Gå til innhold

Hvordan laster man opp en webside man har laget?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er ikke alle sidene lagert i ett? Alle bildene også?

5772876[/snapback]

hehe, husker jeg strevde med å forstå det samme da jeg begynte å snuse på hjemmesider for en del år tilbake. Er en hvis forskjell fra dokumenter laged i word til web-sider. Derfor må hvert minste element lastes opp på serveren. Husk derfor på at linker og bilder må ha adresse av formen www.dinside.com/bilde.jpg istedenfor c:\mine dokumenter\bilder\bilde.jpg ;)

Lenke til kommentar

Må jeg "demontere" websiden og laste den opp, deretter sette den sammen oppe på nettet lissom? Hvor ligger alle delene og sånn? Hva var det egentilg jeg lagret i htm filen da?

Noen som kan gi meg en KOMPLEETT guide til akkurat det?

Lenke til kommentar

HTML-filen din inneholder koder. Disse forteller nettleseren din hvordan siden din skal vises. I den står det til eksempels at når noen trykker på linken "Om Meg" så vil de bli tatt videre til home.no/mittbrukernavn/ommeg.htm. Eller at bakgrunnen på siden din skal være home.no/mittbrukernavn/bg.gif. Men bakgrunnen ligger ikke lagret i .htm filen og må derfor lastes opp i tillegg.

Filen inneholder ikke bildene, men kun refereanser til bilder. Uten koden vet ikke nettleseren hva du har som bakgrunn, hvor stor skrift du skal ha, hva som skal skje hvis noen trykker på en link osv.

Lenke til kommentar

Hvor ligger alle filene og bildene og linkene da? Når mappen åpnet seg bare dro jeg websiden, som jeg hadde lagret som htm/html, over og lukket.

Hvor ligger resten da?

Lenke til kommentar
Hvor ligger alle filene og bildene og linkene da? Når mappen åpnet seg bare dro jeg websiden, som jeg hadde lagret som htm/html, over og lukket.

Hvor ligger resten da?

5773823[/snapback]

...på pc'n din. Du må ha alle bilder og linker i samme mappe som websiden din.

Lenke til kommentar

Blidene jeg har brukt med Insert > Picture > From file inn i siden?

Bakgrunnen og sånn har jeg sletta jo.

EDIT: I my documents lå det en mappe som het Janei_files. (Janei, bare fordi jeg ikke kom på noe annet). Janei_files dro jeg inn i ftp/home.no mappen.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

når du lagde siden din så skrev du inn hvor alle lenker skulle peke. Lagde du en link til "side2.htm" er du nødt til å laste opp både "index.htm" og "side2.htm".

Bildene som du fant via "insert -> picture -> from file" må du også laste opp. Lag f.eks en egen bildemappe på serveren til å ha de i. (Og husk å endre slik at linkene da peker til www.dinside.com/images/bilde.jpg)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...