Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kople kable nettverk mot trådløst nett

Anbefalte innlegg

Jeg har et kablet nettverk, bestående av et par skrivere (med Ethernet port) og 3-4 datamaskiner. Dette er pr. i dag koplet sammen via en router.

Det er tilgang til Internett og felles skriver og dokumentskanner på kontoret jeg sitter, men dette må skje via trådløst nettverk. Jeg har ikke noe problem med å kople hver enkel PC direkte til dette trådløse nettet, men jeg skulle gjerne hatt koplet hele det kablet nettverket mitt mot det trådløse nettet.

Hvordan gjør jeg dette enklest og billigst mulig? Jeg ser for meg at jeg trenger en eller annen form for aksesspunkt med bridge funksjon. Kom gjerne med anbefalinger av konkrete produkter.

Det er ikke aktuelt å benytte en av datamaskinene som aksesspunkt for resten av nettverket. Alle enheter på det kablede nettet må ha tilgang til det trådløse nettet uavhegig av hverandre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Løsningen er nok en Linksys WET54G. Har selv gode erfaringer med denne.

5762820[/snapback]

Det trådløse nettverket bruker internt IP-rangen 192.168.2.xxx. Dette gjør det kablede nettverket også. Vil dette skape problemer, evt. vil det være noe problem å endre det kablede nettverket til å benytte 192.168.1.xxx?

Lenke til kommentar
Løsningen er nok en Linksys WET54G. Har selv gode erfaringer med denne.

5762820[/snapback]

Det trådløse nettverket bruker internt IP-rangen 192.168.2.xxx. Dette gjør det kablede nettverket også. Vil dette skape problemer, evt. vil det være noe problem å endre det kablede nettverket til å benytte 192.168.1.xxx?

5762923[/snapback]

For at de to nettene skal kunne snakke sammen så må de stå i samme ip serie, eventuelt ha en router mellom dem. Men det beste er nok å endre alle ip adresser sånn at alle blir i samme subnet.

Lenke til kommentar
For at de to nettene skal kunne snakke sammen så må de stå i samme ip serie, eventuelt ha en router mellom dem. Men det beste er nok å endre alle ip adresser sånn at alle blir i samme subnet.

5763023[/snapback]

Takker for nyttig info så langt.

Når jeg logger på det trådløse nettverket i dag får maskinen automatisk tilordnet en IP-adresse fra aksesspunktet. Vil dette da bety at alle maskiner/skrivere på det kablede nettverket vil få tilordnet en IP-adresse fra det trådløse aksesspunktet, gjennom LINKSYS WET54G? Og hva med selve WET54G boksen, vil denne også få tilordnet IP-adresse fra det trådløse aksesspunktet?

Lenke til kommentar
Takker for nyttig info så langt.

Når jeg logger på det trådløse nettverket i dag får maskinen automatisk tilordnet en IP-adresse fra aksesspunktet. Vil dette da bety at alle maskiner/skrivere på det kablede nettverket vil få tilordnet en IP-adresse fra det trådløse aksesspunktet, gjennom LINKSYS WET54G? Og hva med selve WET54G boksen, vil denne også få tilordnet IP-adresse fra det trådløse aksesspunktet?

5763084[/snapback]

Ja, det stemmer, når du kobler sammen maskinene i det trådløse nettet og det kablede nettet så vil alle få tildelt ip fra routeren du allerede har. Forstår jeg det riktig at det er fast ip på det kablede nettet eller har du en router her også med en DHCP server? Du må passe på at du ikke får to dhcp servere på samme nett. Om det er sånn jeg tror stiller du bare inn alle maskinene, både trådløse og kablede til å motta ip via DHCP.

WET54G kan du se på som en trådløs nettverkskontakt for å forklare enkelt. Den er gjennomsiktig, sånn at den gjør hele nettverket til ett nettverk. Var kanskje litt klønete forklart, men håper du skjønner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...