Gjest Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Først lurer jeg på hvilken filtype jeg skal lagre websiden som? Og hvordan laster man den opp på nettet når den er ferdig? Og hvordan oppdaterer man den etter det? Lenke til kommentar
Sammy1 Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Det kommer an på, htm/html er en start. FTP- file transfer protocol. Jeg bruker flash FXP, enkelt og greit. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Først må du skaffe deg et webområde. Det kan f.eks. gjøres på home.no eller start.no. Opplasting av siden skjer ved FTP og jeg ville anbefalt deg SmartFTP som er gratis og enkel i bruk. Lenke til kommentar
Edorph Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Ta en titt på denne linken: http://www.start.no/startpass/2005/09/27-7790.html. Der står det, kort forklart, hvordan du kommer igang. Når du vil oppdatere siden din, forandrer du den på maskinen din, slik du sikkert har gjort mange ganger til nå, og lagrer den. Så bruker du FTP-programmet (se linken over) til å laste opp filen(e) på nytt, slik at de gamle blir overskrevet. Lenke til kommentar
Lars-H Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Først lurer jeg på hvilken filtype jeg skal lagre websiden som?Og hvordan laster man den opp på nettet når den er ferdig? Og hvordan oppdaterer man den etter det? 5762563[/snapback] Er det HTML, så lagre som *.html. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Takk for alle svar, men på home.no, blir det lissom www.home.no/navnet på websiden, eller kan jeg få noe .com eller noe? Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 bruker du http://home.no/ finner du siden din på home.no/brukernavn bruker du http://home.no.net/ (som er start/dagbladet sin tjeneste) blir siden home.no.net/brukernavn For å laste opp (via ftp) må du angi sidens adresse, brukernavn og passord. Lykke til Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Er det ingen sjanser da for at jeg kan slippe home.no eller noe annet uten å betale penger? Har noen ett kulere navn da, enn home.no? slik som waz.com eller jjj.net? <--- bare tok det første jeg kom på i hodet mitt i ett tidsrom av 3 sekunder. Lenke til kommentar
rødøye Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Eget domene koster penger. Du kan jo forresten bruke .tk. 1go.dk kan du også få. www.dot.tk www.1go.dk Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 I www.dot.tk skal man skrive Your current web address? Jeg har ikke noe current web address. Skal jeg la være å skrive noe, eller må jeg laste den opp på f.eks home.no og skrive www.home.no/min webside i Your current web address? Lenke til kommentar
Arne Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 Du må lage ei addresse hos home.no, frac.dk eller l., og oppgje adressa på www.dot.tk Lenke til kommentar
melli123 Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 (endret) Hvis du har noen videre problemer er det bare og spørre... edit: trodde moo.no også var gratis, men jeg kan ta feil... Endret 17. mars 2006 av VgaR Lenke til kommentar
Arne Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 http://moo.no er gratis, ja. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 (endret) Jeg vil ikke virke veldig sånn PC noob, men hva skal jeg gjøre på dette stadiet? Endret 19. september 2023 av TSP fjernet bilde Lenke til kommentar
Even. Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 Du velger den øverste Det de spør om er om du vil laste opp siden med opplastningsprogrammet ditt eller om du vil bruke home.no/dittnavn som en slags "snarvei" til en annen side. Slik som dot.tk gjør. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 Hva er opplastnings programmet mitt? Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 (endret) Det kommer an på, htm/html er en start.FTP- file transfer protocol. Jeg bruker flash FXP, enkelt og greit. 5762826[/snapback] Enkelt og greit ja vell..? FTP, htm, html, flash FXP.. Hva gjør FXP så greit? At det har ferre bokstaver enn html i ordet? Jeg bruker microsoft office publisher til å lage siden, der kan jeg ikke lagre det som noen av de tingene Endret 17. mars 2006 av Gjest Lenke til kommentar
Even. Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 (endret) Hva er opplastnings programmet mitt? 5768256[/snapback] Skal ta en liten oppsummering. Det første du må gjøre er å lage siden. Lager du siden i word, frontpage, dreamweaver, publisher osv. lagrer du den som .htm . Flash XP, php, asp osv. er mer "proffe" formater som ikke er så greit å begynne med. Hold deg til .htm. Når siden er ferdig lagd må du bruke et opplastningsprogram/ftp-program til å laste opp siden. Har du home.no kan du skrive ftp://[email protected]/ i adressefeltet i nettleseren din. Da vil du få opp en dialogboks der de spør etter passord. Så drar du bare filene over i nettelservinduet. Har du ikke home.no må du a et eget program slik som f.eks SmartFTP som er gratis og greit. Det finner du hvis du søker etter det. Der trykker du på "new remote browser" og fyller inn "ftp.home.no" (eller ftp'n til der du har hjemmeside) brukernavn og passord. Så drar du filene over. Da skal siden være klar. Håper det gjorde det litt klarere Endret 17. mars 2006 av EvoZ Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 (endret) Takk, det gjorde det mye klarere, men en feil oppstod. Jeg fyte inn passordet og brukernavnet og trykker logg inn i vinduet som kom frem. Da åpnet det seg en mappe som het ftp.home.no Jeg dro filen som jeg hadde lagret som htm /html inn og lukket mappen. Så gikk jeg på kontrol panelet i home.no og trykket på hjemmeside, men alt var likt som før. jeg dobbelklikket på filen i ftp/home.no mappen som jeg hadde dratt inn. Bare skriften i førstesiden var der, men ingen av bildene. Jeg prøvde å klikke på en av linkene, men da kom det den vanlige meldingen: The page cannot be displayed. Endret 18. mars 2006 av Gjest Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå