Gå til innhold

Hva må jeg ha for å bli komplett


Anbefalte innlegg

Har i dag:

EOS 350D (som kanskje byttes ut i et større etterhvert)

Sigma 18-50 2,8

70-200 f4 L

50mm 1,4

Manfrotto mono

+ Rimelig tripod

 

Utstyret oppleves som meget bra, men jeg føler meg likevel ikke komplett.

Hva mer må jeg ha for å føle meg komplett. Kan jeg kalle meg hobbyfotograf eller er det mangler her. Ser at jeg trenger en blitz da.

Kom igjen med forslagene !

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bra innspill fra alle her.

-Batterigrep er notert, og jeg er helt enig, det må jeg ha.

-Blitz likeså. Noen som har forslag innen rimelighetens grense.

-Forslaget på sigma 10-20 er også bra. Har vært inne på tanken ja. Men blir det ikke nesten automatisk fisheye av dette objektivet ?

-Å ta bra bilder er jo en fordel, men jeg tror jeg kan kalle meg hobbyfotograf selv om jeg ikke tar gode bilder da. Jeg tar mange bilder og mye bra men også mye skikkelig dårlig.

 

 

Litt interessant det der med definisjon av hobbyfotograf.

Har du ern form for kamera er du hobbyfotograf. Til dels enig med den, men jeg føler meg likevel litt naken. Og det er jo kombinasjonen av stæsj og bruk. Balansen heter det visst.

Lenke til kommentar
Liten digresjon.

Hva betyr Advarselsnivå:(0%). Det som står under bruker på meg

5763141[/snapback]

 

Det er hvordan du oppfører deg på forumet, gjør du noe som ikke er tillatt tror jeg brukermoderatorne kan gi deg advarsel. Lurer på om du bli "bannet" hvis du få fullt hus.

Det er jo bare du som kan se hva som står hos deg og alle andre som er innlogget ser hva som står på seg.

 

Men jeg synes jo det er digg med utstyr, nesten som 18" lettmetallfelger, bilstereo, 42" plasma på veggen etc. :p Bare kjøp i vei du!

Lenke til kommentar
Har du ern form for kamera er du hobbyfotograf. Til dels enig med den, men jeg føler meg likevel litt naken. Og det er jo kombinasjonen av stæsj og bruk. Balansen heter det visst.

5763134[/snapback]

Joda, for å tilfredstille ditt psykiske behov for kamerautstyr så er det vel viktig med all verdens duppeditter. Du snakker om at du føler deg naken, men ikke at du føler at du har ett reelt behov.

 

Men klarer du ikke å få tilfredstillende bilder bilder med det utstyret du har så klarer du ikke å få bedre bilder hvis du handlet ett objektiv til 10000kr. Da bør du heller bruke 400kr på ei bok der du kan lære deg grunnleggene prinsipp.

 

Så mitt forslag blir da:

Kjøp en god bok. Magnar Fjørtofts sin siste bok har fått god kritikk.

 

Å ta bra bilder er jo en fordel, men jeg tror jeg kan kalle meg hobbyfotograf selv om jeg ikke tar gode bilder da. Jeg tar mange bilder og mye bra men også mye skikkelig dårlig.

 

En annen def kanskje: Du er hobbyfotograf sålenge du har fotografi som hobby og fotografiet ikke er ditt levebrød. Blir det ditt levebrød så er du yrkesfotograf (og kanskje proff?).

Lenke til kommentar

Altså, hva som gjør deg til en komplett fotograf er det jo bare du som vet. Du må definere HVA du savner i det utstyret du har. Er det bedre lysstyrke, mer vidvinkel, mer tele, tyngre hus(bedre balanse), eller rett og slett penisforlenger..

 

Du må spørre deg selv hva du har tenkt når du er ute å fotograferer. Jeg kjøpte feks nylig Tokina 12-24 fordi jeg følte jeg ikke fikk den vide komposisjonen som jeg ønsket. I tillegg kommer jeg til å utvide telesiden (Har til nå bare maks 50mm) slik at min interesse for dyrefotografering blir ivaretatt. (Pr idag låner jeg når jeg trenger)

 

=Ingen her uansett hvor smarte folk tror de er, har mulighet til å gi deg et godt og fullstendig råd på det du spør om. Svaret har du selv. Batterigrep og blitz er greit nok det, men et komplett utstyr er ikke det som ligger i skapet, men det som utfører de oppgaver du setter deg selv.

 

For å svare kjapt på første avsnittet mitt:

Større lysstyrke: Bytt ut 70-200 F4 med F2,8 med eller uten IS

Større tele: Bytt ut 70-200 F4 med 100-400L

Tyngre hus: Batterigrep

Penisforlenger: EOS 1DsMKII, 24-105L, 24-70L, 50mm F1,4, 70-200L IS, ++++

 

... men får du da noen bedre bilder.. Min mening: Absolutt ikke.

 

Ta frem en notatblokk og skriv ned savnet du har med ditt eksisterende, så vet du hva du må gjøre for å bli fornøyd.

Endret av photoguy
Lenke til kommentar

Vet ikke hvorfor dette plutselig skal handle om at jeg tar dårlige bilder og at jeg trenger å lese masse fotofag. Har jeg sagt at jeg er misfornøyd med bildene jeg tar og at jeg er ute etter å kjøpe meg bedre bilder. Nei gutter det er ikke det det handler om. Jeg er gutt og liker ting og vil utvider horisonten.

Alle vet at mannen bak er mer avgjørende enn utstyret, så dropp det der da. Dropp også det med bøker og alle gode ekspert råd.

 

Jeg er kun ute etter hva jeg mangler i baggen min.

Lenke til kommentar

Jeg og jeg tror mange med meg er helt enig i at de er mannen / jenta bak kameraet som tar de gode bildene og ikke utstyren. Idar Vollevik blir jo ikke en bedre sjofør av å ha den nye Koeningsegg CCX men det er jo lov å kjøpe den for det.

Slik er det med oss andre også, noen er tilfreds med et kamera og et par gode objektiver mens andre liker å ha mye stasj, gjerne mange objektiver som ikke blir brukt regelmessig og kansje man ikke tar gode bilder i det hele tatt men det skal jo være lov å ha lyst på og alikavel være en del av fotonorge og Akam!

Synes altfor ofte det blir "hakket" på de som vil ha mye ting til kameraet sitt og ofte blir begrunnelsen om det der med mannen bak kameraet brukt. Akuurat som de som ikke "trenger" eller syns det er nødvendig med alt dilldallet er litt misunnelige. Nå er jeg veldig forsiktig med hva jeg sier og jeg prøver ikke å kalle noen her for misunnelige (tenker ikke på denne tråden men generelt). Tenk de som bruker 35 000,- på en pc med masse dioder, vifter med lys, godlukt, wonderbaum og kabinett i plexiglass, de trenger jo ikke være bedre med dataen enn de som har et standard Aopenkabinett men jeg synes vi skal ha rom for det også!

Lenke til kommentar
Vet ikke hvorfor dette plutselig skal handle om at jeg tar dårlige bilder og at jeg trenger å lese masse fotofag. Har jeg sagt at jeg er misfornøyd med bildene jeg tar og at jeg er ute etter å kjøpe meg bedre bilder. Nei gutter det er ikke det det handler om. Jeg er gutt og liker ting og vil utvider horisonten.

Alle vet at mannen bak er mer avgjørende enn utstyret, så dropp det der da. Dropp også det med bøker og alle gode ekspert råd.

 

Jeg er kun ute etter hva jeg mangler i baggen min.

5763696[/snapback]

 

:thumbup: Enig! (skrev mitt forrige innlegg mens lars011 skrev sitt.)

Lenke til kommentar

Det er lettere å definere utstyr og behov ut i fra bruksområde. Til fugle- og dyrefoto mangler du 300/4 IS og 500/4 IS, til insektsfoto mangler du 180 macro og MP-E65 og en ringblits eller to trådløsblitser. Driver du med konsertfoto mangler du 35/2 (1.4?) og 135/2. Til journalistikk mangler du et kamerahus, og til ferie mangler du Canon IXUS. etc. etc. etc.

 

Jeg for min del mener at min beste investering for fotografi ikke var en bok men en bil. Den tar meg til steder hvor jeg kan ta bilder, og mange bilder kunne ikke blitt til uten at jeg hadde kunnet kjøre dit. :)

Endret av olemm
Lenke til kommentar

Du trenger jo absolutt ikke kjøpe all verden av utstyr for å ta bra bilder. Jeg har sett flere bilder rundt som får meg til å si "wow!", også er det tatt med vanlig kompaktkamera, eller gjerne med de typiske amatørkameraene (300D, 350D, D50 osv) med det vanlige kitobjektivet. La aldri fantasien stoppe deg. Du kan nå langt med det du allerede har, så lenge du er kreativ nok.

Endret av Cappuccino
Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg sett bildene og vet derfor ikke kvaliteten på dem, for alt det jeg vet så er det geniale bilder du tar. Jeg har heller aldri sagt at du tar dårlige bilder.

 

Du spurte om hva mer du trenger for å føle deg komplett, og jeg anbefalte fotobok. Men ser nå at du ikke ønsker akkurat det tipset. Er det flere tips som skal droppes?

 

Andre ting som jeg kan anbefale er som er mer i ditt felt blir da:

 

- God bag

- Koster fra visible dust

- Blåsebelg

- Ekstra minnekort

- Regnkappe

- Ekstern disk

- Pussepapir for objektiv

Lenke til kommentar
Har i dag:

EOS 350D (som kanskje byttes ut i et større etterhvert)

Sigma 18-50 2,8

70-200 f4 L

50mm 1,4

Manfrotto mono

+ Rimelig tripod

 

Utstyret oppleves som meget bra, men jeg føler meg likevel ikke komplett. 

Hva mer må jeg ha for å føle meg komplett. Kan jeg kalle meg hobbyfotograf eller er det mangler her. Ser at jeg trenger en blitz da.

Kom igjen med forslagene !

5762871[/snapback]

Det jeg umiddelbart reagerer på er "rimelig tripod".

Mange bilder blir ødelagt av dårlige stativer - skaff deg et skikkelig stativ, og legg gjerne mer enn et par hundrelapper i det, for å si det sånn. Bruk litt ekstra, og du vil antageligvis ha et stativ for resten av livet. Har et billigstativ selv nå, men det er ingenting som irriterer meg mer enn at det vibrerer ved det minste vindpust, at det er vanskelig å justere osv. Kommer til å gå for et Gitzo-stativ selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...