Gå til innhold

Outsourcing av norske arbeidsplasser

Anbefalte innlegg

Under studietiden etablerte jeg egen bedrift, og jeg nyter fortsatt godt av den suksessen.

For en tid tilbake ble arbeidsmengden så stor, og jeg vuderte å ansette tre personer med it-bakgrunn. Dette ville økt mine kostnader betraktelig, samt medført unødvendig ekstra statlige avgifter og papirarbeid. Prosjektet ville fortsatt vært lønnsomt, men driten med det statlige byrokratiet fristet ikke særlig mye.

Jeg valgte en løsning som jeg aldri har angret på. Tidligere har jeg hatt et lengre opphold i India, så jeg viste godt hvor store lønnsforskjellene var mellom India og Norge. Et Indisk IT firma i Chandigar påtok seg store deler av prosjektet til det jeg vil kalle spottpris, de kan umulig ha tjent mer enn 50 kr dagen pr arbeider. Resultatet jeg fikk var meget bra, og kunden min, (som var informert om at deler av arbeidet ble utført i India), var storfornøyd, og lovet meg mer arbeid fremover. Jeg satt igjen med en meget pen fortjeneste.

Nå ser jeg også bakdelene med outsourcing, da norske arbeidsplasser forsvinner til asia, og de norske arbeiderene har ingen mulighet til å konkurere med disse prisene. Er dette en fare for det norske samfunnet, eller er det en stor mulighet vil bør benytte oss av?

edit: skriveleif

Endret av zilch
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå ser jeg også bakdelene med outsourcing, da norske arbeidsplasser forsvinner til asia, og de norske arbeiderene har ingen mulighet til å konkurere med disse prisene. Er dette en fare for det norske samfunnet, eller er det en stor mulighet vil bør benytte oss av?

5762460[/snapback]

Som i mange andre saker; ja og nei.

Dine arbeidsoppgaver kan ha vært spesielt gunstige å delegere til andre. Slik er det ikke alltid. Noen ganger kan avstanden Trondheim-Oslo være nok til at det virker hemmende på arbeidet og at kostnadene stiger. Det gjelder for kollegaer, men også kunde og tilbyder.

Jeg syns at vi bør benytte oss av dette i tilfeller det er gunstig. Litt fordi at det vil være økonomisk gunstig, mest fordi det i mange tilfeller er best å ha arbeiderne i Norge. Da det blir stadig færre som utdannes i tekniske fag tviler jeg på om begrepet "norske arbeidsplasser" gir et riktig bilde. I nærmeste fremtid er vel det et spørsmål om "utlendingen" skal komme hit eller jobbe fra hjemlandet sitt.

Lenke til kommentar

Det begrenser seg selv hva som er praktisk mulig å outsourse, så jeg for min del tror ikke dette og lignende vil utgjøre noen stor trussel mot det norske arbeidsmarkedet. Men det blir jo litt ensomt og stusselig for deg da når firmaet skal ha julebord og du sitter der alene å pirker i maten. :hmm:

Lenke til kommentar

At norske arbeidsplasser forsvinner til utlandet er bare halve bildet. Samtidig frigjøres arbeidskraft til mer produktiv virksomhet i Norge. Arbeidskraft er en knapp ressurs, og det er derfor positivt at denne utnyttes på en så effektiv måte som mulig. Det forutsetter imidlertid at hvert enkelt land utnytter sine komparative fortrinn, og dette krever igjen et dynamisk arbeidsmarked der man aksepterer at det er nødvendig å legge ned virksomhet og si opp arbeidstakere undertiden for å oppnå vekst og utvikling.

Lenke til kommentar

Et annet element, som i det lange løp er positivt for Norge, er jo at ved å outsource til utlandet skaper man arbeidsplasser i et land med høy ledighet og mye fattigdom. Nå er kanskje ikke India det verste landet i verden å bo i lenger, men det er vel akkurat outsourcing av IT-stillinger dit fra Vesten som har sørget for mye dette... Den absolutt beste formen for "bistand"!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...