Gå til innhold

Hva må jeg ha for å bli komplett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Alle vet at mannen bak er mer avgjørende enn utstyret, så dropp det der da. Dropp også det med bøker og alle gode ekspert råd.

 

Jeg er kun ute etter hva jeg mangler i baggen min.

5763696[/snapback]

Poenget er at du ikke mangler noe hvis du ikke klarer å finne ut hva du mangler selv, eventuelt hva du forsøker å oppnå. Ustyret følger behovet, ikke omvendt.

Lenke til kommentar

Nå begynner vi å snakke her

 

Er jo komplett umulig for dere å vite hva jeg trenger for å føle meg komplett. Kanskje skulle vi omformulere spørsmålet til:

Hva bør finnes i kassa til en hobbyfotograf.

 

Jeg synes jeg i dag har det ustyret som er absolutt nødvendig og jeg er veldig glad i utstyret mitt. Kunne kanskje byttet ut 70-200 med en 2,8 men synes egentlig det jeg har fungerer godt nok. 18-50 er kniv og 50millimeteren er Cult og monopodd’en topper eller avslutter det hele på en god måte.

 

Godtebutikken hittil:

Batterigrep bg-e3

Sigma 10-20mm 4-5.6 EX

Blitz speedlite430ex

Bytte ut 4L med 2,8 (ikke aktuelt nå)

24-105L (snadder)

Større tele (forslag?)

Macro 180 (Forslag?)

500/4 IS (snadder)

God bag

Koster fra visible dust

Blåsebelg

Ekstra minnekort

Regnkappe

Ekstern disk

Pussepapir for objektiv

Bedre stativ

Kamuflasjenett

Bok (ønsker meg mest den nye fra Erlend Loe)

 

 

- ? Regner man Canon 50mm f1,4 som penisforlenger (Iflg. Photoguy) 

 

- Sorry stoners var ikke slik ment, alle tips er selvfølgelig velkommen men mest de som går på gadgets

 

- Er det noen som har erfaring med 35mm f2

Lenke til kommentar

Sydvest

Lommelykt

varme sokker

feltstøvler

liten feltkrakk når du skal sitte i kamuflasjeteltet og lure

kart og kompass (eller helst GPS)

primus

termos osv...

;)

Sorry, men jeg greide ikke holde meg lneger.

Jeg tror kanskje ikke kamuflasjen var helt alvorlig ment..

Jeg synes forøvrig spørsmålet er ganske tåpelig i utgangspunktet, og det inviterer ihvertfall til fleiping.

"Hva trenger en hobby-fotograf" er som å si "hva trenger en hobby-fisker."

Hadde du enda sagt hva trenger en for å fotografere fugler, eller ett eller annet spesifikt interesseområde.

Jeg tror du har nok med det du har jeg - hvis du må ha hjelp til å finne ut hva du mangler..

Hvis jeg hadde hatt din fotobag hadde jeg forøvrig savnet sterkt et skikkelig kompakt-kamera så jeg kunne slippe å drasse på alt dette tunge utstyret ;)

Lenke til kommentar

Nei bjornkn, ser ikke noe særlig nytte i innlegget ditt. Tanken er god den, men jeg har egentlig alt du nevner.

 

Jeg har vurdert å kjøpe et kompaktkamera i tillegg men fant at det mest sannsynlig aldri blir brukt alikevel, så dropper det.

LItt drass er det jo men det er verdt det.

 

Du etterlyser interesseområder, og da kan jeg nevne sport, portrett, fugler/dyr og bakgårder og smug.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke kalle denne for råneposten?

 

Jeg har kjøpt to fjernkontroller, en med ledning og en uten. (Den med ledning til protretter etc og så kosta den ca 5 $) Eyecup som er mye større enn den vanlige. Solblendere som er "flower" for det ser så tøft ut når fotografer på tv har det :p

Hoya UVfilter og Polarizeringsfilter på Ebay til 0,99$ stk. Tre ekstra batterier på 1500mAh på ebay det også. (Har tatt over 1000 bilder nå med to stk og det har enda ikke beveget seg i batterimåleren.) Omnibounce og softbox til blitzen, omnibouncen funker veldig bra men softboxen var oppblåsbar og minnet mer om en sommerferie enn fotohygge!

Håper det blir mere da men jeg har jo enda ikke brukt 1000,- på dette inkl. frakt og derfor kan jeg forsvare det. :w00t:

Lenke til kommentar
Jeg er kun ute etter hva jeg mangler i baggen min.

5763696[/snapback]

Kommer jo helt an på hva slags bilder du tar - eller ønsker å ta det.

 

Personlig hadde jeg klart meg lenge med en god 50mm og en macro på rundt 100mm - de dekker 99% av alle bildene jeg tar.

 

Det at folk nevner å 'lære seg å ta gode bilder' er ikke tilfeldig; det er jo latterlig mange med utstyr for mange titusener som ikke har den fjerneste ide om å faktisk ta gode bilder... Men for all del; fotobutikkene lever jo godt av ustyrsfetishister som kjøper mye de aldri bruker. Klassikeren her er jo fisheye som alle synes er moro i en uke eller to før de blir liggende og støve ned i årevis ;)

Endret av Doogle
Lenke til kommentar
Nå begynner vi å snakke her

 

Er jo komplett umulig for dere å vite hva jeg trenger for å føle meg komplett. Kanskje skulle vi omformulere spørsmålet til:

Hva bør finnes i kassa til en hobbyfotograf.

 

Jeg synes jeg i dag har det ustyret som er absolutt nødvendig og jeg er veldig glad i utstyret mitt. Kunne kanskje byttet ut 70-200 med en 2,8 men synes egentlig det jeg har fungerer godt nok. 18-50 er kniv og 50millimeteren er Cult og monopodd’en topper eller avslutter det hele på en god måte.

 

Godtebutikken hittil:

Batterigrep bg-e3

Sigma 10-20mm 4-5.6 EX

Blitz speedlite430ex

Bytte ut 4L med 2,8 (ikke aktuelt nå)

24-105L (snadder)

Større tele (forslag?)

Macro 180 (Forslag?)

500/4 IS (snadder)

God bag

Koster fra visible dust

Blåsebelg

Ekstra minnekort

Regnkappe

Ekstern disk

Pussepapir for objektiv

Bedre stativ

Kamuflasjenett

Bok (ønsker meg mest den nye fra Erlend Loe)

 

 

- ? Regner man Canon 50mm f1,4 som penisforlenger (Iflg. Photoguy) 

 

Har da aldri sagt at en 50mm f1.4 er penisforlenger, har den selv, og bruker den mer enn noen av de andre objektivene jeg har. Poenget er at du har en bag som inkluderer det aller meste av hva en "generell" fotograf noen gang ønsker seg (er faktisk endel verdi i det du har), og derfor må du selv forklare HVORFOR du ønsker noe mer, og HVA du ønsker deg.

 

Svar på disse:

Hvorfor vil du ha makro/kommer du til å bruke det?

Hvorfor vil du ha blits/har du tenkt at før at du skulle hatt det?

Hvorfor ekstrem tele/tar du bilder som krever dette?

Hvorfor batterigrep/trenger du den ekstra størrelsen og vekten?

 

Du omformulerer til å spørre hva en hobbyfotograf bør ha i veska:

Ganske tydelig at du ikke er en dritt interessert i hva vi forteller deg! Svar oss nå på hva DU savner i det du har. Først da kan vi gi deg råd. Det merkelige er jo at du selv sier du er fornøyd med utstyret du har. Det eksisterer rett og slett ikke et enkelt svar på hva ALLE (som du faktisk sier) bør ha i veska. Betyr det feks at hvis jeg er interessert i makro så er jeg ikke hobbyfotograf om det du kaller hobbyfotograf SKAL ha vidvinkel, tele, makro, fast, normal osv? Siden jeg bare har makroobjektiv...

 

Inntil da anser jeg deg som en som bare er ute etter penisforlenger.. sorry, men thats MHO!

 

Bag, minnekort, pussepapir, blåsebelg osv svarer ikke på spørsmålet ditt, fordi det ikke gjør deg til en bedre fotograf! Disse rådene er rett og slett råd om hva du MÅ ha for å vedlikeholde ditt utstyr godt nok. Du spør om råd for å komplettere dine ønsker når du står å skal trykke på utløseren.

 

 

PS: Husk at de mest kjente fotografene i fotohistorien gikk rundt med et hus og enten 35 eller 50mm. Poenget er at utstyret skal passe til ditt bruk, det finnes ikke noe som heter et "komplett" fotoutstyr. For en portrettfotograf er det rett og slett kamerahus, 85mm F1,2 MKII, og lysoppsett. For en sportsfotograf er kravene til selve huset vesentlig større, da de trenger å kunne ta flerer bilder i sekvens enn en portrett fotograf..

Endret av photoguy
Lenke til kommentar

Photguy:

Har da aldri sagt at en 50mm f1.4 er penisforlenger, har den selv, og bruker………

-

Lars011:

Jo, du skriver jo det i ditt innlegg kl 15:50

Kopi: ” Penisforlenger: EOS 1DsMKII, 24-105L, 24-70L, 50mm F1,4, ….”

 

-

 

Photguy:

Svar på disse:

Hvorfor vil du ha makro/kommer du til å bruke det?

Hvorfor vil du ha blits/har du tenkt at før at du skulle hatt det?

Hvorfor ekstrem tele/tar du bilder som krever dette?

Hvorfor batterigrep/trenger du den ekstra størrelsen og vekten?

 

Lars011:

- Slik det ser ut i dag kommer ikke macro-objektiv høyt på lista. Dessuten er jeg usikker på hva macro-objektiv egentlig er. Jeg er jo veldig glad i detaljer og det er kult med bilder av små innsekter, men som andre sier, det er kult i en uke så blir det liggende. Jeg er ikke noe innsektmann. Men hvordan vil et slikt objektiv fungere på vakre jenter ?

- Blitz skal jeg ha fordi kamerablitzen ikke er god nok. Jeg vil ha en jeg kan vri oppover for å spre lyset bedre og for å unngå det direkte ”skuddet” rett i fleisen som blir flatt og blankt. Blitzen ligger høyt på lista mi.

- Tele fordi jeg er veldig inne på sport. Ekstrem tele er nok ikke det førstevalget. Pr i dag så fungerer 70-200 veldig bra men kunne kanskje hatt noe mer å gå på.

- Batterigrep rett og slett for å ha flere muligheter, bedre å holde i. Jeg har ikke verdens største fingre men likevel. Og for å ta håndholdte stående bilder. Vurderer også å bytte til 30D så kanskje batterigrep ikke blir aktuelt. Batterigrep kommer uansett litt lenger ned på lista.

 

”Godtebutikken” er kun en liste over noe som kan være aktuelt.

 

 

Photoguy:

Du omformulerer til å spørre hva en hobbyfotograf bør ha i veska:

Ganske tydelig at du ikke er en dritt interessert i hva vi forteller deg! Svar oss nå på hva DU savner i det du har. Først da kan vi gi deg råd. Det merkelige er jo at du selv sier du er fornøyd med utstyret du har. Det eksisterer rett og slett ikke et enkelt svar på hva ALLE (som du faktisk sier) bør ha i veska. Betyr det feks at hvis jeg er interessert i makro så er jeg ikke hobbyfotograf om det du kaller hobbyfotograf SKAL ha vidvinkel, tele, makro, fast, normal osv? Siden jeg bare har makroobjektiv...

Inntil da anser jeg deg som en som bare er ute etter penisforlenger.. sorry, men thats MHO!

 

Lars011:

Klart jeg er interessert. Det er jo derfor jeg spør. Og jeg er fornøyd med systemet jeg har, men jeg er gutt og derav interessert i utstyr og må ha mer. Og jeg har penger liggende klar. Jeg er enig med deg i at det ikke eksisterer et enkelt svar på spørsmålet. Det blir helt individuelt ut i fra den enkeltes behov og ønsker. Jeg har penger liggende samtidig som jeg er veldig fornøyd med det utstyret jeg har.

Hvorfor er du så sur.

 

Penisforlenger ! Er ikke det def av gjenstander som kun eies/kjøpes for å imponere andre. Å imponere andre er totalt uinteressant for meg hva angår ting. Kan jeg imponere andre med bildene mine, eller om bildene mine kan bety noe for andre, kommentar fra andre om at dette bildet er bra/liker det godt fordi… osv. Ja det verdsetter jeg høyt og blir glad av. Men om noen andre er imponert av utstyret mitt kan jeg oppriktig si at det er uinteressant for meg. Det er viktigere for meg at jeg selv blir imponert av utstyret mitt for å si det sånn.

50mm 1,4 er nok den jeg så langt har brukt mest men jeg ser at 70-200 er i ferd med å ta over tronen

Lenke til kommentar

OK, jeg skal prøve å svare seriøst og ut fra det du sier om at du tar bilder av:

 

sport, portrett, fugler/dyr og bakgårder og smug.

 

Sport: Her sier du jo at 70-200mm/L fungerer bra. Dersom du trenger noe mer så kan du jo se nærmere på Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM eller Sigma 50-500mm.

 

Portrett: Dersom du liker EF 50mm f/1.4, så vil du elske EF 85mm f/1.8.

 

Fugler/dyr: Ingen anelse, jeg har aldri vært interessert i dette. Vil tro at "zoom + lysstyrke" er stikkord her.

 

Bakgårder og smug: Du kan jo skaffe deg en anstendig og lyssterk vidvinkel. Canon EF 35mm f/1.4 eller Sigma 30mm f/1.4. Men med cropfaktoren så blir jo disse mer en 50mm, så det er mulig du burde gå enda videre. Sigma har f.eks. en anstendig 20mm til en grei pris.

Lenke til kommentar

Gode forslag dette her ja.

 

Vet du hva 85/f1,8 koster.

 

Er det egentlig noe vits i å kjøpe IS for sport. Tenker da feks fotballbilder. Kommer jo til å kjøre ganske raske lukkertider og ofte bruke stativ.

Har aldri testet Sigma 50-500mm. Tror jeg må ta en titt på den.

 

Har vurdert 35/f2 og sigma 30/1,4 men vil gjerne høre folks erfaringer med dem før jeg handler. Sigmaen virker utrolig fristende men jeg har blitt litt negativ til Sigma i det siste.

Lenke til kommentar

OK, jeg skal prøve å svare seriøst og ut fra det du sier om at du tar bilder av:

 

Hyggelig det swanky. Setter pris på det og det tror jeg egentlig de fleste andre også gjør. Jeg er egentlig litt forundret over holdningene til mange av de som henger på slike forum som dette. Virker som noen bare er ute etter egenanerkjennelse og vokser av å kunne påpeke andres feil eller svakheter. Synes dette er utrolig synd og at det ødelegger mange gode diskusjoner. Spydige / ironiske /ovenfraogned / kommentarer og holdninger som liksom skal belære for å plassere seg selv øverst på podiet er unødvendig. Jeg tar meg ikke noe særløig nær av det men jeg tenker på andre som kan være litt mindre trygge og/eller ferske. Kan hende mange ikke tørr å spørre etterhvert pga at man får kjeft. Holdningen må væer at den enkelte spør fordi han lurer. Mitt spørsmål i starten er oppriktig, og at spørsmålet ikke skal bli tatt alvorlig pga noen synes det er et dumt spørsmål blir feil.

Lenke til kommentar

OK, jeg skal prøve å svare seriøst og ut fra det du sier om at du tar bilder av:

 

Hyggelig det swanky. Setter pris på det og det tror jeg egentlig de fleste andre også gjør. Jeg er egentlig litt forundret over holdningene til mange av de som henger på slike forum som dette. Virker som noen bare er ute etter egenanerkjennelse og vokser av å kunne påpeke andres feil eller svakheter. Synes dette er utrolig synd og at det ødelegger mange gode diskusjoner. Spydige / ironiske /ovenfraogned / kommentarer og holdninger som liksom skal belære for å plassere seg selv øverst på podiet er unødvendig. Jeg tar meg ikke noe særløig nær av det men jeg tenker på andre som kan være litt mindre trygge og/eller ferske. Kan hende mange ikke tørr å spørre etterhvert pga at man får kjeft. Holdningen må væer at den enkelte spør fordi han lurer. Mitt spørsmål i starten er oppriktig, og at spørsmålet ikke skal bli tatt alvorlig pga noen synes det er et dumt spørsmål blir feil.

5767679[/snapback]

 

Jeg føler jeg har blitt utrolig godt mottatt her på forumet men jeg er enig i at vi bør være varsomme av og til. En gang var vi også helt nybegynnere i feks. data, video etc og har lett for å høvle over de som kommer med "teite" nybgynnerspørsmål. Jeg skjønner god de som er lei av å forklare hvilket kamera som kan brukes til det og hvilken kamera som er best til 2300,- men det er ikke alle som vet hvordan man bruker og søker i et forum som kan klare å finne gamle tråder eller stickyer. Det er jo synd hvis det blir et slik "macmiljø" på Akam, Jeg har fått utrolig masse oppdra etter å ha gått over til mac bare pga. det! Jeg gjorde akkurat det samme på PC men de samme programmene men når de fikk vite at jeg har mac fikk pipen en annen lyd.

(mener selvfølgelig ikke noe vodt om macbrukere, skulle bare mangle da jeg bruker det selv... :cool:

Lenke til kommentar

Jeg har Sigma'en (1.4) og er veldig fornøyd med den. Bruker den til det meste. Det negative med den er at fokuseringen ikke er 100% til og stole på. Men det går for det meste bra. Har også Tamron sitt 90mm 2.8 macro, og det er et supert objektiv. Kjøpte det for nærbilder og portrett og det er supert til begge delene. Selv bruker jeg aldri tele så det trenger jeg ikke. En vidvinkel hadde vært fint av og til, men jeg greier meg med Ef-s 18-55'en. Hva brukes egentlig et batterigrep til? annet enn lenger batterilevetid?

Lenke til kommentar
Hva brukes egentlig et batterigrep til? annet enn lenger batterilevetid?

5772299[/snapback]

Det heter vel egentlig vertikalgrep og derav bruken, jeg synes jeg har et mye bedre kamera og holde i når det er på. 350Den er litt liten og pjuslete å ta i og vi kjøpte det for kona mi synes de andre ble for svære. (Nå vil hun uansett ha et kompaktkamera.. :cry: ) Men batteritiden blir utrolig forberet av vertikalgrepet.

Lenke til kommentar
Hva må jeg ha for å bli komplett

5762871[/snapback]

 

Dette er sakset ut i fra signaturen til en fyr i dpreview.com:

 

My GEAR:

Nikon D70 & D70s my main walk around cameras

Nikon D50 for when I want something less bulky

Nikon D100 for semi-pro stuff

Nikon D200 (soon)

Nikon D2Hs for high speed stuff

Nikon D2X for pro stuff and ultra high ress stuff

Nikon Coolpix S1 for pocket cam

Nikon Coolpix 7900 for high res pocket cam stuff

 

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=17264603

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...