int20h Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Talsmenn for Intel mener EFI bør erstatte den tradisjonelle BIOS-en. Det krever imidlertid støtte både fra OS og andre komponenter. Les mer Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 EFI virker jo som en ok ide, noen enorm forbedring over dagens system ser jeg dog ikke med de fordelene som listes opp i artikkelen. AtW Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Høres spennende ut dette. Når sånn ca vil det komme ut på markedet? Vil windows vista kunne støtte noe slikt? Francis Lenke til kommentar
kindings Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Synes vel egentlig det er på tide at man vurderer BIOSen på maskinene, men er usikker på om EFI er den ultimate løsningen. At man skal overlate mer til OSet er ikke ubetinget positivt. Dvs ligger det ikke inne allerede støtte for EFI i Linux og skal komme det i Vista? Lenke til kommentar
IP Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Intel har vel ment dette i mange år. En av fordelene med EFI skal være at man kan laste drivere før operativsystemet lastes. Og sågar oppdatere drivere over internett før OS lastes. Dette krever naturligvis en sertifisering av drivere, noe som ikke alltid har vært populært blant hardwareprodusenter. 64-bit-versjonene av Vista skal vistnok støtte EFI. IP Lenke til kommentar
storken Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 men hvis efi gjør att Os'et får mer kontroll betyr det da att du kan klokke fra Os'et enklere? eller på en måte bios i Os? Lenke til kommentar
kvase Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 EFI virker jo som en ok ide, noen enorm forbedring over dagens system ser jeg dog ikke med de fordelene som listes opp i artikkelen. AtW 5763008[/snapback] dem må jo vider utvikkle dette slik at det blir mere fordeller en bakdeller da sjø. det er jo en start forbedre mange forskjelige ting for og underlette ting for de fleste. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 EFI virker jo som en ok ide, noen enorm forbedring over dagens system ser jeg dog ikke med de fordelene som listes opp i artikkelen. AtW 5763008[/snapback] dem må jo vider utvikkle dette slik at det blir mere fordeller en bakdeller da sjø. det er jo en start forbedre mange forskjelige ting for og underlette ting for de fleste. 5763060[/snapback] Jeg ser forsåvidt ingen noen store bakdeler, untatt at det er nytt. Men jeg må innrømme at jeg ikke ser de enorme fordelene heller. Er ikke en oppgradering jeg sikler maks på, for å si det sånn. AtW Lenke til kommentar
kindings Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Bakdelen jeg kan se for meg er at stabiliteten til datamaskinen i enda større grad blir kontrollert av OSet, men nå vet jeg ikke nok om EFI til å kunne si om det er en reel frykt eller ikke. Lenke til kommentar
AztroM Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Er jo en bedre løsning enn BIOS i teorien, for å få det til å fungerre i praksis må teknologien etablere seg på mange komponenter... Lenke til kommentar
Solefald Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 syns det er litt spennande å sjå om det kjem mange forskjellige typer, som som BIOS, der du har Phoenix og m.fl. eller om det kjem en standard type bios. og korleis det blir med klokking og slikt i EFI. Lenke til kommentar
iDude Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Jeg ser forsåvidt ingen noen store bakdeler, untatt at det er nytt. Men jeg må innrømme at jeg ikke ser de enorme fordelene heller. Er ikke en oppgradering jeg sikler maks på, for å si det sånn. AtW 5763077[/snapback] De store forbedringene for folk flest er det kanskje ikke, men det skal visst være mye bedre for hw-utviklerne. har bitt meg merke i dette (http://en.wikipedia.org/wiki/Extensible_Firmware_Interface): With the EFI model, however, manufacturers will be free to write their own OS-independent hardware drivers which can be included within the device itself and can be directly used by modern operating systems. Som jo må sies å være ideellt for hw-støtte til andre OS enn windows. Lenke til kommentar
OnetroM Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Det er fortsatt en del ting fra 'gamledager' som er absolutt modent for utskifting, BIOS er etter min mening en av dem. Om EFI er det beste vet jeg lite om, men at tankegangen går i retning av å fjerne tradisjonell BIOS er jeg veldig glad i. Synd all oppgradering av OS 'alltid' skal ta hensyn til gamle ting og være bakoverkompatibelt. Jeg vet det er snakk om utrolig store pengesummer, men hvis man kunne tenke helt nytt noen ganger så hadde HW/softwareindustrien på sikt blitt utrolig mye bedre.. Lenke til kommentar
Ostepølsa Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 (endret) BIOS funker da flott det, trenger vel ikke noe EFI XP Pro ultimate genuine microsoft edition. Endret 16. mars 2006 av LenniZ Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Jeg ser forsåvidt ingen noen store bakdeler, untatt at det er nytt. Men jeg må innrømme at jeg ikke ser de enorme fordelene heller. Er ikke en oppgradering jeg sikler maks på, for å si det sånn. AtW 5763077[/snapback] De store forbedringene for folk flest er det kanskje ikke, men det skal visst være mye bedre for hw-utviklerne. har bitt meg merke i dette (http://en.wikipedia.org/wiki/Extensible_Firmware_Interface): With the EFI model, however, manufacturers will be free to write their own OS-independent hardware drivers which can be included within the device itself and can be directly used by modern operating systems. Som jo må sies å være ideellt for hw-støtte til andre OS enn windows. 5763301[/snapback] Hmm, interessant, det er jo en bra funksjon, men hvordan fungerer det egentlig i praksis? Det med at driverene er OS-uavhenig altså. AtW Lenke til kommentar
Monkey Spr@yer Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Jeg synes BIOS'en er meget gammeldags og er moden for en utskiftning. Halvparten av funksjonene i min BIOS har jeg rett og slett aldri hatt bruk for, og kommer aldri til å ha bruk for dem heller. Dessuten kan du jo ikke konfigurer de fleste nye "tinga" i BIOS'en heller (SATA, USB osv.) Apple har jo allerede tatt i bruk EFI på sine nye Intel Mac'er uten de store problemene. Kanskje er det på tide at PC'en følger etter? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Jeg synes BIOS'en er meget gammeldags og er moden for en utskiftning. Halvparten av funksjonene i min BIOS har jeg rett og slett aldri hatt bruk for, og kommer aldri til å ha bruk for dem heller. Dessuten kan du jo ikke konfigurer de fleste nye "tinga" i BIOS'en heller (SATA, USB osv.) Apple har jo allerede tatt i bruk EFI på sine nye Intel Mac'er uten de store problemene. Kanskje er det på tide at PC'en følger etter? 5763438[/snapback] Hva lsags konfigurasjonsmuligheter er det du føler du mangler på feks USB? Det er vel unasett ingen biosbegrensning på hva slags enheter man kan konfigurere? BIOS klarer jo ny teknologi når det kommer. AtW Lenke til kommentar
Monkey Spr@yer Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Hva slags konfigurasjonsmuligheter er det du føler du mangler på feks USB? Det er vel unasett ingen biosbegrensning på hva slags enheter man kan konfigurere? BIOS klarer jo ny teknologi når det kommer. AtW 5763460[/snapback] Det jeg mener er at man ikke trenger BIOS til å konfigurer ny teknologi som f.eks. USB i det hele tatt. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 EFI hindrer vel mulighet for å boote 16bits operativsystem siden EFI starter i 32bit og "BIOS interrupts" vil vel forsvinne? Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Detta er for å få inn den DRM-greia si. De synes ikke de har kontroll nok som det er i dag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå