Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Mottar fast IP-adresse. Hvordan vet jeg det?

Anbefalte innlegg

Jag har fått satt inn en PC i et annet firmas nettverk. Den første uka fikk den dynamisk IP-adr(men samme IP-adr hele tiden), men vi fant ut at den behøvde fast IP-adr.

Jeg tok kontakt med ansvarlig og ba om dette og sendte tilknytningspunkt, mac-adr og DNSnavn på PC.

Jeg har fått beskjed om at det var ordnet.

Det var imidlertid litt uklart om hvilket nummer jeg skulle få. Jeg fikk et eksempel på IP-adr, men det kom ikke fram om det var akkurat dette jeg skulle få eller om det rett og slett var et eksempel.

Nå er saken slik at PC'en forstatt har samme IP-adr som fra starten av. Har startet maskinen flere ganger og også tatt ipconfig /release og /renew kommando noen ganger.

Ser at det står "autoconfiguration enabled : Yes" når jeg skriver ipconfig /all, har lett på nett, men har ikke helt skjønt hva dette betyr.

Hvordan kan jeg med sikkerhet vite om maskinen mottar en fast IP?

Hvis jeg hadde vist utløpstida, kunne jeg sett om adressen ble byttet.

Han som kan ordne dette hos det firmaet er ikke å få tak i for tiden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå skal det sies at jeg ikke er noen ekspert, men om man skal ha statisk IP, må jo din egen pc sende dette. Du må inn på tcp-ip protokollen --> egenskaper og skrive inn den faste ip-adressen du har fått fra ITansvarlig. Når du bruker statisk IP, fungerer ikke ipconfig -renew og de kommandoene der. Ingen vits å fornye en IP som ikke forandrer seg :)

Hvordan går inn på TCP-IP protokollen

Høyreklikk på Mine Nettverkssteder[b/]. Egenskaper på den aktuelle tilkoblingen. Så går du på egenskaper på TCP-IP protokollen i vinduet du da får opp..

Hjalp dette?

Lenke til kommentar

la maskinen vært koblet av i over en dag (24timer) da burde dchp leasen være løpt ut og hvis du har dynamisk ip så skal den da være skiftet, har du fast så får du samme ip

Nå skal det sies at jeg ikke er noen ekspert, men om man skal ha statisk IP, må jo din egen pc sende dette. Du må inn på tcp-ip protokollen --> egenskaper og skrive inn den faste ip-adressen du har fått fra ITansvarlig. Når du bruker statisk IP, fungerer ikke ipconfig -renew og de kommandoene der. Ingen vits å fornye en IP som ikke forandrer seg smile.gif

må ikke det du, sånt kan stilles inn i dhcp serveren, man legge inn macen og hvilken ip maskinen skal få og neste gang den macen ber om ip så får den den ipen som den ble satt opp til

Endret av Lufen
Lenke til kommentar
la maskinen vært koblet av i over en dag (24timer) da burde dchp leasen være løpt ut og hvis du har dynamisk ip så skal den da være skiftet, har du fast så får du samme ip

Nå skal det sies at jeg ikke er noen ekspert, men om man skal ha statisk IP, må jo din egen pc sende dette. Du må inn på tcp-ip protokollen --> egenskaper og skrive inn den faste ip-adressen du har fått fra ITansvarlig. Når du bruker statisk IP, fungerer ikke ipconfig -renew og de kommandoene der. Ingen vits å fornye en IP som ikke forandrer seg smile.gif

må ikke det du, sånt kan stilles inn i dhcp serveren, man legge inn macen og hvilken ip maskinen skal få og neste gang den macen ber om ip så får den den ipen som den ble satt opp til

5762636[/snapback]

Som "Lufen" sier er dette satt opp på DHCP-serveren til firmaet. Så det skal ikke gjøre noen innstillinger på PC'en. Det skal bare være krysset av for "Motta IP-adr og DNS"

Nå vet jeg at leasingtiden varierer fra sted til sted. Hos oss hadde vi tidligere 14 dager, men nå har vi gått ned til 1 uke.

Maskinen har som sagt vært på nett en uke før jeg ba om fast IP og nå 2 dager etter at jeg fikk beskjed om at det var ordnet. Fortsatt samme IP.

Er jo mulig at nettverksansvarlig satt opp samme IP som maskinen hadde fått dynamisk på det tidspunktet, men det er altså det jeg ikke får bekreftet. Pga av avstand kan jeg heller ikke dra dit hver dag for å sjekke når evt. leasingtiden løper ut.

Lenke til kommentar

Det han IT-ansvarlige har gjort er sikkert å reservere IP-adressen du mottar fra DHCP-serveren for din MAC-adresse. DNS-navn og tilknytningspunkt har i utgangspunktet ikke noe å si her. På PCen din vil det fortsatt se ut som om du mottar en dynamisk adresse. Forskjellen er altså at denne adressen er reservert for din MAC-adresse og at ingen andre kan få den.

Lenke til kommentar
Det han IT-ansvarlige har gjort er sikkert å reservere IP-adressen du mottar fra DHCP-serveren for din MAC-adresse. DNS-navn og tilknytningspunkt har i utgangspunktet ikke noe å si her. På PCen din vil det fortsatt se ut som om du mottar en dynamisk adresse. Forskjellen er altså at denne adressen er reservert for din MAC-adresse og at ingen andre kan få den.

5762738[/snapback]

Ja, det er klart. MAC-adr styrer det hele. DNS-navn og tilknytningspunkt(veggkontakt) ville IT-ansv. ha for "arkivet"

Men er det altså ingen sikker måte jeg kan finne ut av dette på? Uten å følge med på leasingtiden. Det er jo heller ikke noen garanti på maskinen tilfeldigvis får tilbake samme nummer ved fornying og neste gang få et helt annet.

Grunnen til alt dette er at jeg må melde inn IP-adressen til et ekstern firma som leverer en påloggingstjeneste. De er tungrodde og skal ha disse opplysningene pr. faks. Har derfor ikke lyst til å sende IP-adressen og oppdage kort tid etter at adressen er endret(dersom IT-ansvarlig gjorde noe feil).

Hadde bare han IT-ansv. vært tilgjengelig ville jeg jo fått svar et bekreftet svar på hvilken IP han har gitt meg....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...