dellorto2 Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Har et lite spørsmål ang overkloking av min P4 Prescoytt 3Ghz LGA775. Har et Abit aa8xe HK. Kan noen forklare meg hvordan man klokker enkelt å greit, har lest "how-to-do" guiden, å ble litt klokere der, men skjønner ikek alt.. det jeg har problemer med er PCI og PCI-E klokking, hva det er? å FSB samt multiplier, det var vel så å si alt Setter pris på den som gidder å ta seg tid til å lære en bilmekaniker data Lenke til kommentar
odd2k Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 (endret) Er like ny som deg når det gjelder overklokking, vil jeg tro. Tar det grunnleggende først: Cpu hastighet(Ghz) = FSB x multiplier FSB er klokkefrekvensen på "hoved" parten av skjermkorter, dvs den bussen som sender frekvenser til bl.a. RAM, CPU, PCI/AGP kort osv. Multiplier er hvor mange ganger prosessoren kjører på i forhold til FSB. Øker du Multiplier overklokker du kun prosessoren. Øker du FSB overklokker du så og si hele maskinen samtidig. Når det gjelder PCI og PCI-E klokking. Disse kortene må ha rett frekvens fra hovedkortet for å fungere, så det hjelper fint lite å gi dem større frekvens fra FSB. Vær obs på at når du øker FSB øker også frekvensen til alle disse kortene, og blir den for høy slutter de å virke (helt til du stiller ned igjen selvsagt). Heldigvis har disse en divider(motsatte av multiplier), og på nyere hovedkort kan du også låse dem til fast frekvens så de ikke blir berørt av overklokking. Skal du klokka f.eks. skjermkorter ditt så fins det mange windows programmer du kan gjøre det i, f.eks. Powerstrip. Der er det bare å dra på en slider og vips så der det overklokka. Vær forsiktig her også, mer ytelse betyr mer varme. Om du opplever at pcen blir ustabil etter klokking, så er en eller flere av komponentene også ustabile (duh). Du kan stille hvor mye spenning hver av disse skal motta, og jo mer spenning jo mer stabilt oppfører en komponent seg. Men den blir også mye varmere, så pass på! Anbefaler at du installerer et temperatur overvåknings program om du ikke har, selv bruker jeg MBM 5.0. Hvis du ikke får til å låse pci/agp/pci-e frekvensene så still divider til de blir ligger omtrent på dette nivået: pci: 33 Mhz agp: 66 Mhz pci-e: 100 Mhz Endret 16. mars 2006 av odd2k Lenke til kommentar
dellorto2 Skrevet 16. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2006 hm.. nå skjønte jeg jo faktisk noe av dette her! =) Takk for den =) så hva burde jeg gjøre? bare klokke vedhjelp av FSB, elelr la den være, å heller klokke på den andre måten? Lenke til kommentar
odd2k Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 Det kommer vel først og fremst an på om du kan overklokke på den andre måten, dvs. ved å stille multiplier. Mange prosessorer har låst multiplier sånn at du ikke har lov å endre på den. hvis multiplier ikke er låst kommer det an på hva du vil klokke. Kun prosessor, eller hele greia? Kanskje tåler prosessor mer enn resten av maskinen, da vil f.eks. RAM "bukke under" om du øker FSB for å klokke CPU. Bare endre på både multiplier og FSB sånn at alle delene blir utnytta så bra som mulig, uten at de blir klokka for mye. Lenke til kommentar
dellorto2 Skrevet 17. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2006 Det kommer vel først og fremst an på om du kan overklokke på den andre måten, dvs. ved å stille multiplier. Mange prosessorer har låst multiplier sånn at du ikke har lov å endre på den. hvis multiplier ikke er låst kommer det an på hva du vil klokke. Kun prosessor, eller hele greia? Kanskje tåler prosessor mer enn resten av maskinen, da vil f.eks. RAM "bukke under" om du øker FSB for å klokke CPU. Bare endre på både multiplier og FSB sånn at alle delene blir utnytta så bra som mulig, uten at de blir klokka for mye. 5769984[/snapback] aaah, i see! takker for gode svar! =) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå