 hvis det ikke er noen trafikk ut eller inn.

Jeg tror en telefon med mer følsom radiodel, teoretisk sett kan få bedre hastighet, men ellers er det nok ganske likt fra merke til merke.

Mitt tips er ekstern antenne hvis det er mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...